Opinió

És la política

Invertir en l'AVE a Galícia i no en el corredor mediterrani que generarà riquesa a curt termini és un error sobretot per a Espanya

La frase “És l'eco­no­mia, estúpids!”, va ser pro­nun­ci­ada pel pre­si­dent Clin­ton en un debat elec­to­ral en el qual la dis­cussió girava al vol­tant de què era el que feia acon­se­guir vots. Segons aquesta teo­ria, l'únic impor­tant era l'eco­no­mia perquè és aquesta la que con­di­ci­ona el benes­tar dels votants... Ara es podria dir el mateix res­pecte de la crisi econòmica que patim, hi ha una clau i una raó però no és para­do­xal­ment l'eco­no­mia, és la política. La gestió que es fa, l'estratègia que guia els governs, no es deriva d'una anàlisi econòmica de la situ­ació sinó de la seva ide­o­lo­gia. És més un prin­cipi que el resul­tat de l'anàlisi raci­o­nal del pro­blema. És també una opor­tu­ni­tat per fer polítiques de part que apa­rent­ment que­den jus­ti­fi­ca­des i serien impos­si­bles en cir­cumstàncies no extra­or­dinàries com les actu­als.

Per prin­ci­pis la dreta ha ten­dit tra­di­ci­o­nal­ment a res­trin­gir la des­pesa pública, a no uti­lit­zar la força econòmica de l'estat per impul­sar l'eco­no­mia, a evi­tar la inflació. Això té una lògica dis­cu­ti­ble des de l'òptica social perquè cer­ta­ment no afa­vo­reix a qui menys té, però és con­tun­dent en la seva coherència. Por­tat a l'extrem, com ara passa a Europa, per­ju­dica a tots.

La història és tos­suda. Sem­pre la política de res­tricció de la des­pesa pública ha apro­fun­dit la crisi. Mal­grat l'empit­jo­ra­ment de la situ­ació econòmica de 1929 al 1933 el pre­si­dent Hoo­ver, repu­blicà, va insis­tir en la política de con­tenció de la des­pesa pública per qua­drar els comp­tes i la crisi es va apro­fun­dir fins a l'elecció del pre­si­dent Roo­se­velt, demòcrata, que va impul­sar una política contrària, el “New Deal”, que va uti­lit­zar el poder econòmic de l'Estat per inver­tir en noves infra­es­truc­tu­res i ser­veis i en polítiques d'ocu­pació. Aquest cohe­rent paquet de mesu­res va revi­ta­lit­zar l'eco­no­mia. El mateix ha pas­sat al Japó, des de fa vint anys amb governs de dre­tes, s'ha man­tin­gut la con­tracció i aquesta ha por­tat a l'estan­ca­ment econòmic.

Ale­ma­nya, França, el Regne Unit, Holanda i Espa­nya amb governs de dre­tes han dut a terme polítiques econòmica­ment con­trac­ti­ves i han reduït de manera dràstica el crei­xe­ment de les seves res­pec­ti­ves eco­no­mies i en alguns les han por­tat al decrei­xe­ment, com és el cas d'Ale­ma­nya -0.2%, del Regne Unit -0.2%, Holanda -0.6%, i Espa­nya -0.4%. La política del govern Zapa­tero no va ser tam­poc encer­tada: va reconèixer tard la crisi, no va reca­pi­ta­lit­zar els bancs, com ho van fer al 2007 els EUA, Ale­ma­nya, França i el Regne Unit, va impul­sar pro­gra­mes d'ajut públic inútils i final­ment va optar per una política con­trac­tiva que ha apro­fun­dit el Par­tit Popu­lar.

No hi ha política con­trac­tiva com­pa­ti­ble amb el crei­xe­ment i això por­tarà final­ment a la con­clusió que la política econòmica actual està a l'ori­gen de la reducció de l'acti­vi­tat pro­duc­tiva i el con­sum, l'incre­ment de l'atur, però es neces­sita temps perquè la gra­ve­tat de la situ­ació forci el canvi a l'adopció de polítiques alter­na­ti­ves, com ara la prac­ti­cada pels EUA.

La unió monetària és un impe­di­ment a aquest canvi que un estat no pot empren­dre en soli­tari, però Europa comença a can­viar. S'ha dit que si gua­nya Hollande l'elecció pre­si­den­cial a França pot ser l'inici d'una nova política econòmica a Europa, però si a les elec­ci­ons legis­la­ti­ves al juny el Front Naci­o­nal repe­teix el resul­tat del pas­sat diu­menge, és pos­si­ble que la majo­ria al Par­la­ment la tin­gui l'UMP i el Front Naci­o­nal. La victòria d'Hollande no seria sufi­ci­ent. Sem­pre ha pas­sat a Europa, la manca d'inde­pendència de França enfront d'Ale­ma­nya ha tin­gut con­seqüències funes­tes. Diu en Josep Ramo­neda que el pre­si­dent Sarkozy ha entre­gat França a Ale­ma­nya com cap altre pre­si­dent des de Petain...

La qüestió no és saber quina és la solució, sinó tenir la força social i política per impo­sar-la. L'ingrés públic no és fix, ve dels impos­tos i aquests són pro­por­ci­o­nals a l'acti­vi­tat econòmica. Si aquesta es redu­eix perquè es redu­eix la des­pesa i la inversió pri­vada i pública, l'ingrés de l'Estat via impos­tos també ho farà. Certs comen­ta­ris­tes com­pa­ren l'eco­no­mia de l'Estat amb la fami­liar. El prin­cipi que les regula és opo­sat. A l'eco­no­mia fami­liar els ingres­sos són fixos, els sous, i no depe­nen de la des­pesa; a l'eco­no­mia de l'Estat sí: quant menys des­pesa, menys acti­vi­tat econòmica i menys ingrés per impos­tos. És aquest sen­zill prin­cipi econòmic el que fa nociva la política actual perquè la major part del dèficit a Espa­nya es deriva de la reducció dels ingres­sos que superen la reducció de la des­pesa. El dèficit no es pot tan­car a una velo­ci­tat tal que la reducció de la des­pesa redu­eixi tant l'ingrés de l'Estat que l'equació no con­ver­geixi. En matemàtiques és un prin­cipi cone­gut, l'equació con­ver­geix per sota d'un punt d'equi­li­bri, per sobre ine­xo­ra­ble­ment diver­geix.

S'ha de reduir la des­pesa però no la que és una neces­si­tat social perquè en crisi qui més pateix és la població de renda més baixa. La des­pesa ha d'anar necessària­ment a pal·liar el pro­blema social gene­rat per la crisi i les reta­lla­des que redu­ei­xin les pres­ta­ci­ons bàsiques s'han d'evi­tar, per no crear grups de població que que­din exclo­sos del sis­tema. En inversió s'ha de fer exac­ta­ment el con­trari, és a dir, no s'ha de bus­car l'ani­ve­lla­ment de les regi­ons fent inver­si­ons de ren­di­bi­li­tat baixa amb la raó que ten­dei­xen a igua­lar les ren­des de la població sinó que s'ha de situar aquesta allà on més retorn crea a curt ter­mini. Inver­tir en infra­es­truc­tu­res com l'AVE a Galícia i no en el cor­re­dor medi­ter­rani que gene­rarà riquesa a curt ter­mini és un error, no per a Cata­lu­nya, que també ho és, sinó sobre­tot per a Espa­nya.

El mateix es pot dir de les peti­ci­ons a favor de la reducció de les auto­no­mies amb la raó que l'admi­nis­tració pública és ine­fi­ci­ent, la qual cosa no és cohe­rent amb les dades com­pa­ra­des d'altres estats, encara que això no sem­bla ser gaire impor­tant per qui ho pro­posa, és a dir, és un argu­ment polític i no econòmic però és forçós reconèixer que hi ha estalvi a fer a les admi­nis­tra­ci­ons públi­ques. Sorprèn que es reta­llin els ser­veis als ciu­ta­dans però no el nom­bre i la dotació d'admi­nis­tra­ci­ons, algu­nes de les quals tenen dub­to­ses raons d'exis­tir. És altre cop la política en el pit­jor sen­tit del terme.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.