Opinió

Del llibre roig al verd

Per què uns personatges així, com Mao i Gaddafi, van poder captar l'atenció de persones intel·ligents i formades?

Sem­bla que la fi del règim del coro­nel Muam­mar al-Gad­dafi és real­ment un fet. Ha durat gai­rebé qua­ranta-dos anys! Més que la dic­ta­dura fran­quista! L'1 de setem­bre de 1969, Gad­dafi i els joves mili­tars libis enqua­drats en el Grup d'Ofi­ci­als Uni­o­nis­tes Lliu­res van apro­fi­tar que el rei Muham­mad Idris era a Tur­quia per rebre trac­ta­ment mèdic per alçar-se en con­tra de la monar­quia. A diferència de l'alçament fran­quista, el cop d'estat libi va ser incru­ent, sense sang. Es podria dir que va ser un esclat de joia. Gad­dafi volia imi­tar la revo­lució pana­ra­bista i soci­a­lit­zant d'un altre coro­nel, l'egipci Gamal Abdel Nas­ser. L'aure­ola revo­lu­cionària de l'egipci, el seu gest majestuós i anti­oc­ci­den­tal, ober­ta­ment naci­o­na­lista, era un exem­ple potentíssim que Gad­dafi va fer seu. I rere seu, els diver­sos grups antiim­pe­ri­a­lis­tes que va finançar. De bon començament, Gad­dafi va donar un aire incon­for­mista, diguem-ne rebel, a un règim que, tan­ma­teix, s'ins­pi­rava en l'Alcorà i era d'una cru­el­tat ter­ri­ble. Qui va lle­gir el seu famós lli­bre verd, La història de la revo­lució, el 1978, any en què fou publi­cat, ho havia de saber per­fec­ta­ment. I tan­ma­teix, molta gent va dei­xar pas­sar el munt d'estu­pi­de­ses refe­ri­des a les dones, els nens i, en gene­ral, sobre la vida que con­te­nia aquell lli­bret que havia estat ins­pi­rat, per bé que cap­gi­rant-lo com­ple­ta­ment, en el lli­bre roig de Mao Zedong, que era un altre monu­ment a la gran­di­loqüència estúpida del segle XX. Molts joves de la meva gene­ració van lle­gir amb avi­desa, a través d'un Jean-Paul Sar­tre aïrat i trampós que no aca­ba­ven d'enten­dre, aque­lles recep­tes maois­tes amb aspecte de mis­sal laic. Ser­vi­dor, ho con­fesso, va caure en la trampa. Encara en con­servo l'exem­plar, traduït al cas­tellà, que em va arri­bar direc­ta­ment de Pequín per cor­reu postal l'any 1973. El lli­bre de Gad­dafi, en canvi, només vaig lle­gir-lo anys més tard, per raons més aviat acadèmiques, tot i que durant la dic­ta­dura fran­quista en cor­rien alguns exem­plars entre els par­ti­da­ris de la lluita armada, atès que el líder libi tenia fama de pro­por­ci­o­nar ajuda a tots els grups ter­ro­ris­tes del món, ETA inclosa. Fins i tot va arri­bar a crear una escola, a Ben­gasi, ano­me­nada Cen­tre Revo­lu­ci­o­nari del Món, per ins­truir futurs diri­gents revo­lu­ci­o­na­ris. De fet, com s'ha com­pro­vat després, va refu­giar futurs sàtra­pes com ara Blaise Com­paoré, de Burkina Faso; Idriss Déby, del Txad; Char­les Tay­lor, de Libèria; Foday Sankoh, del Front Revo­lu­ci­o­nari Unit, i Jean-Bédel Bokassa, el deli­rant empe­ra­dor de l'Àfrica cen­tral.

Per què uns per­so­nat­ges així, com Mao o Gad­dafi, van poder cap­tar l'atenció de per­so­nes intel·ligents i for­ma­des? En l'arti­cle de Clau­dio Magris Non, je ne regrette rien, publi­cat al Cor­ri­ere della Sera el 8 d'agost del 2000 però que ser­vi­dor ha lle­git aquest estiu en la magnífica tra­ducció al català d'Anna Casas­sas en el lli­bre La història no s'ha aca­bat (Edi­ci­ons 1984, 2008), l'escrip­tor i pro­fes­sor de lite­ra­tura germànica a la Uni­ver­si­tat de Tri­este donava vol­tes a la qüestió a propòsit de Luc Doc­hier, un dels set tra­pencs dego­llats pels fona­men­ta­lis­tes islàmics a Algèria el 1996. Es veu que el germà Doc­hier, que ja pre­veia quin seria el seu final, havia dis­po­sat que es cantés la cançó d'Edith Piaf que dóna títol a l'arti­cle el dia del seu enter­ra­ment. Aquest “no lamento res” de vega­des, com és el cas, pot esde­ve­nir èpic, però en altres casos reclama de l'interes­sat una certa assumpció de res­pon­sa­bi­li­tat sobre el pas­sat indi­vi­dual, sobre la vida pri­vada de cadascú i els ide­als que ha defen­sat. I aquesta assumpció de res­pon­sa­bi­li­tat con­cer­neix, també, com diu Magris, la política, “en la qual és tan fàcil equi­vo­car-se –sobre­tot en un segle política­ment ter­ri­ble com el que acaba de pas­sar [i ja n'han pas­sat onze de l'altre!]– i en el qual els errors sovint són des­as­tro­sos, perquè ame­na­cen el destí, la vida i la mort de mol­tes per­so­nes i de vega­des de col·lec­ti­vi­tats sen­ce­res. Els tota­li­ta­ris­mes, en par­ti­cu­lar, enga­nyen fàcil­ment fins i tot intel·ligències molt agu­des i gene­ro­ses; grans i nobles escrip­tors van poder sim­pa­tit­zar amb el nazisme o amb Sta­lin. Els con­ti­nuem apre­ci­ant, però aques­tes aber­ra­ci­ons també for­men part de la seva tan­ma­teix gene­rosa per­sona”. No es tracta de pene­dir-se de les con­vic­ci­ons ideològiques que hom ha tin­gut, pre­ci­sa­ment, amb una gene­ro­si­tat cer­ta­ment obs­ti­nada. Més aviat es tracta d'expli­car-se. De donar raó de les cir­cumstàncies que ens van fer optar per uns ide­als que la història ha demos­trat que van ser apro­fi­tats per sos­te­nir règims hor­ri­bles i assas­sins. Jo que vaig mili­tar a Ban­dera Roja quan era jove i que vaig aban­do­nar defi­ni­ti­va­ment el PSUC l'any 1981, arran dels debats del V congrés que van gua­nyar els ano­me­nats leni­nis­tes, no em sento res­pon­sa­ble de l'assas­si­nat, posem per cas, d'Andreu Nin –que cal dir que era l'altra cara del tota­li­ta­risme– a mans dels esta­li­nis­tes, ni dels gulags de l'URSS. Ni per edat ni per tra­jectòria no em cor­res­pon, atès que la meva militància té més a veure amb l'anti­fran­quisme que amb cap altre ideal. Ara bé, sí que puc fer exa­men de consciència sobre què va repre­sen­tar tot allò i quina va ser la inter­pre­tació de la rea­li­tat que es feia ales­ho­res a par­tir de la lec­tura de lli­bres com els de Mao i Gad­dafi, acom­pa­nyats de manu­als sim­plis­tes i infu­ma­bles com aquell pam­flet amb què la xilena Marta Har­necker inten­tava expli­car els fona­ments del mate­ri­a­lisme històric. Si hom no és indi­fe­rent a la vida, a l'assumpció de res­pon­sa­bi­li­tats que reclama Magris, cal que s'atre­veixi a fer-ho per no començar, a diferència de Piaf, de zero.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.