Opinió

Viure sense tu

Olmedo

‘El caballero de Olmedo' és una gran metàfora contra la intolerància

El talent de Lluís Pas­qual no el des­co­bri­rem ara. Però l'altre dia, veient la versió d'El caba­llero de Olmedo de Lope de Vega al Tea­tre Lliure, pen­sava si era el seu millor tre­ball. És clar que amb Els feréstecs de Gol­doni, que aviat tor­narà a la car­te­llera, vaig tenir la mateixa sen­sació. I fins i tot amb el joc espriuà que es va inven­tar per arren­car curs.

La mirada de Pas­qual, el tre­ball d'actors i l'apro­xi­mació que fa a cada text l'ava­len en això de gene­rar aquesta sen­sació de feina ben feta. L'aurèola l'acom­pa­nya. Pot lluir haver mun­tat un Caba­llero de Olmedo ara fa 22 anys al Palau dels Papes d'Avinyó, amb cavalls, una pila d'actors, un camp de blat i un rie­rol per a 3.500 espec­ta­dors. I ara, en un plan­te­ja­ment net, de tempo per­fecte, mun­tar una mena de festa fla­menca, on els actors es van aixe­cant de la cadira per fer ballar els ver­sos davant del públic. Un toc de Lorca, que va ser l'últim text que va diri­gir a La Bar­raca. Pas­qual diu que al fla­menc hi ha arri­bat con­vençut que el cas­tellà del segle XVII tenia més càrrega anda­lusa i fins i tot àrab, però alguna influència hi deu tenir Lorca. Per cert, ara en car­tell al TNC amb Doña Rosita la sol­tera, perquè després diguin que els cata­lans ens mirem el melic. Doncs des dels dos tea­tres públics de Bar­ce­lona es pro­gra­men dos excel·lents mun­tat­ges de la millor dra­matúrgia espa­nyola. Com sem­pre ha pas­sat.

Lope de Vega, un veri­ta­ble mite tor­ren­cial amb més de 1.800 peces tea­trals, i amb aquesta gran metàfora con­tra la into­lerància que és El caba­llero de Olmedo. L'amor tren­cat, el dolor de l'absència, al cos­tat de la feli­ci­tat, i la lírica més ele­gant. Tot per una cançó, la de la flor de Olmedo, que dóna a Lope de Vega mate­rial per escriure una història per mun­tar amb qua­tre fus­tes, dos actors i una passió. Les cançons ja les tenen, aques­tes coses, que aixe­quen pas­si­ons. Que li ho diguin a la Shakira, que amb el Boig per tu ha retro­bat una into­lerància digna del millor clàssic del segle d'or de la lite­ra­tura espa­nyola.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia