Opinió

Bicis, carrils...

Si el que pedala no pot fer trajectes elementals sense barrejar-se amb els cotxes, aquests fragments de carril no serveixen de gaire res

A Figue­res, com a tan­tes viles, van dibui­xant trams de car­ril bici. Com arreu, en alguns car­rers van apa­rei­xent tros­sets de vials per a ciclis­tes... que solen que­dar escapçats, de manera que l’usu­ari es troba de seguir peda­lant entre els cot­xes. En gene­ral diríem que si el ciclista no pot tra­ves­sar qual­se­vol vila per unes quan­tes dia­go­nals exclu­si­ves, i cir­cum­dar-la per uns quants cer­cles concèntrics, en defi­ni­tiva, que si el que pedala no pot fer tra­jec­tes ele­men­tals sense bar­re­jar-se amb els cot­xes, aquests frag­ments de car­ril no ser­vei­xen de gaire res del que, sobre el paper, es pretén amb aquests espais reser­vats i pro­te­gits dels cot­xes; de més, no cal ser expert per veure que hi ha culs-de-sac del traçat urbà, estre­tors, que no per­me­tran mai esten­dre-hi la xarxa per com­ple­tar-la. Reco­nec que deu ser un assumpte con­sis­to­rial de mal fer-hi front. Fa 46 anys que un moment o altre gai­rebé cada dia he anat i vaig en bici­cleta per Figue­res. Sense haver-hi cap norma ofi­cial que reguli les interac­ci­ons bici­cleta-cotxe, he de dir que mai no m’he tro­bat amb cap inci­dent relle­vant amb cap con­duc­tor, i també se m’ha fet evi­dent que som qua­tre gats els que anem peda­lant per la vila. Amb tot, reco­nec que si es vol ani­mar a ser­vir-se de la bici­cleta molta gent que podria fer-ho, cal que els ajun­ta­ments facin pas­sos per fer-ho pos­si­ble amb les millors con­di­ci­ons i amb un mínim d’hipotètics ris­cos. He refle­xi­o­nat sobre la qüestió i he conclòs que aquests vials no són una bona solució. Penso que, en lloc de voler fer entrar el clau dels car­rils per la cabota, pot­ser seria millor optar per una altra sor­tida: es trac­ta­ria de limi­tar la velo­ci­tat dels vehi­cles de motor a tot el nucli urbà a 30 km/h, i que, com fins ara, motors i pedals com­par­tis­sin la calçada. Ja fa temps que no es pot cir­cu­lar a més de 50 km/h en cap ciu­tat; aquesta petita reducció, que ja està esta­blerta en alguns car­rers que no adme­ten car­ril bici com, en el cas de Figue­res, el del Col·legi, ani­ria a favor d’una més gran segu­re­tat per als ciclis­tes i fluïdesa per a tots. El temps que inver­ti­rien cot­xes i fur­go­ne­tes de repar­ti­ment pas­sant de 50 a 30 km/h no seria gaire més i, en canvi, el perill d’acci­dent es redui­ria. Amb un escep­ti­cisme side­ral, postulo que es limiti la velo­ci­tat a 30 km/h.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia