Opinió

El capital

La intervenció de l'Estat en les empreses no sempre se salda amb beneficis perquè les estratègies polítiques sovint no coincideixen amb les empresarials

Tota empresa és el punt de tro­bada de tres interes­sos con­tra­po­sats. El capi­tal, és a dir, els acci­o­nis­tes; la gestió, és a dir, els direc­tius, i el tre­ball, és a dir, els tre­ba­lla­dors en sen­tit específic.

És obvi que en teo­ria els interes­sos poden no coin­ci­dir en els detalls però sí que hau­rien de coin­ci­dir genèrica­ment. La rea­li­tat tra­eix, com sovint passa, la teo­ria. Per als tre­ba­lla­dors, l'esta­bi­li­tat a la feina i l'incre­ment en la remu­ne­ració han estat tra­di­ci­o­nal­ment els objec­tius bàsics. Recent­ment la millora de la pròpia capa­ci­tat pro­fes­si­o­nal i intel·lec­tual que neces­si­ten, en unes empre­ses que pro­gres­si­va­ment gene­ren pro­duc­tes i ser­veis de més valor afe­git, ha fet que la seva car­rera pro­fes­si­o­nal, la for­mació i la par­ti­ci­pació en el pro­jecte d'empresa hagin esde­vin­gut més impor­tants en molts casos que el salari. L'empresa ha entès, ja fa temps, que la iden­ti­fi­cació dels tre­ba­lla­dors amb la seva estratègia és impor­tant i les polítiques de qua­li­tat en sen­tit ampli han por­tat a mobi­lit­zar mesu­res perquè la intel·ligència i volun­tat dels emple­ats s'alineïn amb els objec­tius de l'empresa perquè són aquests, i no el tre­ball pau­tat i repe­ti­tiu, el més impor­tant actiu que els tre­ba­lla­dors poden apor­tar-hi. Un empre­sari d'èxit va dir fa temps que per a ell el més impor­tant era que quan els seus tre­ba­lla­dors pas­ses­sin la porta de l'empresa cada matí, no pen­ses­sin a fer altra cosa que millo­rar el ren­di­ment de l'empresa...

Per als direc­tius, el més impor­tant és el pro­jecte d'empresa i el seu èxit: l'incre­ment de la com­pe­ti­ti­vi­tat i la millora del posi­ci­o­na­ment en el mer­cat, és a dir, superar els com­pe­ti­dors, créixer més i gua­nyar mer­cat i cli­ents... Hi ha oca­si­ons que la visi­bi­li­tat dels direc­tius passa a davant dels objec­tius de l'empresa encara que ells no ho reco­ne­guin. Defen­sen en oca­si­ons polítiques i estratègies amb l'argu­ment, no sem­pre cert, que és el millor per a l'empresa. Això pot por­tar a l'adopció de ris­cos poc jus­ti­fi­cats perquè no es cor­res­po­nen amb els bene­fi­cis que poden ser obtin­guts. En oca­si­ons aquests plan­te­ja­ments entren en con­flicte amb els dels acci­o­nis­tes, i tret d'excep­ci­ons són aquests els que aca­ben deci­dint... la qual cosa no vol dir que sigui el que més con­vin­gui, però és cert que qui té la pro­pi­e­tat ha de tenir la capa­ci­tat de defi­nir l'estratègia de la com­pa­nyia. Quan aquest con­flicte és més vio­lent és quan l'interès del capi­tal de l'acci­o­nista passa per sobre del valor de la com­pa­nyia. Maxi­mit­zar el valor de la pròpia par­ti­ci­pació en un pro­jecte empre­sa­rial a par­tir de la des­trucció d'aquest és un prin­cipi que, mal­grat el poder que atorga la pro­pi­e­tat, hau­ria de tenir límits difícils de fixar en una eco­no­mia de mer­cat.

Sacyr entra a Rep­sol com a acci­o­nista mit­jançant un préstec amb què com­pra el 20% del capi­tal a un valor alt de l'acció. L'evo­lució de l'eco­no­mia es com­plica per a tot­hom en els dar­rers anys i les acci­ons de Rep­sol cotit­zen ara a un valor més baix. És difícil per a Sacyr fer front als préstecs amb què es van com­prar les acci­ons de Rep­sol, perquè el valor de l'actiu que suporta el préstec, és a dir, les acci­ons, ara valen menys. Això aboca Sacyr a dues alter­na­ti­ves, capi­ta­lit­zar la inversió, és a dir, posar-hi més diners, o ven­dre part de les acci­ons, repa­gar part del préstec i accep­tar la pèrdua que això genera tot man­te­nint una par­ti­ci­pació per­cen­tu­al­ment menor a Rep­sol. Cap de les opci­ons és per a ells bona. És obvi, si els divi­dends de Rep­sol fos­sin més grans amb el líquid rebut, Sacyr podria solu­ci­o­nar el pro­blema sense per­dre valor de la inversió o per­dent-hi menys. Sense poder conèixer exac­ta­ment quina és l'estratègia de Sacyr, aquesta s'asso­cia amb Pemex, l'empresa petro­li­era esta­tal de Mèxic, que amb una par­ti­ci­pació a Rep­sol del 5% demana un préstec per fer pujar la seva par­ti­ci­pació fins al 10%. La raó és que si els dos acci­o­nis­tes sin­di­quen les seves acci­ons, és a dir, unei­xen el valor de les seves par­ti­ci­pa­ci­ons, arri­ba­ran a tenir un 30% de Rep­sol. De fet, segons la llei de soci­e­tats, tenir més del 30% obliga l'acci­o­nista a fer una oferta pública per com­prar la tota­li­tat d'acci­ons de la com­pa­nyia... És a dir, amb aquesta acció acon­se­guei­xen Sacyr i Pemex una força en el con­sell que podria per­me­tre'ls can­viar l'estratègia de la com­pa­nyia, fins i tot els seus direc­tius, i sens dubte modi­fi­car la política de divi­dends, cosa que per Sacyr seria alta­ment bene­ficiós per les raons apun­ta­des. Les ven­des de Rep­sol, Sacyr i Pemex són de 60.000, 5.000, i 77.000 milió d'euros, els seus fons pro­pis de 24.000, 4.000 i -7.000 mili­ons d'euros, el seu deute de 7.000, 11.000 i 32.000 mili­ons d'euros i el seu bene­fici de 5.000, 200 i -3.000 mili­ons d'euros. Les xifres demos­tren per si matei­xes que Pemex és més un ins­ti­tut públic que una empresa, i la des­pro­porció de dimensió, ren­di­bi­li­tat i valor entre qui pretén con­tro­lar Rep­sol i la mateixa Rep­sol. És pos­si­ble supo­sar, a par­tir d'aquí, que la volun­tat dels acci­o­nis­tes de Sacyr i Pemex podria ser ven­dre part dels actius de Rep­sol per fer caixa i fer, per tant, pos­si­ble el repar­ti­ment de divi­dends. Aquesta política és legítima però pot ser l'ori­gen de la pèrdua de valor de Rep­sol reso­lent el con­flicte entre la com­pa­nyia i els acci­o­nis­tes en favor dels dar­rers amb dany per a la pri­mera. La inten­ci­o­na­li­tat de Pemex, sent la de Sacyr inde­mos­tra­ble, encara ho és més... però s'han publi­cat notícies que par­len de l'interès de Pemex per adqui­rir tec­no­lo­gies d'extracció de cru de Rep­sol més enllà del preu i sens dubte com­prar actius que aquesta hagués de ven­dre...

El capi­tal pot tenir en oca­si­ons la volun­tat de bene­fi­cis ràpids o de con­tro­lar les com­pa­nyies per interes­sos més enllà de la ren­di­bi­li­tat de la mateixa inversió, i si això passa, el punt d'arri­bada és per a l'empresa sovint pit­jor que el de par­tida. Un podria pen­sar que la inter­venció directa de l'Estat és necessària en casos com aquest, però és un perill que pot evi­tar un mal i crear-ne un altre. La política de l'Estat s'hau­ria de limi­tar a pre­ser­var el valor estratègic de les empre­ses clau, espe­ci­al­ment si són regu­la­des, per evi­tar que això desem­bo­qui en una pèrdua de valor del ser­vei donat. La inter­venció de l'Estat en les empre­ses no sem­pre se salda amb bene­fi­cis perquè les estratègies polítiques sovint no coin­ci­dei­xen amb les empre­sa­ri­als. El cas pro­per d'Endesa és para­digmàtic: per evi­tar una com­pra que es va con­si­de­rar política es va aca­bar per pro­vo­car que una empresa pri­vada espa­nyola fos com­prada per una de pública ita­li­ana...

No hi ha regles per regu­lar con­duc­tes que en l'eco­no­mia de mer­cat han de ser lliu­res però han de tenir límits legals, la qual cosa no vol dir que tot el que és legítim tin­gui el mateix valor ètic.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.