Opinió

Tribuna

Els “oblidats”

“Occident viu una època de canvi profund i accelerat definit per la globalització, la revolució tecnològica i una desigualtat creixent que margina un ampli sector de població

Shlomo Ben Ami és un his­to­ri­a­dor, polític i diplomàtic isra­elià, mem­bre del Par­tit Labo­rista, que ha estat minis­tre d’Afers Exte­ri­ors d’Israel i segon ambai­xa­dor del seu país a Madrid. Fa poc s’ha pro­nun­ciat amb extrema clare­dat sobre el resul­tat de les dar­re­res elec­ci­ons a Israel. Diu que la cam­pa­nya elec­to­ral de Neta­nyahu ha estat una de les més bru­tes de la història, amb calúmnies als adver­sa­ris i als mit­jans libe­rals, notícies fal­ses, fil­tra­ci­ons mali­ci­o­ses, rumors infun­dats, crítiques als jut­ges (que l’inves­ti­guen per cor­rupció) i pro­vo­ca­ci­ons a l’enfron­ta­ment obert entre jueus i àrabs. Neta­nyahu afirma que el vota el “poble”. Quin “poble”?, es pre­gunta Ben Ami. No són les elits libe­rals –es res­pon–, que són majo­ritària­ment res­pon­sa­bles del crei­xe­ment econòmic isra­elià basat en la inno­vació; el “poble” de Neta­nyahu són els que se sen­ten “obli­dats” i no repre­sen­tats. I, per atraure’s aquests “obli­dats”, més interes­sats en els “valors jueus” que en sub­ti­le­ses democràtiques, Neta­nyahu ha explo­tat, com sem­pre ha fet, el naci­o­na­lisme ètnic, emprant una retòrica antiàrab i denun­ci­ant el laïcisme de les elits libe­rals. Tot amb la fina­li­tat de sot­me­tre els pales­tins i anne­xar les seves ter­res, mit­jançant la imple­men­tació uni­la­te­ral de l’ine­qui­ta­tiu pla de pau pro­mo­gut pel pre­si­dent Trump.

Amb aquests ante­ce­dents, si Neta­nyahu forma govern, és pos­si­ble que intenti imple­men­tar mesu­res per sot­me­tre al poder judi­cial, adop­tant el model implan­tat no fa gaire pel pre­si­dent turc Erdo­gan i pel govern popu­lista de dre­tes a Polònia. Aquest és –segons Ben Ami– el veri­ta­ble mis­satge històric d’aques­tes dar­re­res elec­ci­ons isra­e­li­a­nes: en no tenir el cen­trista Blau i Blanc i l’esquerra sio­nista un pro­grama con­vin­cent, si hi ha d’haver en el futur una bata­lla per l’ànima d’Israel, aquesta es lliu­rarà entre la coa­lició ultra­dre­tana de Neta­nyahu i la Llista Àrab Unida dels àrabs isra­e­li­ans, que és l’única opo­sició veri­ta­ble al pro­grama de Neta­nyahu d’annexió, dis­cri­mi­nació i ús pur i dur de la política de poder. “L’única forma –escriu– per la qual el sio­nisme libe­ral pugui dete­nir l’avenç del naci­o­na­lisme desen­fre­nat és ali­ant-se sense recança amb els àrabs isra­e­li­ans.”

Paga la pena medi­tar sobre aques­tes idees de Ben Ami per la trans­cendència de tot el que passa a Israel, així com pel sig­ni­fi­cat de qui les for­mula. La pri­mera reflexió és que el d’Israel no és un cas aïllat, sinó una mani­fes­tació més d’un feno­men que s’està repe­tint a Occi­dent (Israel és Occi­dent; s’inte­gra en la quinta essència d’Occi­dent), que viu una època de canvi pro­fund i acce­le­rat defi­nit per la glo­ba­lit­zació, la revo­lució tec­nològica i una desi­gual­tat crei­xent. Aquest canvi mar­gina els que són “obli­dats” a tot arreu, és a dir, un ampli sec­tor de població inte­grat per per­so­nes que no se sen­ten ni ben trac­ta­des ni ben repre­sen­ta­des, i que cer­quen un “refugi” que mol­tes vega­des tro­ben en la iden­ti­tat col·lec­tiva. Aquesta opció iden­titària (que Piketty menys­prea) pro­voca que els “obli­dats” seguei­xin anco­rats al seu vell sis­tema d’idees i cre­en­ces, men­tre que els “glo­ba­lit­zats” es des­na­ci­o­na­lit­zen (els rics no tenen pàtria). És per aquesta raó per la qual molts “obli­dats” voten par­tits de dre­tes, farts –com diu Lamo de Espi­nosa– de la cul­tura “pro­gre” dels urba­ni­tes, que estig­ma­tit­zen les velles tra­di­ci­ons i igno­ren o menys­preen el rural. Per això, el cor­rent “il·libe­ral” té molt de reacció con­tra­cul­tu­ral.

Aquí rau una de les cau­ses pro­fun­des que la democràcia libe­ral hagi entrat avui en crisi, fins i tot als països que foren el seu bres­sol, com a res­posta a una demanda social de segu­re­tat i d’igual­tat, que veu en l’auto­ri­ta­risme la solució de tots els seus pro­ble­mes. Una solució que passa per un pro­jecte reac­ci­o­nari que en diuen neo­li­be­ral, i que desem­boca en una democràcia estric­ta­ment for­mal. És el preu que es paga quan, en moments de canvi, la por al desori s’ins­tal·la al cor de la soci­e­tat. És el retorn, cent anys després, de la República de Wei­mar i de Carl Sch­mitt. Una història que se sap com comença i com s’acaba.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia