Opinió

anàlisi

Una ambició col·lectiva

Aquest dilluns, la dele­gació del Col·legi d'Engi­nyers Indus­tri­als a Tar­ra­gona va aple­gar repre­sen­tants del govern i dels ajun­ta­ments i tècnics en la matèria per deba­tre sobre el tram­via al Camp de Tar­ra­gona, amb motiu de la pre­sen­tació de l'estudi infor­ma­tiu d'aquest pro­jecte. Recor­dem les dades: prop de 40 km, una tren­tena de para­des i una inversió esti­mada de més de 500 mili­ons d'euros. Unes xifres impres­si­o­nants. Tan impres­si­o­nants que no han fal­tat veus per des­qua­li­fi­car-ho tot com de foc d'ence­nalls o de fugida cap enda­vant. I per això ha estat útil la jor­nada d'aquest dilluns, per acla­rir con­cep­tes.

D'entrada, cal dir que ens calen pro­jec­tes ambi­ci­o­sos, a gran escala. Pro­jec­tes real­ment trans­for­ma­dors, com ho han estat, al seu dia, l'eix trans­ver­sal, el túnel del Cadí o, més a prop, l'expansió del port o el pla direc­tor de l'aero­port. Pro­jec­tes que cal estu­diar bé, madu­rar i plan­te­jar per a una gene­ració. Per això ha estat impor­tant la infor­mació pública d'aquest estudi infor­ma­tiu, amb una gran quan­ti­tat de dades, i han estat impor­tants tots els estu­dis pre­vis fins a arri­bar aquí. I, tot i això, encara hi ha qüesti­ons que cal acla­rir.

La pri­mera és que aquesta quan­ti­tat impor­tant –més de 500 mili­ons d'euros– és el pres­su­post d'un pro­jecte que s'estén per una bona colla d'anys. De la mateixa manera que la línia 9 del metro de Bar­ce­lona va començar a prin­cipi d'aquesta dècada que ara tan­quem, i encara queda força feina per fer, el Tram­camp començarà quan hagi de començar, i estendrà la seva feina –i la inversió– un bon gra­pat d'anys. Pla­ni­fi­car amb temps, també les inver­si­ons en trans­port, és la manera d'asse­gu­rar un flux cons­tant cap al ter­ri­tori, lluny de les sub­has­tes i els cli­en­te­lis­mes. Per cert, en una inversió fer­roviària, que durarà dècades, l'amor­tit­zació no es pot comp­tar si no és des d'una pers­pec­tiva a llarg ter­mini. Per aquest motiu, tant finan­ce­ra­ment com soci­al­ment, no és cara.

La segona és que el Tram­camp s'ha d'enten­dre, sobre­tot, com un pro­jecte per can­viar la mobi­li­tat exis­tent i per a una nova orde­nació ter­ri­to­rial. No es tracta de pas­sar els actu­als usu­a­ris de bus a tram­via, sinó de cap­tar viat­gers del trans­port indi­vi­dual cap al trans­port col·lec­tiu. Pen­sem que el tram­via equi­val a l'ocu­pació mit­jana de cinc auto­bu­sos, i el bus, a la d'una vin­tena de cot­xes. Les prop de 6.000 per­so­nes que cada dia viat­gen entre Reus i Tar­ra­gona per motius labo­rals ho fan, en un 90%, amb mit­jans indi­vi­du­als, i només el 10% amb col·lec­tius. Pas­sar una bona part d'aquests viat­ges a trans­port col·lec­tiu és un estalvi impor­tant, en temps, en ener­gia, en con­ta­mi­nació...

Però no ens hem de con­for­mar amb això. Un millor trans­port col·lec­tiu –més ampli, més net, més ràpid– ha de ser­vir per faci­li­tar nous movi­ments, entre tot el ter­ri­tori, i ampliar les pos­si­bi­li­tats de tota la població. Pos­si­bi­li­tats de tre­ball, d'estudi, de lleure. Inte­grar, cada cop més, el Camp de Tar­ra­gona en una dinàmica metro­po­li­tana on, des de cada un dels punts d'ori­gen, tin­guem accés a molts més punts. Fer que els equi­pa­ments –sani­ta­ris, cul­tu­rals, soci­als– esti­guin molt més a l'abast i, per tant, siguin més efi­ci­ents. I una modi­fi­cació dels hàbits nos­tres i de les gene­ra­ci­ons futu­res, per a una vida més sana.

I en clau econòmica, una major inte­gració suposa més opor­tu­ni­tats per a les empre­ses, més pos­si­bi­li­tats per cap­tar inver­si­ons i gene­rar eco­no­mies d'escala, i una major faci­li­tat per a l'accés als llocs de tre­ball. Tot això és el que ens hi juguem, amb el Tram­camp. Una inversió alta, per a un pro­jecte ambiciós. Una ambició a l'altura del Camp de Tar­ra­gona.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.