Opinió

anàlisi

La marca Catalunya

Hem de ser un país eficaç i eficient; amb una administració clara, amb el mínim de lleis possible

Si som hones­tos hem de con­ve­nir que encara avui la marca Cata­lu­nya és poc cone­guda inter­na­ci­o­nal­ment, però els cata­lans tenim la sort que la marca Bar­ce­lona ho és molt, i a més, està ben valo­rada. Però també és cert que no n'hi ha prou, que et cone­guin molt, també cal que et valo­rin molt. De fet, si ets una marca des­pres­ti­gi­ada seria millor pas­sar des­a­per­ce­but. Més d'un cop he par­lat de la marca España i del seu des­pres­tigi, un des­pres­tigi que mal­grat els esforços i els diners que el govern espa­nyol inver­teix per reflo­tar-la cada dia hi ha fets nous que l'enfon­sen una mica més.

La imatge d'un rei física­ment deca­dent en la Pas­qua Mili­tar, una infanta impu­tada i els pro­ble­mes de Sacyr a Panamà són tres nous ele­ments impor­tants que recent­ment s'han incor­po­rat en aquesta espi­ral diabòlica cap al pre­ci­pici. Ahir la premsa ens infor­mava d'un nou cas de pos­si­ble cor­rupció en la lici­tació de l'obra de l'AVE extre­meny, un fet que ha obli­gat la minis­tra de Foment a para­lit­zar el con­curs i revi­sar tot el procés amb una altra ava­lu­ació de les ofer­tes. Fins ara sem­blava que tota la des­co­mu­nal brutícia que sor­tia de les cla­ve­gue­res polítiques era deguda a l'època de l'exu­berància i que, vist el que s'ha vist, l'experiència ser­vi­ria com a vacuna i entraríem en un període d'hones­te­dat. Doncs no, com es veu, con­ti­nuem igual i per­sis­teix aque­lla equació de país deses­truc­tu­rat en què la cor­rupció és direc­ta­ment pro­por­ci­o­nal al nom­bre de con­trac­tes que es ges­ti­o­nen.

A Cata­lu­nya tenim el pro­blema que a l'estran­ger encara ens veuen com a marca España i, per tant, també que­dem afec­tats per tot el descrèdit que incor­pora l'ense­nya. Ara bé, hem ini­ciat un camí de dife­ren­ci­ació, encara inci­pi­ent, però el fet d'anar-la cre­ant de nou ens ha de per­me­tre fer-ho cor­rec­ta­ment. De moment hem estat capaços de crear i man­te­nir a nivells alts de qua­li­tat la marca Bar­ce­lona, i això vol dir que ja tenim un camí recor­re­gut, però no podem obli­dar que fer la marca Cata­lu­nya i posar-la al nivell que volem és una tasca i una res­pon­sa­bi­li­tat de tot­hom. És una res­pon­sa­bi­li­tat cor­po­ra­tiva que hem de tenir molt pre­sent en totes les nos­tres actu­a­ci­ons, puix que avui des de fora s'està mirant Cata­lu­nya, alguns amb admi­ració i d'altres amb recel, però ens miren.

El nos­tre país, com també les nos­tres empre­ses, amb esforç, tenim ingre­di­ents per gua­nyar el futur. Si sem­pre ha estat cert que res és gra­tis, avui, amb la glo­ba­lit­zació, encara ho és més.

La marca Cata­lu­nya ha de ser sinònim de país eficaç i efi­ci­ent. Per ser eficaços neces­si­tem una admi­nis­tració clara, amb el mínim de lleis pos­si­ble. Hauríem de tren­car aquesta per­cepció que alguns tenen segons la qual un Par­la­ment que no legisli és un Par­la­ment poc pro­duc­tiu. Legis­lar per legis­lar és un error que col·lapsa la ini­ci­a­tiva pri­vada.

Per ser efi­ci­ents, com també passa amb les empre­ses, cal com­plir aquell man­dat del pre­si­dent Mas: “Fer més amb menys.” L'admi­nis­tració ha de tre­ba­llar amb el mínim cost pos­si­ble, un objec­tiu a què no necessària­ment i única­ment s'arriba amb reta­lla­des de sous: cal fer una reforma pro­funda per treure totes aque­lles ine­ficiències i dupli­ci­tats que es pro­du­ei­xen.

La vice­pre­si­denta, Joana Ortega, fa anys que ens va pre­sen­tar com exem­ple d'ine­ficiència alguns con­sells comar­cals de la demar­cació de Bar­ce­lona, i es va com­pro­me­tre a supri­mir-los amb la qual cosa, segons els seus comp­tes, ens estal­viaríem mil mili­ons d'euros cada any. De moment no ho ha fet, i ser efi­ci­ents no és només anun­ciar, és bàsica­ment exe­cu­tar.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia