Opinió

El factor humà

Una societat que té por

La clausura imposada per la pandèmia no va portar més ànsies de llibertat, sinó tot el contrari; traves i reixes

Entra dins de la lògica de la pers­pec­tiva històrica que la gent del Gran Tea­tre del Liceu siguin de mena poruga, con­ser­va­dora. Un edi­fici que ha estat des­truït dues vega­des per l’afany devo­ra­dor del foc i que ha cone­gut el ter­ror i la mort en la seva pla­tea per l’esclat d’una bomba llançada des dels pisos supe­ri­ors, té la seva lògica que sigui diri­git per una gent que du gra­vat amb ferro roent el con­cepte de la segu­re­tat.

En el gran tea­tre que és una ciu­tat com Bar­ce­lona, la gent del car­rer també en té, de por. És una cons­tant de tots els que hi dor­men perquè no tenen sos­tre expli­car que es passa por dor­mint al ras. Hi ha atacs, roba­to­ris i fins i tot hi ha hagut morts. En aquesta lògica és del tot com­pren­si­ble que, quan s’acosta la nit, aquells que viuen al car­rer bus­quin el recer d’un espai por­ti­cat i, si s’escau, la com­pa­nyia d’altres des­ar­re­lats que els aju­din a gua­nyar en segu­re­tat.

Aquesta imatge es veu a diari als por­xos de Font­serè, on els car­trons i la gent dor­mint-hi a sobre con­tras­ten amb els cli­ents dels hotels i altres esta­bli­ments que hi ha en aquesta gale­ria por­ti­cada a tocar del parc de la Ciu­ta­de­lla. Hi ha més aglo­me­ra­ci­ons noc­tur­nes de sen­se­sos­tre, com l’accés a l’apar­ca­ment de la plaça de Cata­lu­nya, i, abans que es celebrés el congrés de mòbils, hi havia una comu­ni­tat impor­tant ins­tal·lada a la ter­mi­nal de l’aero­port.

El Palau Moja, que ocupa la finca que fa xamfrà amb la Ram­bla i el car­rer de la Por­ta­fer­rissa, és un altre indret que ofe­reix una mínima pro­tecció i aixo­pluc als sen­se­sos­tre. Una imatge habi­tual, a pri­mera hora del matí, és veure pas­sar per aquest punt del popu­lar pas­seig de Bar­ce­lona els ser­veis de neteja amb la mànega d’aigua fent net per dei­xar el lloc com si ningú hi hagués dor­mit. A l’altre cos­tat de la Ram­bla, i un cen­te­nar de metres més avall del Moja, hi ha un altre espai por­ti­cat, l’entrada del Gran Tea­tre del Liceu, que va ser habi­ta­cle noc­turn dels sen­se­sos­tre fins al maig del 2022, quan s’hi van col·locar unes rei­xes de l’escul­tor Jaume Plensa. Uns ho van veure com una obra d’art i altres, com un acte de menys­te­ni­ment i inso­li­da­ri­tat dels que ho tenen tot cap als que no tenen res.

Va pas­sar que en el temps de pandèmia, quan al car­rer només hi havia la por, es va fer més evi­dent que mai la presència dels sen­se­sos­tre, aquells que no tenien un lloc on anar i con­fi­nar-s’hi. Al car­rer només hi havia sen­se­sos­tre i mai s’ha dema­nat almoina com aquells dies, perquè per­sona que pas­sava, per­sona que era reque­rida per a una ajuda, i mai com ales­ho­res l’entrada en desús del Liceu va esde­ve­nir un refugi.

I la pandèmia que havia vin­gut per can­viar el món i per fer que tot­hom fos millor perquè el con­fi­na­ment havia donat temps per pen­sar i repen­sar les coses, va fer que, en el cas del Liceu, la millora vingués en forma de reixa per fora­gi­tar els sen­se­sos­tre. Per emmas­ca­rar la decisió es va dir que l’espai havia estat esce­nari d’actes cri­mi­nals, com una vio­lació, i que per això es tan­cava.

Ara que toca fer balanç del que va supo­sar la pandèmia i que­dar-se a casa, no seria sobrer refle­xi­o­nar sobre el motiu pro­fund que ha por­tat a res­pon­dre amb noves rei­xes, noves limi­ta­ci­ons, noves pors, el que sem­blava que havia de ser un viatge a la lli­ber­tat i a la fra­ter­ni­tat, com ho és el bell cant d’una dolça ària.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia