Opinió

Keep calm

Ens fan boicot, brindem!

El boicot espanyol ha estat un èxit. I què? Els cellers catalans etiqueten en català, han multiplicat exportacions i ha pujat el consum intern

A finals de 2004, després de tota mena de pres­si­ons i ame­na­ces, Espa­nya va acon­se­guir l’expulsió de la Fede­ració Cata­lana d’Hoquei de la fede­ració inter­na­ci­o­nal cor­res­po­nent. Josep-Lluís Carod-Rovira, que a l’època pre­si­dia aque­lla ERC del tri­par­tit, va fer unes decla­ra­ci­ons per pres­si­o­nar Mara­gall i el PSC: “Després d’això, espero que cap ins­ti­tució cata­lana doni suport a la can­di­da­tura dels Jocs de Madrid 2012.” Com a res­posta, Fede­rico Jiménez Losan­tos bra­mava des de l’emis­sora dels bis­bes con­tra els cavis­tes cata­lans, per­so­na­lit­zant-ho en la marca més popu­lar: “L’Esta­tut és anti­es­pa­nyol de cap a peus i vostè ha dema­nat aquest esta­tut i ara vol ven­dre Frei­xe­net a tot Espa­nya. Doncs no, senyor. I ara li fa por perquè ve la cam­pa­nya de Nadal? Ja pot tenir por.” La COPE havia encès la metxa.

Han pas­sat tretze anys. Madrid 2012 va fra­cas­sar. Madrid 2016 i Madrid 2020, també. Zapa­tero ja no hi és i el tri­par­tit català, tam­poc. Carod va ple­gar de la política activa el 2010 i va estri­par el car­net d’ERC l’any següent... Però, tot i des­a­parèixer els motius con­crets que el van des­en­ca­de­nar, el boi­cot con­tra els cellers cata­lans ha con­ti­nuat, com un zombi des­truc­tiu i fora de con­trol. El 2015, un estudi d’Ipsos detec­tava fins a un 23% de con­su­mi­dors espa­nyols que feien o tenien pre­vist fer un boi­cot actiu als pro­duc­tes cata­lans. Gai­rebé una quarta part! Fa poc, un des­ta­cat crític de vins espa­nyol se’n pla­nyia: “Con­si­dero tre­men­da­ment injust, absurd i per­ju­di­cial el que està suc­ceint amb els vins cata­lans a Madrid.”

Sí, el boi­cot ha estat un èxit. I què? Els cellers cata­lans han mul­ti­pli­cat les expor­ta­ci­ons, dei­xant de banda un mer­cat espa­nyol difícil i ines­ta­ble. Ara les ampo­lles s’eti­que­ten en català i així viat­gen cap al món, que cada cop n’apre­cia més la iden­ti­tat. El mer­cat inte­rior ha reac­ci­o­nat amb un incre­ment del con­sum propi, en detri­ment dels vins espa­nyols. Aquell 2004, un gra­pat de bis­bes ultres van impul­sar un mira­cle des de la ràdio: la con­versió de Rioja en Pri­o­rat. Gai­rebé com a Canà.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia