Opinió

Tribuna

Un nou contracte social

“Per rellançar Europa fa falta quelcom més que un projecte estrictament econòmic. S’han de cercar, en les arrels de la cultura compartida, els fonaments d’un nou contracte social.

“Ha gua­nyat la democràcia –va escriure Zbig­niew Brze­zinski el 1990–. Ha gua­nyat la lli­ber­tat de mer­cat. Però quina és avui la base de les nos­tres cre­en­ces després d’aquesta gran victòria ideològica?” Refle­xi­o­nant sobre aquesta pre­gunta, Mark Mazo­ver apunta que, amb l’eufòria que pro­vocà el final de la guerra freda, Fran­cis Fukuyama inter­pretà el col·lapse abrupte i total del comu­nisme com el final de la Història i l’aurora esplen­do­rosa d’una era més pro­saica i menys heroica, que veu­ria la pro­gres­siva con­so­li­dació de la democràcia repre­sen­ta­tiva i el tri­omf de l’eco­no­mia de mer­cat a tot el món. Però també va haver-hi qui, més escèptic, va pre­veure el renai­xe­ment dels dimo­nis de la història: el naci­o­na­lisme, el fei­xisme, i les llui­tes raci­als i reli­gi­o­ses. Trenta anys després, ja està clar qui tenia raó; però, a més, també resulta evi­dent que, amb el final de la guerra freda, ha can­viat el rol que Europa tenia al món: ja no ocupa el lloc cen­tral en la gestió dels afers inter­na­ci­o­nals que va ocu­par fins que es va suïcidar amb les dues “guer­res civils” euro­pees del segle XX (1914-1918 i 1939-1945), una nova “Guerra dels Trenta Anys” en la qual es va des­sag­nar.

No obs­tant aquesta pèrdua de pro­ta­go­nisme, Europa no ha extra­viat ni ha vist ero­si­o­nada la seva forta per­so­na­li­tat. Ans al con­trari: “Amb el pas del segles –han escrit dos his­to­ri­a­dors fran­ce­sos el 1992–, Europa ha des­co­bert que més enllà de les diferències entre llengües i cos­tums, el seu poble com­par­teix una cul­tura comuna (...) Europa s’està tor­nant cons­ci­ent d’una iden­ti­tat euro­pea.” Així ho pro­clamà el pre­si­dent Mit­ter­rand, a prop ja del final del seu man­dat, quan digué aques­tes parau­les: “Va ser Paul Valéry qui va dir que la cul­tura euro­pea està fun­dada sobre la filo­so­fia grega, el dret romà i la teo­lo­gia cris­ti­ana.” Ara bé, s’ha de tenir molt en compte que, com s’ha rei­te­rat mol­tes vega­des, l’autèntic ven­ce­dor de la guerra freda no fou la democràcia sinó el capi­ta­lisme, i, en con­seqüència, Europa afronta des de 1989 la tasca d’esta­blir una relació ope­ra­tiva entre tots dos, ja que, com va demos­trar la depressió d’entre­guer­res, la democràcia no pot sobre­viure a una gran crisi del capi­ta­lisme. En els anys trenta, la crisi de 1929 va pro­vo­car l’emergència del fei­xisme i del comu­nisme, men­tre que, ara, la crisi de 2008 ha donat vida i força a popu­lis­mes de tota mena. S’ha de tenir molt pre­sent que el tri­omf d’Occi­dent sobre el comu­nisme hau­ria estat ini­ma­gi­na­ble sense la recons­ti­tució del con­tracte social que va seguir a la Segona Guerra Mun­dial. Avui, aquest con­tracte social s’ha tren­cat.

QuÈ fer en aquesta situ­ació? La res­posta habi­tual, gai­rebé canònica, a aquesta pre­gunta és “més Europa”. Ara bé, de quina Europa estem par­lant? Molts con­si­de­ren que la història es segueix movent avui en una sola direcció fatal: la que porta ine­xo­ra­ble­ment del comerç lliure a la unió monetària i, amb el pas del temps, a la unió política. “L’alter­na­tiva que pre­sen­ten a aquesta uto­pia –escriu Mazower– és el caos d’un con­ti­nent sumit altre cop en les riva­li­tats naci­o­nals del pas­sat, domi­nat per Ale­ma­nya i amenaçat per la guerra.” És cert que el pares fun­da­dors d’Europa pro­cla­ma­ren que la unió econòmica faria ine­vi­ta­ble la unió política, però s’ha de reconèixer que, en aquell moment, amb Europa devas­tada, no es podia anar més enllà. Però, avui, és igual­ment vàlida aquesta idea?

L’erosió de les clas­ses mit­ja­nes sobre les quals s’han reper­cu­tit en bona mida els cos­tos de la crisi econòmica, l’aug­ment bru­tal de la desi­gual­tat, la glo­ba­lit­zació i la robo­tit­zació que estan donant lloc a la pre­ca­rit­zació de molts llocs de tre­ball i l’aug­ment de les diferències entre zones urba­nes i rurals, han pro­vo­cat una des­con­fiança crei­xent res­pecte a les elits, que es tra­du­eix en una crisi de la democràcia repre­sen­ta­tiva i en l’eclosió del popu­lisme. En aquesta situ­ació, per rellançar Europa fa falta quel­com més que un pro­jecte estric­ta­ment econòmic. S’han de cer­car, en les arrels de la cul­tura com­par­tida, els fona­ments d’un nou con­tracte social.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia