Opinió

Lletra petita

El llautó de Vallter

“Obres de construcció del telecabina i la seva concessió a banda, la recerca del negoci amb l’espai (natural) públic aflora amb nitidesa

Barcelona diu que vol treure 250.000 cotxes diaris dels carrers. Estarà bé si es fa millorant l’alternativa de transport públic en lloc de –com fins ara– posant traves a la mobilitat privada. Sobre el paper, bé per als barcelonins, que massa dies no respiren un aire prou bo, i bé per als que hi van esporàdicament perquè tindran un estalvi en temps i estrès –menys congestió–, tot i que no de diners, perquè aparcar val el que val i el globus sonda del peatge d’accés ja s’ha llançat.

Però el mateix dia, la consellera Paneque anuncia que es prohibirà l’accés motoritzat privat a Vallter. Aquesta és una autèntica roda de molí amb la qual no es pot combregar. Parlen de “renaturalitzar” i de “turisme sostenible” i posen l’exemple de Núria per justificar la costosa (40 milions) instal·lació d’un telecabina a imatge del tren cremallera que puja de Ribes de Freser al santuari i l’abandonament d’una carretera que, a diferència de l’altra estació, ja existeix. Si a Vallter la qualitat de l’aire és bona, com es justifica la involució de tallar una via de comunicació que presta un servei? Quina millora mediambiental proporciona traslladar els aparcaments de dalt de Vallter a la sortida de Setcases? De veritat els 85.000 cotxes que pugen cada any fins a l’estació representen un perill o el problema són els que sostenen que aixafar una herba del parc natural és una pèrdua irreparable? No és una contradicció flagrant que un mateix projecte inclogui la millora de la sostenibilitat i l’increment del nombre de visitants? Algú pensa que tallar una carretera és una bona manera de desestacionalitzar el turisme? Se’ls veu el llautó.

L’alcalde de Setcases aplaudeix amb les orelles perquè li pinten un futur idíl·lic que no passa de ser hipòtesi. FGC, que fa pocs mesos va estar a punt de renunciar a l’explotació de Núria, ara rep l’encàrrec de posar en marxa el telecabina de Vallter. Quina casualitat. Obres de construcció del telecabina i la seva corresponent concessió a banda, la recerca del negoci amb l’espai (natural) públic aflora amb nitidesa. O és que els futurs aparcaments de Setcases i el telecabina seran de franc? Se’n diu pagar per respirar... aire net.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia