Opinió

40 per cent

L'economia de la zona euro corre el perill
de repetir la mala experiència de la del Japó

Qua­ranta per cent: aquesta és la pro­ba­bi­li­tat que la pre­si­denta del FMI, Chris­tine Lagarde, ha donat a la pos­si­ble entrada en recessió de l'eco­no­mia de la zona euro. Seria el ter­cer epi­sodi de recessió des de l'inici de la crisi glo­bal, quan van escla­tar els pro­ble­mes en el mer­cat hipo­te­cari sub­prime nord-ame­ricà. El pri­mer epi­sodi de crei­xe­ment nega­tiu va ser el 2009; el segon, el 2012/13, i aquest ter­cer es podria donar en algun moment del 2015. Un 40% no és un per­cen­tatge gaire ele­vant, però tam­poc és irre­lle­vant. La pos­si­bi­li­tat de tor­nada a la recessió és una rea­li­tat.

L'eco­no­mia de la ZE corre el perill de repe­tir la mala experiència de la del Japó, que des de prin­ci­pis dels noranta fins a començaments d'aquest segle ha estat en recessió o amb crei­xe­ments molt bai­xos. La dècada per­duda, l'ano­me­nen. L'eco­no­mia de la ZE podria estar llau­rant la seva pròpia dècada per­duda. Les raons serien mol­tes i diver­ses: des dels abu­sos come­sos en l'ante­rior fase de crei­xe­ment, sobre­tot des de la cre­ació de l'euro el 1999 fins al 2007, fins a errors de dis­seny de l'arqui­tec­tura econòmica de les ins­ti­tu­ci­ons de la ZE. Aquests errors de dis­seny s'han fet molt més evi­dents amb la crisi, han supo­sat una greu difi­cul­tat i han alen­tit la recu­pe­ració.

El BCE no va poder ini­ciar el 2008 una injecció de liqui­di­tat com la que va fer la Reserva Fede­ral, perquè el seu man­dat legal és lleu­ge­ra­ment dife­rent. La seva funció bàsica és l'esta­bi­li­tat de preus i en canvi no té explícita­ment esta­blert l'objec­tiu de pro­moure el crei­xe­ment i llui­tar con­tra l'atur, un cop asso­lida aquesta esta­bi­li­tat de preus. També, en here­tar la filo­so­fia del Bun­des­bank ale­many, el BCE té explícita­ment pro­hi­bit pro­por­ci­o­nar un finançament pri­vi­le­giat als estats tot com­prant el seu deute públic. Però, en rea­li­tat, aques­tes són difi­cul­tats de menor importància. Es poden tro­bar camins legals per por­tar a terme polítiques més agres­si­ves.

La veri­ta­ble raó de fons per la qual el BCE no va pro­ce­dir a com­prar títols de deute públic dels països va ser la manca del que ano­me­nem un anco­ratge fis­cal. A diferència del què passa als Estats Units, o a tots els altres països que han uti­lit­zat aquest tipus de mesu­res monetàries, no hi ha un govern euro­peu que tin­gui una estricta capa­ci­tat de con­trol dels pres­su­pos­tos públics dels països de la zona. Per tant, si el BCE hagués començat a com­prar deute públic d'algu­nes eco­no­mies amb pro­ble­mes (per exem­ple Grècia o Por­tu­gal) hau­ria creat greu­ges entre països. Però, sobre­tot, hau­ria gene­rat un risc per­vers. Qui hau­ria con­vençut la classe política grega que en el futur calia ser més res­pon­sa­ble en la gestió dels comp­tes públics? Qui hau­ria con­vençut els països de la perifèria que calien refor­mes per millo­rar la pro­duc­ti­vi­tat de les seves eco­no­mies en un món cada vegada més com­pe­ti­tiu? D'alguna manera, la crisi del deute volia ser el camí per forçar les coses en aquesta direcció. Afa­nyem-nos a dir que, ara ho sabem i el mateix FMI inter­na­ci­o­nal ho ha reco­ne­gut, aquesta estratègia va anar massa enllà. Es van come­tre greus errors a l'hora de mesu­rar l'efecte que tin­drien els ajus­tos exi­gits sobre l'evo­lució a curt ter­mini de les eco­no­mies del sud de la zona. Aques­tes es van enfon­sar en una recessió més pro­funda de l'espe­rada i amb uns cos­tos soci­als difícil­ment accep­ta­bles en l'Europa d'avui dia. Una recessió autoin­fli­gida per excés d'aus­te­ri­tat, reco­neix ara pràcti­ca­ment tot­hom.

Després que el BCE acon­seguís atu­rar la crisi del deute públic amb les mesu­res pre­ses l'estiu del 2012, i la poste­rior reducció pro­gres­siva de les pri­mes de risc, sem­blava que les eco­no­mies de la perifèria (sobre­tot Irlanda i Espa­nya) tor­na­ven al crei­xe­ment i que el pit­jor ja havia pas­sat. Però els dar­rers mesos s'han fet evi­dents altres difi­cul­tats. En una eco­no­mia glo­bal amb més incer­te­ses la força expor­ta­dora ale­ma­nya ha dis­minuït. La salut del sec­tor finan­cer no sols era deli­cada a la perifèria, sinó també a tots els països del zona. Això ha pro­vo­cat escas­se­tat de crèdit a totes les eco­no­mies i una evo­lució pobra del con­sum i la inversió empre­sa­rial.

Si volem evi­tar l'esmen­tada dècada per­duda, cal que el BCE redu­eixi la pro­ba­bi­li­tat d'una altra recessió fins a zero. La sort és que Mario Draghi sem­bla ser cons­ci­ent d'aquesta neces­si­tat i sem­bla també conèixer els ins­tru­ments neces­sa­ris per evi­tar-ho. Ja ha anun­ciat que, si el crei­xe­ment segueix tan baix i la deflació tan pro­pera, està dis­po­sat a por­tar a terme mesu­res més agres­si­ves d'injecció de liqui­di­tat. El perill és que la infle­xi­bi­li­tat d'alguns governs (l'ale­many, però també el finès o l'holandès) no con­ce­deixi la rela­xació dels ajus­tos fis­cals necessària perquè aquests nous ins­tru­ments donin el resul­tat desit­jat. I que d'altres governs no puguin tirar enda­vant les refor­mes estruc­tu­rals que calen per convèncer els ante­ri­ors de la necessària rela­xació. La reforma del mer­cat de tre­ball a Itàlia i la raci­o­na­lit­zació de la des­pesa pública a França seran dues qüesti­ons clau en els pro­pers mesos.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia