Editorial

El català en l’àmbit sanitari

La ini­ci­a­tiva de diver­sos pro­fes­si­o­nals sani­ta­ris de crear l’asso­ci­ació Met­ges-Salut pel Català per pro­moure l’ús de la llen­gua en l’àmbit sani­tari s’ha d’aplau­dir perquè demos­tra la seva impli­cació en la defensa del nos­tre idi­oma, però també resulta pre­o­cu­pant perquè demos­tra que hi ha coses que fallen. Falla la pro­tecció dels drets dels paci­ents a ser ate­sos en la seva llen­gua pròpia, falla l’interès lingüístic dels pro­fes­si­o­nals que venen de fora, i falla també el con­trol admi­nis­tra­tiu sobre els conei­xe­ments de català que cal acre­di­tar per tre­ba­llar en el sec­tor públic. Les xifres que envol­ten aquesta situ­ació són clares: el 70% de les altes que es tra­mi­ten s’escri­uen en cas­tellà, el 60% dels met­ges nous col·legi­ats no són cata­la­no­par­lants, el 50% dels estu­di­ants de medi­cina pro­ve­nen de fora de Cata­lu­nya, i l’ús del català en aquest àmbit ha retro­ce­dit en quinze anys del 46% al 36%. El que seria veri­ta­ble­ment sor­pre­nent, però, és que les xifres fos­sin favo­ra­bles, perquè el que passa en aquest àmbit només és un reflex del que passa al con­junt de la soci­e­tat cata­lana.

Un retrocés que no s’explica només pel que passa entre els pro­fes­si­o­nals que hi tre­ba­llen, sinó també perquè els paci­ents tenen una tendència a renun­ciar al català en sis de cada deu casos. Però aquest no és un pro­blema que s’expli­qui pel poc ús social de la llen­gua cata­lana sinó pel fet que no esti­guin degu­da­ment garan­tits els drets de la població a ser atesa en el seu idi­oma. Sobre­tot tenint en compte que par­lem de situ­a­ci­ons sen­si­bles en les quals hi ha la salut en joc. També, és clar, es tracta de millo­rar les con­di­ci­ons dels cur­sets adreçats als tre­ba­lla­dors sani­ta­ris que tin­guin ganes d’ampliar els conei­xe­ments. Segons indica el con­se­ller de Salut, Manel Bal­cells, actu­al­ment hi ha tres mil met­ges apun­tats als cur­sos de català que estan en marxa, però no se sap del cert quants els aca­ba­ran. En aquest sen­tit, tan impor­tant és faci­li­tar els hora­ris als pro­fes­si­o­nals com que aquests assu­mei­xin que saber aten­dre els paci­ents en dife­rents idi­o­mes és una millora de qua­li­tat del ser­vei que ofe­rei­xen.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia