Opinió

Tribuna

Una petita modèstia

“Una mica materialistes i una mica espiritualistes, una mica actives i una mica passives, una mica catalanes i una mica espanyoles

El que diu el Dant sobre l’“avara povertà de Cata­logna”, al cant VIII del Paradís de la Divina Comèdia, cal­dria ser inter­pre­tat com a home­natge als pobles modes­tos, no pas en el sen­tit de gent pobra, sinó de qui té per vir­tut la modèstia com a accep­tació d’un seny ordi­na­dor i tem­pe­rat, que, cons­ci­ent de la seva peti­tesa, no espe­cula entre el tot i el no res. La vir­tut pròpia de gent que només es pren seri­o­sa­ment aquells que s’ho merei­xen i menysté superbs i mes­quins. La vir­tut tenyida d’un rere­fons d’iro­nia amb un mateix, que no ignora el valor del propi esforç. Peti­tesa modesta, però no amb posat d’esclau.

La modèstia, que, entre les clas­ses popu­lars cata­la­nes i els espe­rits empre­ne­dors que n’ema­na­ven, fou vir­tut dinàmica, consciència des­perta de la infe­li­ci­tat humana, va deri­var pro­gres­si­va­ment en medi­o­cri­tat a mesura que es produïa l’escissió dràstica entre tre­ball i capi­tal –un forat que l’ima­gi­nari de les clas­ses mit­ja­nes s’afa­nyava a omplir en bene­fici propi–. Ins­tal·lades en el just milieu, les clas­ses mit­ja­nes cata­la­nes van roman­dre en aquell estat de semi­consciència auto­sa­tis­feta, pan­xa­con­tent, propi dels qui no són ni carn ni peix, men­tre es cre­uen el cen­tre de l’uni­vers, equi­dis­tants de tot­hom. Es con­tem­pla­ven al mirall com uns paons –cada cop més plo­mats, però cofois dels ocels de la seva cua– i, en comp­tes de pujar del “poquet” al “molt” del calaix del senyor Esteve, dava­lla­ven del “molt” al “poqueta cosa” de la Bar­ce­lona postolímpica.

Érem a un pas de la pèrdua del sen­tit de la rea­li­tat: de la falta de risc i d’inqui­e­tud, les nos­tres clas­ses mit­ja­nes en van fer patri­moni naci­o­nal, històrica­ment decan­tat, sòlida­ment esta­blert. Si, en temps de modèstia, podien accep­tar el dic­tat d’un ordre imper­so­nal i abs­tracte, en temps de medi­o­cri­tat tot es reduïa a un aigua­bar­reig de mit­ges tin­tes: una mica mate­ri­a­lis­tes i una mica espi­ri­tu­a­lis­tes, una mica acti­ves i una mica pas­si­ves, una mica cata­la­nes i una mica espa­nyo­les. Ple­nes, natu­ral­ment, d’una ambició res­treta, que algun dia escla­ta­ria per un acte de fe o per art de màgia. Els medi­o­cres, de petits, no se’n sen­ten pas; al con­trari que els modes­tos, que, sabe­dors que són petits, no s’hi con­for­men, els medi­o­cres, afir­ma­tius i rei­vin­di­ca­tius, es fan sen­tir molt, però roma­nen buits. Tan­ma­teix, i al con­trari que els modes­tos, els medi­o­cres se sen­ten feliços, i algun dia es des­per­ten fins i tot molt inde­pen­den­tis­tes.

En temps actu­als, per­duda l’antiga modèstia, les clas­ses popu­lars han esde­vin­gut medi­o­cres, com les clas­ses mit­ja­nes que els han ser­vit d’exem­ple i de mirall: les clas­ses popu­lars no en són pas, de paons plo­mats, però són trac­ta­des com les pells de conill d’abans, després de l’arròs a La Flo­resta o la Con­re­ria. Abans, les nos­tres clas­ses popu­lars gau­dien del que tenien, amb la consciència que qual­se­vol inci­dent –pro­vo­cat pel tirà de les tem­pes­tes o per l’amo incle­ment– els hi podia arra­bas­sar. Però, per aquesta mateixa raó, gau­dien del valor de les coses acon­se­gui­des amb suor i avara povertà (“no esti­rar més el braç que la màniga”). Ara, tot ha esde­vin­gut hipèrbole, èmfasi, excés publi­ci­tari. Tot són tendències inco­he­rents, injus­tes, desor­de­na­des. Per aquest motiu, qual­se­vol ter­ra­bas­tall fa pas­sar sense solució de con­tinuïtat les actu­als mas­ses popu­lars de la fri­vo­li­tat a la tragèdia, de la fotesa a la des­es­pe­ració, de la pas­si­vi­tat a no parar qui­ets. I bus­quen la veri­tat en la justa mit­ja­nia de les enques­tes. Però la veri­tat no és pas una mit­jana, sinó movi­ment con­tra l’opinió esta­blerta, el tòpic i les apa­ren­ces. Se’n fot de la viro­lla, la veri­tat, i no en vol, de soroll, sinó la dis­creció de la modèstia. Men­tre que les nos­tres clas­ses popu­lars d’avui –la gran massa urbana– són soro­llo­ses, i sem­bla que tot s’ho pre­nen amb una espor­ti­vi­tat ale­gre, són la gent més ego­ista, intran­si­gent i figa­flor del món. Hem pas­sat de ser modes­tos, de la gasi­ve­ria dels pobres –la neces­si­tat cons­ci­ent i de la inse­gu­re­tat assu­mida–, a la medi­o­cri­tat, a l’afany d’exhi­bició dels nou-rics –la pro­di­ga­li­tat dels indi­gents, la dis­creció dels xer­rai­res.

En una entrada dels seus dia­ris, Kafka parla de la diferència entre lite­ra­tu­res menors i lite­ra­tu­res peti­tes. Les pri­me­res poden donar grans escrip­tors; a les sego­nes, les fan peti­tes els escrip­tors petits. Entre els angle­sos, els poe­tes menors són els que des­ple­guen una ambició cons­ci­ent­ment limi­tada, modesta, sense rebai­xar-ne la qua­li­tat, allu­nyada dels grans temes abs­trac­tes i uni­ver­sals. En podríem pren­dre nota, i sen­tir-nos orgu­llo­sa­ment dig­nes d’una lite­ra­tura modesta.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia