Articles

La intriga

“Tan preocupant és ser jove sense futur com
vell sense assistència. Mentre els que venen hipoteques incobrables segueixen galopant.
No hi ha pas gaires símptomes que els
parin els peus els
estats, que són els
únics que poden fer-ho”

Al Fabra, entre les accep­ci­ons del terme intriga, tro­bem la següent: “Maneig per acon­se­guir un propòsit, fet amb astúcia i ama­ga­da­ment”. Volia emprar aquest con­cepte per poder refe­rir-me a la crisi actual, la que ano­me­nem del 2008. Crisi de la qual es parla contínua­ment i de la qual em sem­bla que no hem de dei­xar de par­lar, mal­grat el perill de fer-nos pesats i poc ori­gi­nals.

Vam conèixer l'existència de la crisi abans de patir-la. Però, de fet, ningú dels que sem­blava que hi hau­rien d'enten­dre obria la boca per adver­tir-nos. Sola­ment ho va fer un senyor ale­many, que fou pri­mer minis­tre del govern soci­a­lista i que es deia Schröder. Aquest va fer les pri­me­res reta­lla­des, que no van agra­dar gens al seu país, i que li van cos­tar el govern. Avui, els ale­manys se n'han sor­tit més de pressa gràcies a la gestió d'aquest polític, perquè va ser prou honest per jugar els interes­sos gene­rals con­tra els seus. Ho va veure venir men­tre els altres pesa­ven figues i ara el volen fer sant. Jo n'estic con­tent perquè li tenia sim­pa­tia, no pel seu ide­ari polític, que m'era des­co­ne­gut, sinó per la seva història per­so­nal, encara entra­nya­ble per a gent com jo, que hem somiat trui­tes durant molts anys. Schröder era fill d'una vídua que vivia en una bar­raca d'un camp de fut­bol que cui­dava. El record més viu que invo­cava d'aque­lla època era el fred que havia pas­sat. Forma part de “l'Heroica”, d'una gene­ració que hem admi­rat.

Però en fi, com deia abans, la pri­mera notícia que vam tenir que pas­sava alguna cosa grossa va ser la fallida de Leh­man Brot­hers, el més gran dels bancs del món, jun­ta­ment amb d'altres ame­ri­cans que també havien fet fallida. El motiu d'aquesta fallida, avui cone­gut ja per tot­hom, va ser una sim­ple i mafi­osa estafa: ven­dre a tot el món, gràcies al seu pres­tigi, paquets de títols finan­cers fal­sos en forma d'hipo­te­ques inco­bra­bles. Una estafa, sim­ple­ment. Però a la llarga, i a mesura que ens ho van expli­cant, cada dia des­co­brim més i més d'aquest joc que ens ha por­tat a la tragèdia de la crisi. Els Leh­man Brot­hers eren la punta de l'ice­berg d'un sis­tema ano­me­nat neo­li­be­ra­lisme glo­bal: l'entre­llat de tota la història.

Ara som a la segona lliçó, que és la que ens explica la base de la intriga: un sis­tema amb apa­rença de sòlida doc­trina econòmica, ava­lada per pres­ti­gi­o­sos eco­no­mis­tes de la Uni­ver­si­tat de Chi­cago i de Min­ne­sota (el nos­tre con­se­ller Mas-Colell, si no ho recordo mala­ment, és dei­xe­ble d'aquesta dar­rera). Es tracta, doncs, d'una doc­trina “científica” sobre la lli­ber­tat de mer­cats, en bona mesura com a res­posta a la doc­trina “científica” soviètica de la inter­venció esta­tal. És a dir, dues doc­tri­nes basa­des en prin­ci­pis que inten­ten fer-se pas­sar per irre­fu­ta­bles. És curiós que tot­hom invo­qui els déus quan vol tenir raó. El cas és, però, que des de fa vint anys, pre­ci­sa­ment, arran de l'esde­ve­ni­ment polític de la cai­guda de la Unió Soviètica, de con­seqüències mun­di­als, el capi­ta­lisme ha bifur­cat la seva acti­vi­tat. Hem pas­sat d'un capi­ta­lisme ano­me­nat pro­duc­tiu a un altre, ano­me­nat finan­cer. El pri­mer ope­rava sobre béns tan­gi­bles, venia coses pesa­bles i mesu­ra­bles i
ser­veis obser­va­bles. El segon, el capi­ta­lisme “finan­cer”, opera en teo­ria amb títols repre­sen­ta­tius d'aquests béns físics i mesu­ra­bles però que han aga­fat
vida pròpia en el ter­reny de l'espe­cu­lació i han dei­xat de repre­sen­tar, en rea­li­tat, el valor de les coses. Hem entrat
en un ter­reny vir­tual on els valors es
basen en apre­ci­a­ci­ons més o menys fan­tas­magòriques. Per tant, ens tro­bem amb la con­tra­dicció que els títols de la pro­pi­e­tat d'una empresa es cotit­zen a mil quan aquesta, en la seva rea­li­tat física i ren­di­ble, val deu.

Els meus amics de tota la vida s'han fet grans com jo mateix. Estem tots jubi­lats, som gent de classe benes­tant i com­ple­tem les nos­tres pen­si­ons amb estal­vis que ara peri­llen. Pro­ce­dim de l'empresa i de pro­fes­si­ons libe­rals. No ens podem quei­xar si
mirem cap a altres col·lec­tius, i no ens quei­xem, però ens han fet malbé la pau que pot com­por­tar una jubi­lació esta­ble i, alhora, ens
han posat la por al cos. Per què ame­na­cen els nos­tres fills i néts que
esta­ran pit­jor que nosal­tres quan nosal­tres som fills d'una guerra civil i d'una de mun­dial que
va des­truir mitja huma­ni­tat i que ens va donar una infància i una joven­tut de fam, fred i misèria? Per què ho han de pas­sar pit­jor si ells són fills de l'opulència, d'un món cada dia més obert a la pro­ducció de béns mate­ri­als per a més i més gent? La res­posta
és quasi ingènua: deu ser que alguns es pen­sen que­dar tots els bene­fi­cis i que els altres per­din els avan­tat­ges de la soci­al­de­mocràcia.

Pot­ser per aquesta raó tan evi­dent els jubi­lats i fins i tot els bur­ge­sos podem sen­tir-nos soli­da­ris amb els nois i noies de la plaça Cata­lu­nya-Sol, mal­grat que els jubi­lats –i més si són bur­ge­sos com en el nos­tre cas– par­tim d'una tra­dició nefasta que con­si­dera la joven­tut menys llo­a­ble perquè ens porta la contrària, com si amb nosal­tres s'hagués d'aca­bar el món. Ara no s'ha produït aquest feno­men, i és que anem en el mateix vai­xell. Tan pre­o­cu­pant és ser jove sense futur com vell sense assistència. Men­tre els que venen hipo­te­ques inco­bra­bles seguei­xen galo­pant. No hi ha pas gai­res símpto­mes que els parin els peus els estats, que són els únics que poden fer-ho. I cal recor­dar-ho cada dia als nos­tres gover­nants.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.