Opinió

Som 10 milions

Recalculant la ruta

Els amants del vi necessiten relats que els enamorin, que sovint van lligats a històries personals

El model tra­di­ci­o­nal del món del vi ha empès històrica­ment els cellers del Penedès a tre­ba­llar en grans pro­duc­ci­ons vinícoles que per­me­ten reduir o, com a mínim, con­tro­lar el preu. Aquest model ha entrat en crisi, no només pel con­ven­ci­ment d’alguns ela­bo­ra­dors que recla­men impul­sar models més res­pec­tu­o­sos amb l’entorn i amb el sec­tor, sinó també per les neces­si­tats sor­gi­des del canvi climàtic, que ha posat sobre la taula el fac­tor de la incer­tesa. Aquest con­text ha pro­vo­cat un viratge interes­sant que s’ha accen­tuat en els últims vint anys. De la mateixa manera que el clima ha empès alguns ela­bo­ra­dors a apos­tar per la pro­ducció ecològica, alguns històrics del sec­tor viti­vinícola han vol­gut retor­nar a la pro­ducció arte­sa­nal. Aquest relat, lli­gat també a la pro­ducció de qua­li­tat, és la millor vita­mina per a un ter­ri­tori que vol situar-se entre les deu millors des­ti­na­ci­ons eno­turísti­ques d’Europa. Els agents turístics volen situar-se en aquesta franja en un ter­mini de cinc anys, i per fer-ho, abans s’han de situar com a líders a Cata­lu­nya. De moment s’han con­so­li­dat com una de les cinc regi­ons més visi­ta­des de l’Estat espa­nyol, però ara l’objec­tiu és com­pe­tir amb la Tos­cana ita­li­ana, o Alsàcia i la Bor­go­nya fran­cesa. Almenys aquest és un dels mis­sat­ges que es des­pre­nen del pla estratègic del Con­sorci de Pro­moció Turística del Penedès. L’objec­tiu és atraure més públic inter­na­ci­o­nal i incloure la sos­te­ni­bi­li­tat, el paper de la dona i el jovent en el sec­tor viti­vinícola en el relat turístic. Al cap i a la fi, el relat que més arrela al ter­ri­tori és el dels pro­ces­sos arte­sa­nals i la qua­li­tat del pro­ducte. La sos­te­ni­bi­li­tat i la pro­ducció ecològica ja ha arri­bat un moment que es donen per supo­sa­des. I els amants del vi neces­si­ten relats que els sedu­ei­xin, que els ena­mo­rin. I aquest relats, sovint, van lli­gats a les històries per­so­nals que van asso­ci­a­des als cellers. Aquests relats i l’har­mo­nia del pai­satge són ele­ments clau per cap­tar més reu­ni­ons de nego­cis, més públic fami­liar o per esten­dre el ciclo­tu­risme arreu del Penedès.

El Con­sorci de Pro­moció Turística va ser un dels impul­sors del turisme del vi a Cata­lu­nya. Aquesta visió del Con­sell Comar­cal de l’Alt Penedès, en aquell moment pre­si­dit pel soci­a­lista Lluís Valls, ha permès situar el Penedès al cap­da­vant de l’eno­tu­risme català “per anti­gui­tat, experiència i tra­jectòria”. El lide­ratge del Penedès en aquest sec­tor també ha fet forat en l’àmbit espa­nyol. La ruta del vi del Penedès està entre les cinc millors de 40 pro­pos­tes de dife­rents regi­ons: 350.000 visi­tants a cellers i museus, sense comp­tar els allot­ja­ments i les visi­tes pai­satgísti­ques. El millor poten­cial del ter­ri­tori, a hores d’ara, és el canvi de relat. Per con­ver­tir el Penedès en una eno­regió segura, salu­da­ble, sos­te­ni­ble, sin­gu­lar i smart, el sec­tor tra­di­ci­o­nal s’ha de sumar a un canvi de men­ta­li­tat en què el res­pecte, la qua­li­tat i els pro­ces­sos arte­sa­nals vagin a davant. És el moment de recal­cu­lar la ruta.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia