Opinió

Som 10 milions

Créixer amb relat

En una terra de vins com el Penedès, la indústria del relat s’ha desenvolupat força l’última dècada

Que el Penedès és terra de vins, tothom ho sap. Que els vins necessiten un relat que els acompanyi, i que els vins amb relat són més bons que els vins que simplement són vins, cada cop ho sap més gent. I que una bona etiqueta i una bona presentació posen la cirereta al pastís, cada dia és més evident. Però, què és una bona presentació? Què és un bon disseny? I, quin és el relat que ha d’acompanyar un bon vi?

Tot el que passa al voltant d’una ampolla de vi (el relat, l’etiqueta, l’embalatge...) ha d’estar estretament relacionat amb el procés d’elaboració i, sobretot, amb la personalitat del producte i del seu elaborador. Per exemple, té tot el sentit posar una etiqueta de paper reciclat en un vi ecològic; i, encara més, té tot el sentit incorporar elements relacionats amb els astres en un vi biodinàmic. Al cap i a la fi, el relat vinculat al tipus de producció (al conreu) és el que acaba definint com explicarem aquest vi als consumidors. I és, precisament, per això que els vins amb relat són molt més bons. Només el relat ens permet apreciar allò que tenim a la copa.

En una terra de vins com el Penedès, tota la indústria del relat (creació, disseny i producció) s’ha desenvolupat amb força al llarg de l’última dècada. Professionals molt bons d’aquest sector han creat productes de gran qualitat: dissenys d’etiquetes o d’embalatges que, després, s’han traslladat i incorporat a altres sectors; relats sobre el sector gastronòmic i la connexió entre l’alimentació i el territori que, després, altres productes han incorporat al seu relat; i han desenvolupat unes històries que vinculen molt estretament la producció vitivinícola amb una manera d’entendre la vida: allò tan bonic que desperta l’orgull d’aquells que viuen en una terra vinícola i conviuen, diàriament, amb un paisatge i una manera de fer lligada al producte final.

En aquest context, el sector del packaging s’ha convertit en un dels principals motors econòmics de la comarca de l’Alt Penedès. Així ho constata la diagnosi encarregada pel Consell Comarcal de l’Alt Penedès en el marc del projecte Treball, talent i tecnologia: digitalitzant l’Alt Penedès. Segons les dades extretes, el sector ocupa la tercera posició pel que fa al percentatge de PIB entre els subsectors industrials de la cadena de valor de l’alimentació i les begudes, amb més de 1.400 persones ocupades i una activitat fortament orientada a la indústria, ja que més del 70% de la facturació prové d’aquest àmbit, amb un volum global de 619 milions d’euros anuals. Aquesta realitat consolida el packaging com un sector estratègic i en creixement, amb un alt potencial de digitalització, sostenibilitat i innovació. Aquest sector és, sense cap dubte, una de les baules imprescindibles i que, una vegada més, ha crescut posant en relleu el passat dels molins paperers i el present i futur d’una comarca vinícola, per fer el més difícil: créixer amb relat.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia