Opinió

Tribuna

Entre la passió i l’estigma

“Escriptors i lectors de literatura eròtica han portat (i portem) estigmes de tots colors i se’ls ha titllat d’immorals, llardosos, malalts o del dimoni en persona
“No som davant les merdoses ombres de Grey. Parlem d’una narrativa als antípodes d’aquesta gasòfia comercial, no parlem de porno per a padrines vestides de dol

Amb molta raó, l’edi­tora Laia Regincós (Ela Gemi­nada), artífex de la col·lecció Idil·lis de lite­ra­tura eròtica en català –gràcies, Laia, a casa nos­tra encara s’escri­vien cogom­bres i de coves de mel–, expres­sava la seva per­ple­xi­tat davant el tabú latent en ple segle XXI a l’hora de lle­gir ero­tisme, por­no­gra­fia i deri­vats. La lite­ra­tura eròtica, un gènere sovint mar­gi­nat, defe­nes­trat, ban­de­jat, con­si­de­rat de baixa qua­li­tat o direc­ta­ment cen­su­rat i pro­hi­bit, ha estat objecte de con­trovèrsies al llarg de la mun­ta­nya russa que és la història. Mol­tes novel·les eròtiques han arri­bat a ser mal inter­pre­ta­des fins a uns límits d’his­tri­o­nisme meri­to­ris de diagnòstic men­tal. Escrip­tors i lec­tors del gènere han por­tat (i por­tem) estig­mes de tots colors i se’ls ha tit­llat d’immo­rals, llar­do­sos, malalts o del dimoni en per­sona. Entre la passió per l’ofici i l’estigma impo­sat, avan­cem a pas de tor­tuga. Però avan­cem.

Mal­grat que actu­al­ment la lite­ra­tura eròtica s’ha tor­nat més acces­si­ble i és accep­tada per tots els par­ti­ci­pants del món, diguem-ne, cul­tu­ral, és cert que per­du­ren cer­tes reser­ves davant de lli­bres com Delta de Venus (Anaïs Nin), Obres púbiques (Manuel de Pedrolo), Les rela­ci­ons vir­tu­o­ses (Marc Romera), 158 (Dani Alba) i Encén el llum (una ser­vi­dora). Hi ha qui diu que sent inco­mo­di­tat amb la lec­tura d’uns temes sexu­als que con­si­dera ina­pro­pi­ats o ordi­na­ris, una matèria que, segons els pobres infeliços, no s’hau­ria de trac­tar mai per escrit perquè forma part de la inti­mi­tat de cadascú. Inco­mo­di­tat! Aquesta és jus­ta­ment la missió pri­mera de l’art de qua­li­tat: inco­mo­dar, remoure, fer refle­xi­o­nar i per­me­tre cap­gi­rar idees petri­fi­ca­des. Tot aquest cúmul d’argu­ments sense cap ni peus sem­pre res­pon a pre­cep­tes cul­tu­rals, soci­als i reli­gi­o­sos que tra­di­ci­o­nal­ment han asso­ciat la sexu­a­li­tat amb la ver­go­nya, el secret o el pecat, i que fa molts segles que dic­ten què és per­ti­nent i què no.

La sexu­a­li­tat con­ti­nua sent un tabú en mol­tes (massa) cul­tu­res. La lec­tura eròtica defuig l’enfo­ca­ment tra­di­ci­o­nal i avor­rit d’altres gèneres pre­vi­si­bles. L’ero­tisme innova, expe­ri­menta, inventa llen­guatge i crea mons pos­si­bles. Per­met, a més, esco­dri­nyar la pròpia sexu­a­li­tat i conèixer-ne de noves. Cal­dria superar una vegada per totes aquest sac de collo­na­des que hi ha qui arros­sega com si fos­sin creus, i deci­dir-se a sal­tar a la pis­cina sense por: la lite­ra­tura eròtica pot tenir tanta qua­li­tat o més que qual­se­vol altre text. I a Cata­lu­nya se n’escriu de molt bona, sigui autòctona o traduïda al català actual. Recor­dar –del llatí “tor­nar a pas­sar pel cor”– autors i auto­res que s’han dei­xat la pell i els sub­ter­fu­gis per escriure sobre un dels aspec­tes més natu­rals de l’espècie humana: el sexe entès com a llen­guatge, com a via de comu­ni­cació entre indi­vi­dus.

Un altre dels tabús incrus­tats en l’ero­tisme escrit és la per­cepció (òbvi­a­ment defec­tu­osa) que el con­tin­gut sexual és vul­gar o des­ho­nest. Auto­cen­sura i por de ser jut­jat avui dia? Quina llàstima, de debò, sem­bla que vis­quem al segle XV. Vol­dria apun­tar que lle­gir eròtica és un acte d’ima­gi­nació excel·lent, d’explo­ració de la iden­ti­tat sexual i de la hete­ro­geneïtat que no necessària­ment ha de caure en este­re­o­tips nocius, en violència, en gro­lle­ria o en irre­verència. No som davant les mer­do­ses ombres de Grey. Par­lem d’una nar­ra­tiva als antípodes d’aquesta gasòfia comer­cial, no par­lem de porno per a padri­nes ves­ti­des de dol. La lite­ra­tura eròtica actual –i això és bàsic– també ser­veix per donar la mà a les sexu­a­li­tats dis­si­dents o opri­mi­des que tenen el mateix dret que la resta.

La con­clusió d’aquesta meva pri­mera Tri­buna, que salta a la vista perquè es torna translúcida, és que el pro­blema no recau en la lite­ra­tura eròtica en si mateixa sinó en el xim­plet de torn que iden­ti­fica l’autor o l’autora amb els per­so­nat­ges que crea i que es fabrica al cap una pel·lícula sense guió. Com aquells dements que van ato­nyi­nant els actors que fan de dolent a la telesèrie d’havent dinat. En el cas lite­rari, si l’escrip­tor és home, sol ser un màquina que pas­seja la seva opu­lent vida sexual pels mor­ros de la plebs i genera una admi­ració infi­nita, men­tre que si la cre­a­dora de temàtica picant porta nom de dona, per a certa gen­tussa és poc més que una meuca escal­fa­bra­gue­tes que només vol pro­vo­car el per­so­nal. La invo­lució, un cop més, està ser­vida a còpia de tòpics, pre­ju­di­cis, purisme, pre­ca­ri­e­tat men­tal, mas­clisme i cul­pa­bi­li­tat cris­ti­ana.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia