Opinió

LA CRÒNICA

El perill és a dins

A tots ens han afec­tat les infor­ma­ci­ons del gran incendi que ha des­truït en part la cate­dral de Notre Dame, a París. Qui no s’havia foto­gra­fiat davant de la seva façana? Qui no s’havia acos­tat a les bes­ti­o­les de pedra que pro­te­gei­xen el recinte? I ara qui no s’ha estre­mit de sen­ti­ment quan ha vist les ter­ri­bles imat­ges de les fla­mes que des­truïen una part d’aquell gran monu­ment uni­ver­sal? A qui no li han fet recor­dar la cai­guda de les Tor­res Bes­so­nes, pre­ci­sa­ment en el moment en què s’incli­nava i queia la agu­lla que coro­nava el tem­ple?

Alguns dia­ris han publi­cat imat­ges de la cons­trucció en fusta que supor­tava la coberta, i que va ser un motiu perquè el foc ho abrusés tot amb tanta violència. També sec­tors en pedra han que­dat afec­tats, però els experts ja diuen que el gran dany s’ha infli­git a les parts del tem­ple supor­ta­des per bigues i tra­ves­ses de fusta. És notori que aquesta és menys pesant que el ferro, i que per tant suporta millor les cober­tes. Però el perill era a din­tre, com s’ha posat en evidència. Tècnics espe­ci­a­lis­tes diran si hi ha remei cone­gut per evi­tar que una nova estruc­tura torni a fer peri­llar un monu­ment tan emblemàtic.

Però ara ens volem situar a la ciu­tat de Girona: tal com s’ha asse­nya­lat rei­te­ra­da­ment, i des de fa molts anys, la des­me­su­rada caixa que conté l’orgue de la cate­dral de Santa Maria és un des­propòsit. Però els rao­na­ments que fins ara s’havien fet esgri­mien l’aspecte estètic de la qüestió: si pre­su­mim de tenir la nau gòtica més ampla del món, l’efecte visual queda en entre­dit pel fet d’estar ocu­pada per aquell enorme caixó al mig del pas. Les per­so­nes que visi­ten la cate­dral per pri­mera vegada se sor­pre­nen de la seva presència. Tal vegada els giro­nins ja ens hi hem acos­tu­mat, i no en fem tant de cas. No obs­tant, el des­as­tre a Notre Dame ens porta a una con­si­de­ració dife­rent de l’estètica: la segu­re­tat de la cate­dral. Aquell gran bas­ti­ment en fusta que ocupa la nau cen­tral del tem­ple, en cas d’un foc –Déu no ho vul­gui– que fortuïtament o inten­ci­o­na­da­ment s’abrandés a qual­se­vol part de la caixa, podria pro­vo­car en pocs moments un incendi de pro­por­ci­ons gegan­ti­nes amb fla­ma­ra­des que arri­ba­rien fins al sos­tre de la nau, amb efec­tes devas­ta­dors, tal vegada cau­sant una ruïna irre­pa­ra­ble; perquè aquí –som a Girona– no tro­baríem la mateixa gene­ro­si­tat amb què els fran­ce­sos estan res­po­nent a la crida de reco­llir fons per ree­di­fi­car aquell tem­ple. Seria bo de conèixer si el capítol de la cate­dral de Girona com­par­teix o no aquesta opinió, i si s’han pres o es pren­dran mesu­res que anul·lin o mini­mit­zin el risc. El que no ha pas­sat en 80 anys pot esde­ve­nir-se demà. Tot això men­tre seguim des­fu­llant la mar­ga­rida de si convé tras­lla­dar l’orgue o no.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia