Lletra petita
Reparar és sostenible
S’han venut menys vehicles electrificats a l’Estat espanyol el 2024 que el 2023, tot i que el mercat global ha tornat a superar el milió d’unitats. La suma d’elèctrics i híbrids endollables amb prou feines arriba a l’11% de quota de mercat i els ecodogmàtics s’exclamen. Tants anys de prèdiques i ni l’amenaça de l’apocalipsi fa entrar en raó el maleït consumidor capitalista.
Si tant de temps pronosticant gairebé la fi del món no ha servit perquè el ciutadà –que majoritàriament, de maleït capitalista no en té res– no es compri un vehicle propulsat per electricitat deu ser per raons de pes. Aquí en van algunes: el preu de compra, l’autonomia, el temps de recàrrega, la infraestructura d’abastiment en ruta i el seu cost, la fortuna que val una bateria nova, el procediment administratiu per sol·licitar les ajudes... Fins aquí, cap novetat.
Hi ha qui creu haver vist la llum: els híbrids no endollables ja són la primera opció de compra (32%). Un moment. Híbrids? Es tracta de cotxes amb una petita bateria incapaç de propulsar el vehicle més enllà d’uns minutets, i en alguns casos ni això. Però el maleït capitalista no és estúpid i aquest tipus de propulsió li permet accedir a l’etiqueta eco per un cost prou semblant al d’un vehicle purament tèrmic. En termes de consum (i per tant d’emissions) són cotxes molt equivalents. I així, alguns es consolen. Contents i enganyats.
La veritat és que reparar i conservar sí que és sostenible. Que els vehicles antics no són del tot compatibles amb la qualitat de l’aire a les grans àrees metropolitanes, ho sabem. Però substituir-los per vehicles nous que emetin menys contaminants és una solució amb impacte positiu local, no global, perquè implica traslladar les emissions (i no pas poques) al procés de fabricació i distribució del nou cotxe. Això, sense tenir en compte tots els costos mediambientals derivats de les matèries primeres, aigua, energia, recursos naturals i processos químics necessaris per fabricar-lo. Però podem continuar fent veure que ho ignorem i comprant cotxes grans, pesants i inadaptats, tot cofois amb l’etiqueta eco perquè, com que no cremarem gasolina o gasoil, no contaminarem. Però, com passa sovint, la veritat no és tan simple.