Opinió

Tribuna

La passivitat: l’apatia letal

“L’oci pot enriquir-nos, però si esdevingués una finalitat resultaria letal, un clar enemic de l’ànima, de la pròpia vida

Sovint, tots nosal­tres anem molt de pressa: a les ciu­tats, a les xar­xes, a casa, etc. Però, cap a on? I per què? El temps se’ns escorre entre les mans, com si fos aigua que no hi ha manera d’emma­gat­ze­mar. Ens envol­ten situ­a­ci­ons en què neces­si­taríem més temps o tran­quil·litat. Al mateix temps, hi ha molts con­tem­po­ra­nis que no fan abso­lu­ta­ment res de bo, a la vida, i –ente­neu-me– “cobren” igual. Sem­pre ha estat així. No em refe­reixo als malalts, depri­mits, dis­ca­pa­ci­tats, o a qui no pugui dir ni fava; apunto a la gent nor­mal que no fa brot, que està com enso­pida, sense excusa. El seu pecat és dels “capi­tals”, la peresa, i el seu dimoni és Bel­fe­gor.

aquest tal Bel­fe­gor és repre­sen­tat com un home vell, amb barba, mal­ca­rat, amb urpes i llarga cua: sedu­eix la gent sug­ge­rint-los invents engi­nyo­sos que els faran rics. Peter Bins­feld –un famós “caçador de brui­xes” del segle XVI– pre­cisa que Bel­fe­gor tempta mit­jançant la man­dra. Al Dic­ci­o­nari infer­nal (Collin de Plancy, 1818) s’afe­geix que “sovint pren el cos d’una dona jove i pro­por­ci­ona rique­ses”, això sí, sense que cal­gui cap esforç. I no és aquest, pot­ser, l’ideal de massa gent?: des d’alguns ado­les­cents imma­durs fins als pixa­tin­ters que tots tenim detec­tats.

En una època domi­nada per l’obsessió pels resul­tats imme­di­ats, de curta mirada, d’aquell “qui dia passa, any empeny”, aquest tal Bel­fe­gor té força èxit, és una ide­o­lo­gia domi­nant. Ara bé, és letal, antro­pològica­ment insos­te­ni­ble. Els humans podem aspi­rar a una feli­ci­tat cer­ta­ment més ele­vada, a uns ide­als menys mise­ra­bles, a un crei­xe­ment i rea­lit­zació per­so­nals valu­o­sos.

En els meus estius a Cracòvia m’he acos­tat sovint a Tyniec: a la seva aba­dia bene­dic­tina (tyniec.com.​pl), fun­dada el 1044 pel rei Casi­mir el Res­tau­ra­dor, s’hi acu­mu­len mil anys d’experiència social: pot­ser ens pot ofe­rir algun bon con­sell. Hi vaig com­prar una samar­reta estam­pada amb “Bezczyn­nosc jest wro­giem duszy” (l’oci­o­si­tat és l’ene­mic de l’ànima), amb la qual faig esport sovint. L’expressió és de Benet de Núrsia (segle VI), un influ­en­ci­a­dor nat, refe­rent en antro­po­lo­gia i en huma­ni­tat. Benet insis­teix que s’ha de tre­ba­llar quan toca, lle­gir en altres moments i també des­can­sar i gau­dir de lleure (Regla, 48). Aquest “art de la gestió ade­quada del temps”, allu­nyat tant de Bel­fe­gor com d’un abso­lut dolce far niente, és una bar­rera a la pas­si­vi­tat ino­pe­rant, ego­ista. I tam­poc per­met un always on ni l’hiperac­ti­visme, sovint indi­vi­du­a­lis­tes.

En un món d’anar cor­rents a tot arreu, de pres­ses malal­tis­ses, de begu­des energètiques poc salu­da­bles o de dro­gues, de desen­fre­na­ment de dijous nit, cal recu­pe­rar Aristòtil: actuem per objec­tius, que han de ser mit­jans per a altres, que són els fins últims: la feli­ci­tat i la ple­ni­tud en són els més clars. Con­tra el meca­ni­cisme del “dia de la mar­mota” –l’avor­ri­ment, la repe­tició del mateix, l’obses­si­o­nar-se només amb la jubi­lació, etc.– podem aspi­rar a coses grans. Des de la filo­so­fia sabem de diver­ses antro­po­lo­gies insu­fi­ci­ents: l’exis­ten­ci­a­lisme, Nietz­sche, l’hedo­nisme mate­ri­a­lista, els espi­ri­tu­a­lis­mes des­car­nats, les dialècti­ques atees. Ara mateix veig dues opci­ons bàsiques: (a) un aris­to­te­lisme reno­vat, sem­pre amb Plató al dar­rere, o (b) l’escep­ti­cisme exis­ten­cial del “...i què sé jo!”. Cer­ta­ment, viure “en el dubte” esdevé una posició estratègica poc esta­ble: pro­vi­si­o­nal, incòmoda, angoi­xant i fins i tot endor­mis­ca­dora.

Toca ara avançar pro­pos­tes: sug­ge­reixo (1) fixar una ori­en­tació vital (qui soc, on estic, on vaig) i comp­tar amb sort o la bona pro­vidència; i així (2) llui­tar amb il·lusió dia a dia, per sem­pre (3) revi­sar la consciència, dis­po­sant (4) del suport d’algú amb qui tin­guem afecte i con­fiança. La jubi­lació o l’oci no han de ser ni una obsessió ni l’objec­tiu últim, perquè tre­ba­llar és humà i és bo. I tot això és com­pa­ti­ble amb aquell text sòlid de Rus­sell, “In praise of idle­ness” (1932), un “elogi de l’oci­o­si­tat” en el qual s’enfronta al culte irra­ci­o­nal del tre­ball (explo­tació i degra­dació per­so­nal). L’oci pot enri­quir-nos, però si esde­vingués una “fina­li­tat” resul­ta­ria letal, un clar “ene­mic de l’ànima” –de la pròpia vida–, com està imprès a la meva samar­reta pre­fe­rida.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia