Opinió

Ombres de primavera

Em fa mal tot

“Fixada en una fotografia, aquesta imatge de Varda amb la pancarta ‘«J'ai mal partout»' ha circulat aquests dies en què els ciutadans de l'Estat francès havien de triar entre Le Pen i Macron

Al film auto­bi­ogràfic Les pla­ges d'Agnès, rea­lit­zat l'any 2008, Agnès Varda, pos­si­ble­ment la cine­asta viva més relle­vant, apa­reix en una mani­fes­tació de pro­testa con­tra les reta­lla­des dels ser­veis públics duent una pan­carta amb la pro­clama: “J'ai mal par­tout”, que en català seria “Em fa mal tot”. Una manera de par­ti­ci­par en una rei­vin­di­cació col·lec­tiva amb una decla­ració per­so­nal sobre l'estat del propi cos. Varda, que ales­ho­res tenia 80 anys, for­mava part d'una mani­fes­tació encara que li fes mal tot. Una vegada li vaig comen­tar a la cine­asta si la pan­carta era un gest irònic que també es podia enten­dre de manera metafòrica: la situ­ació social i política li pro­vo­cava un males­tar gene­ral. Ella em va con­tes­tar que no hi havia res d'iro­nia i que allò que deia la pan­carta era lite­ral i em va enu­me­rar tots els seus mals físics. Feliçment, però, con­ti­nua acti­va­ment viva tenint a prop de 90 anys i en el pròxim fes­ti­val de Canes, que començarà la set­mana vinent, hi pre­sen­tarà el seu nou film viat­ger Visa­ges Villa­ges.

Fixada en una foto­gra­fia, aquesta imatge de Varda amb la pan­carta “J'ai mal par­tout” ha cir­cu­lat aquests dies en què els ciu­ta­dans de l'Estat francès havien de triar com a pre­si­dent entre Marine Le Pen i Emma­nuel Macron. Dues opci­ons que han pro­vo­cat males­tar entre aquells que con­si­de­ren que havien d'esco­llir entre el fei­xisme mig maqui­llat del FN i un can­di­dat en qui, tot i les decla­ra­ci­ons de Varu­fakis defen­sant Macron com un dels pocs polítics euro­peus influ­ents opo­sats a les mesu­res d'aus­te­ri­tat en con­tra de Grècia, veuen encar­nat el neo­li­be­ra­lisme que imposa la dic­ta­dura dels mer­cats que vol limi­tar l'actu­ació social dels estats. És així que he pen­sat que, des­con­tex­tu­a­lit­zada de la nar­ració fílmica per inse­rir-la en el pre­sent, la imatge de Varda ha adqui­rit aque­lla pos­si­ble dimensió simbòlica: tot això que passa a la França fa mal; pro­voca un males­tar polític, social i moral. També he recor­dat que una amiga va expli­car-me que un dels seus molts amics fran­ce­sos va comen­tar-li que, després de votar a favor de Macron, es talla­ria la mà. Tan­ma­teix, millor “tallar-se la mà” que tot el Mal que hau­ria pro­vo­cat no votar. Sí, el Mal en majúscula.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia