Nova era per a l’audiovisual català
S’obren molt bones expectatives per al sector audiovisual català, que es vol constituir com a ‘hub’ sòlid al voltant del projecte de Catalunya Media City, que en els anys a venir s’ha de fer realitat a les Tres Xemeneies de Sant Adrià de Besòs. L’impuls del sector ara vindrà de bracet del reforçament tecnològic, en aquests temps en què passen al primer pla dels projectes de producció la IA generativa o la realitat immersiva, entre altres avenços. En aquest sentit, la gran jugada estratègica del ‘hub’ haurà de ser el reforçament del seu equipament. Infraestructures com ara platós virtuals i els centres de dades d’imatges han d’esdevenir necessàriament les eines sobre les quals ha de descansar el creixement continu de l’activitat d’un sector estratègic, amb un important component de valor afegit.
Atreure i exportar talent. Amb aquest salt quàntic que es proposa fer, un element fonamental de l’estratègia és aconseguir que grans noms de la producció audiovisual global, i empreses involucrades en les tecnologies de darrera generació, triïn Catalunya com a plaça per desplegar projectes. Una ambició que ha d’anar paral·lela a l’exportació del talent local, perquè no hem d’oblidar que un projecte d’aquesta mena és de país, i per trobar tot el significat ha de servir per difondre la cultura i la llengua a l’audiència global. Segurament aquest serà el gran desafiament al qual l’audiovisual català s’haurà d’acarar en els pròxims anys, amb el benentès que en aquest gran univers de la imatge, dominat per grans plataformes transnacionals, ja sia en el món de la ficció com en la producció en àmbits com ara la publicitat o altres, no és senzill deixar la petjada pròpia. D’altra banda, caldrà veure com es reorganitza aquest sector, que a Catalunya ofereix un panorama d’atomització en petites empreses, amb l’excepció d’algun grup singular, amb prou múscul per ser un gran jugador internacional. La col·laboració entre petits i mitjans serà cabdal per tirar endavant projectes disruptius, mentre que tot sembla indicar que la CCMA haurà de seguir ocupant una posició sòlida de puntal per enfortir la xarxa d’empreses del sector audiovisual.