Opinió

Tribuna oberta

ezequiel mir

Tecnociència: caixa dels trons

“La conquesta tècnica de la vida, és un camí d’emancipació o més aviat una nova mena de servitud?

Enfront de la guerra de les galàxies, la fam; de la manca d’aigua, errar. Enfront de la “revo­lució informàtica”, l’edu­cació arruïnada, l’anal­fa­be­tisme. Enfront de la “cre­ació” de noves espècies biològiques, l’amenaça sobre les que ja exis­tei­xen. Enfront de l’afir­mació del “tot és pos­si­ble”, l’evidència sen­si­ble, moral, estètica, que tot allò que importa ja exis­teix, menys la justícia entre els éssers humans.

Abans de l’actual crisi econòmica, ecològica i finan­cera, les crítiques a la glo­ba­lit­zació finan­cera eren mar­gi­nals, fins i tot cari­ca­tu­rit­za­des com a reac­cionàries o utòpiques. Tot i així, l’actual crisi els dona la raó. Ningú pot igno­rar el domini de les finan­ces sobre les nos­tres vides, la seva rapa­ci­tat il·limi­tada i l’amenaça que repre­senta per a la soci­e­tat. És cert que la cons­ci­en­ci­ació no és sinònim de con­versió o de trans­for­mació radi­cal, com ho demos­tren les mesu­res par­ci­als pro­po­sa­des pels nos­tres governs per fer-hi front. Però és un pri­mer pas. Tan­ma­teix, no podem atu­rar-nos aquí sense com­pro­me­tre seri­o­sa­ment el futur de la huma­ni­tat.

Hi ha, però, un altre àmbit, ínti­ma­ment lli­gat al sis­tema econòmic, del perill del qual no som prou cons­ci­ents. Aquest encara con­ti­nua sent bas­tant “into­ca­ble”, més enllà de tota sos­pita –sobre­tot perquè s’embol­ca­lla amb l’aura del progrés–. Es tracta de la tec­nociència –aque­lla “ciència” atra­pada en les xar­xes de la mani­pu­lació tècnica, de l’interès econòmic i de l’eficiència– i el seu des­ple­ga­ment en tots els àmbits de la vida humana. Els seus crítics també són ràpida­ment acu­sats de negar-se a aga­far el tren de la història i del progrés.

Per des­comp­tat, la tec­nociència ofe­reix innom­bra­bles ser­veis. Fa pos­si­ble inter­ven­ci­ons mèdiques d’avant­guarda i la fabri­cació de mate­ri­als amb una resistència i fle­xi­bi­li­tat sense pre­ce­dents. Can­via els límits del poder humà. Les seves inno­va­ci­ons s’estan pro­duint al nos­tre món a poc a poc, com si res. L’única exigència, com és evi­dent, és adap­tar-s’hi –el progrés obliga–. Tan­ma­teix, la tec­nociència porta en si una manera de veure el món i de rela­ci­o­nar-s’hi, de viure i orga­nit­zar-se en soci­e­tat, la prin­ci­pal carac­terística de la qual és l’eficiència. Plan­teja el món com un ampli camp d’inter­venció i frag­menta la vida i la natura en una miríada de “coses” dis­pars, mal·lea­bles i mani­pu­la­bles. Així, l’eugenèsia, tan repu­di­ada no fa tant, en la seva versió ideològica, es dona un aire de res­pec­ta­bi­li­tat “científica” amb el conei­xe­ment del genoma humà, per­me­tent con­tro­lar cada cop més les carac­terísti­ques d’un infant que ha de néixer.

La tec­nociència és la cul­mi­nació d’un llarg procés de con­trol tècnic sobre el món –en el qual s’ins­criu el desen­vo­lu­pa­ment del capi­ta­lisme– sota la influència cada cop més gran de la raó ins­tru­men­tal que eva­cua qual­se­vol qüestió de sen­tit i de fina­li­tat. Han­nah Arendt, a La con­dició humana (Empúries, 2009), va defi­nir aquest procés en ter­mes d’ali­e­nació del món. L’ésser humà, cada cop més atra­pat en l’acti­vi­tat tècnica i pro­duc­tiva, acaba con­ver­tint-se en un “aliè al món”, a la seva llar que també és la seva “carn”, uti­lit­zant una imatge de Mer­leau-Ponty. És por­tat a entot­so­lar-se, com si els altres i el món –habi­tat per coses i éssers, parau­les i som­nis, sen­sa­ci­ons, símbols i ima­gi­nari– no el cons­tituïssin del tot. L’experiència sen­si­ble del món, amb el seu agut sen­ti­ment de per­ti­nença, d’arre­la­ment en un lloc, en una cul­tura, s’apaga, i deixa cada cop més espai a una relació pura­ment uti­litària, fun­ci­o­nal, allu­nyada del qüesti­o­na­ment del sen­tit, de les raons per viure, de la pre­o­cu­pació pel món i pels altres. Tot es redu­eix a aquesta regla d’or: cal fer tot el que és rea­lit­za­ble. Fins al punt que el mateix ésser humà esdevé quel­com mani­pu­la­ble.

Què importa si l’horitzó del sen­tit es redu­eix, si els valors es per­ver­tei­xen, si l’acces­sori eva­cua l’essen­cial, si la dig­ni­tat es bufe­teja, si la bretxa entre rics i pobres s’amplia ine­xo­ra­ble­ment i si el poder es reforça entre les mans d’una elit cada cop més per­versa?

És el moment de plan­te­jar-se la pre­gunta: aquesta con­questa tècnica de la vida, tal com s’està desen­vo­lu­pant actu­al­ment, és un camí d’eman­ci­pació o més aviat una nova mena de ser­vi­tud a un sis­tema “tècnic” per al qual l’ésser humà és un fac­tor irre­lle­vant?

El que és cert és que dei­xant que la tec­nociència con­di­ci­oni la nos­tra vida quo­ti­di­ana i la nos­tra soci­e­tat d’una manera tan frívola, sense judi­cis refle­xius i crítics, ni debats –com si el fet de poder fer alguna cosa exo­nerés del deure de deci­dir si aquesta cosa s’ha de fer o no–, estem obrint una autèntica caixa dels trons. El que en sor­tirà només pot tor­nar-nos vio­len­ta­ment a la consciència de la nos­tra fràgil huma­ni­tat i les seves exigències de soli­da­ri­tat i prudència. Abans de ser con­fron­tats així a les tràgiques con­seqüències d’aquesta car­rera pre­ci­pi­tada, no és millor assu­mir la nos­tra res­pon­sa­bi­li­tat política des d’ara mateix? Això no pot fer-se sense ori­en­tar les for­mes de desen­vo­lu­pa­ment tec­nològic de tal manera que ser­vei­xin reso­lu­da­ment al bé comú, ni sense esta­blir clara­ment nor­mes vin­cu­lants que n’asse­gu­rin els límits i con­di­ci­ons de pos­si­bi­li­tat.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia