Tribuna
Per què les empreses familiars viuen més i millor
Les empreses familiars tenen un pes decisiu. A Catalunya, segons ASCEF representen el 88% de les empreses, el 69% del PIB i el 76% de l’ocupació. Són empreses que viuen més anys en comparació amb les altres empreses. Una mostra és que el 5% de les empreses familiars són centenàries i que la pràctica totalitat de les empreses catalanes que tenen més de 300 anys són familiars (Raventós i Blanc, Hostal del Pinós, Can Bonastre, Bassols 1790, Àltima...). També gaudeixen de millor salut. D’acord amb dades de McKinsey, les empreses familiars tenen un creixement de vendes que és el doble que el de la resta d’empreses i la seva rendibilitat sobre el capital invertit és un 1% anual més elevat. Per tant, viuen més anys i generen més vendes i són més rendibles.
Davant d’aquestes evidències, és rellevant conèixer perquè són més exitoses. Les causes són múltiples. Per començar, les empreses familiars tenen ànima i propòsit. Tenir ànima significa que l’empresa no només es regeix per objectius econòmics, sinó també pel compromís social i amb productes de qualitat. El propòsit és la raó de ser de l’empresa, sovint lligat a mantenir un llegat familiar i fer créixer el projecte amb la responsabilitat de transmetre’l als hereus al cap dels anys.
El cas oposat el tenim en moltes empreses propietat de fons d’inversió que no tenen ni ànima ni propòsit, ja que els seus objectius es basen exclusivament a guanyar diners a curt termini. Hem vist molts casos de fons d’inversió que compren empreses familiars i prenen decisions orientades a maximitzar els beneficis immediats que erosionen els valors fundacionals i els punts forts que les havien fet destacar. Prioritzen la reducció de costos i la venda de parts de l’empresa per fer beneficis ràpids. Això, normalment, porta a pèrdua de competitivitat, desafecció d’empleats i clients i, sovint, a la venda de l’empresa per parts.
Altres claus de l’èxit són el lideratge efectiu. Els líders familiars solen ser figures amb una clara visió de futur, compromeses amb el projecte a llarg termini i orientades a garantir la continuïtat generacional. Aquesta visió s’acompanya d’una governança sòlida, que facilita una presa de decisions àgil i coherent amb els valors fundacionals. Les empreses familiars no només es preocupen pels resultats econòmics, sinó que sovint mantenen un compromís amb els seus treballadors, clients i entorn social. Aquesta relació directa i propera contribueix a construir una reputació sòlida i fidelitat entre els seus grups d’interès. La innovació és un altre motor clau del seu rendiment superior. Tot i que sovint es perceben com a tradicionals, les empreses familiars inverteixen més en investigació i desenvolupament (I+D), transformació digital i reforç de les seves marques. A més, la seva aposta per la internacionalització els dona accés a nous mercats i oportunitats, diversificant així els seus riscos i incrementant els ingressos. Un altre element diferencial respecte d’altres tipus d’empreses són les finances prudents. Reparteixen menys dividends, estan més capitalitzades i menys endeutades. Això permet sobreviure millor i prosperar en entorns econòmics canviants. Finalment, les empreses familiars tenen un avantatge competitiu en la gestió dels seus equips. El sentiment de pertinença i el compromís entre els treballadors és sovint més elevat en aquestes organitzacions, gràcies a una cultura empresarial basada en la confiança, la col·laboració i la recompensa a l’esforç. Aquesta cohesió interna, combinada amb una gestió responsable de l’equip humà, es tradueix en nivells més alts de productivitat i satisfacció laboral.
No totes les empreses familiars són així. Moltes moren perquè no aposten per les claus d’èxit esmentades, no planifiquen bé la successió o gestionen malament els conflictes familiars. En conclusió, les empreses familiars viuen més i millor perquè combinen ànima, propòsit, finances prudents i una visió a llarg termini amb una gran capacitat d’adaptació. Això les fa més resilients i innovadores, contribuint no només al benestar de les famílies propietàries, sinó també al progrés econòmic i social. Són un model d’èxit basat en valors i compromís amb la comunitat. Cal protegir-les i impulsar-les perquè continuïn essent una font clau de valor econòmic i social.