Opinió

‘Lean administration'

És molt important
que funcioni
i que funcioni bé

Lle­geixo amb molt d'interès que el Depar­ta­ment d'Empresa i Ocu­pació de la Gene­ra­li­tat de Cata­lu­nya ha creat recent­ment la Taula del Turisme de Cata­lu­nya, una nova pla­ta­forma d'inter­lo­cució amb el sec­tor que ha de vet­llar per la implan­tació del Pla de Turisme de Cata­lu­nya 2012-2020. Segons els por­ta­veus de la Gene­ra­li­tat, la Taula del Turisme neix com un lloc de tro­bada on els agents públics i pri­vats que inci­dei­xen en l'acti­vi­tat turística de Cata­lu­nya par­ti­ci­pa­ran de forma esta­ble i per­ma­nent per coo­pe­rar en la defi­nició i l'exe­cució de les polítiques en aquest àmbit. Els que em conei­xen saben que sóc 100% par­ti­dari de la col·labo­ració publi­co­pri­vada i, des d'aquest punt de vista, no puc fer més que aplau­dir la ini­ci­a­tiva. Lle­geixo amb dete­ni­ment i penso que les fun­ci­ons que s'atri­bu­ei­xen a la taula són molt ambi­ci­o­ses, en la meva humil opinió fins i tot massa àmplies. Com diu la dita popu­lar, qui molt abasta, poc estreny. Final­ment dono una ullada als òrgans defi­nits per ges­ti­o­nar aquesta taula i segons lle­geixo està for­mada per un con­sell i qua­tre comis­si­ons sec­to­ri­als en què par­ti­ci­pa­ran més de cent pro­fes­si­o­nals del sec­tor i tinc la sen­sació que una vegada més estem apli­cant un model poc efi­ci­ent per resol­dre els temes de veri­tat.

Lligo això amb una recent lec­tura que m'ha interes­sat molt. Em refe­reixo al lli­bre The Lean Star­tup d'Eric Ries, del qual podreu tro­bar abun­dant infor­mació a la xarxa. Com molts sabeu he estat sem­pre “ocu­pat” en els temes d'empre­ne­do­ria, i a més de pro­moure el crei­xe­ment d'aquesta acti­vi­tat, cab­dal per al futur de Cata­lu­nya, és molt impor­tant millo­rar les pos­si­bi­li­tats d'èxit de totes les noves ini­ci­a­ti­ves que es posen en marxa. L'Eric Ries defensa un model de posada en marxa de star­tup que con­juga els valors tra­di­ci­o­nals de cre­a­ti­vi­tat, assumpció del risc, ini­ci­a­tiva i tena­ci­tat amb els pro­pis de la filo­so­fia japo­nesa lean, és a dir, l'opti­mit­zació dels recur­sos que es fan ser­vir, asse­gu­rant-se que tot el que es fa per posar en marxa una nova ini­ci­a­tiva aporta real­ment valor afe­git. Segons Ries, i jo hi estic bas­tant d'acord, molts bons pro­duc­tes i ser­veis no arri­ben a tenir èxit perquè el model de negoci que es dis­se­nya per apro­par-los al mer­cat no està ben enfo­cat i con­su­meix un excés de recur­sos abans d'ado­nar-se que no fun­ci­ona. És a dir, les idees poden ser bones, però que ho siguin no garan­teix que el mer­cat les accep­tarà. Cal defi­nir una forma d'apro­par-se a aquests mer­cats, un model de negoci que els cli­ents poten­ci­als han de vali­dar i això cal fer-ho interac­tu­ant amb aquests cli­ents, tan­tes vega­des com faci falta, fins que això passi, i abans d'haver con­su­mit tots els recur­sos finan­cers dels quals es dis­posa. Ries també alerta envers els models i els plans de nego­cis exces­si­va­ment com­ple­xos, insis­tint en el terme que en el seu moment va posar de moda el CEO de Domino's Pizza, quan va par­lar de la seva estratègia KISS, acrònim de Keep It Sim­ple Stu­pid!

Hi ha una qüestió que tinc molt clara, la Taula de Turisme de Cata­lu­nya és un “bon pro­ducte” però, a par­tir d'aquí, deixo una sèrie de pre­gun­tes per a les quals no tinc res­posta. Com s'han defi­nit l'estruc­tura i les fun­ci­ons que vol abas­tar? Ha par­ti­ci­pat el sec­tor pri­vat en la seva defi­nició o vali­dació? Quin cost tindrà la posada en marxa i la gestió del con­sell i de les comis­si­ons de tre­ball? Són totes necessàries des d'un bon inici? No hi ha cap tipus d'orga­nit­zació que ja exis­teixi i que pugui absor­bir aques­tes fun­ci­ons?

Més comis­si­ons, més fun­ci­ons, més pro­fes­si­o­nals, no garan­tei­xen més eficiència i eficàcia. Són moments com­ple­xos amb molt pocs recur­sos i molta neces­si­tat d'ini­ci­a­ti­ves com aquesta. És molt impor­tant que fun­ci­oni i que fun­ci­oni bé i que això sigui així no té a veure amb la quan­ti­tat de recur­sos que s'hi abo­quin sinó amb la forma en què els fem ser­vir. El lean thinking està de moda, es va apli­car amb molt d'èxit pri­mer a la indústria de l'automòbil i després a molts altres sec­tors i ara es comença a desen­vo­lu­par a l'empre­ne­do­ria. Cal que les admi­nis­tra­ci­ons en pren­guin nota i comen­cin a apli­car-ho en tots els seus àmbits.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.