Opinió

És possible l'entesa?

Espanya pensada només amb un sol poder, el centralitzat, una sola nació, Espanya, amb una sola llengua, la castellana, forma un sistema clos, on no hi ha escletxa possible

Tots els països pos­se­ei­xen un ima­gi­nari en què la població se sent iden­ti­fi­cada, for­mat amb els anys i regu­lat sovint per esde­ve­ni­ments que el defi­nei­xen i el dis­se­nyen. Per a enten­dre una mica el pro­blema de l'encaix entre Espa­nya i Cata­lu­nya, podem fer un cop d'ull als ima­gi­na­ris d'aquests països. En el cas de Cata­lu­nya, hem de tenir en compte que s'estruc­tura amb un sis­tema feu­dal para­digmàtic, segons els medi­e­va­lis­tes. “El pacte” és una eina fona­men­tal esta­blerta entre el Sobirà, els ves­com­tes i els cast­lans, com a mínim. Les Corts cata­la­nes, des de ben antic, tenen també “el pacte” en la base de fun­ci­o­na­ment i per obrir ses­si­ons, s'uti­litza un pro­to­col de jura­ment que expressa la igual­tat entre el Sobirà i els pro­homs reu­nits al seu entorn, i el tindrà també en la orga­nit­zació con­fe­de­rada de la Corona. El pacte for­marà part de l'ima­gi­nari català orga­nit­zat en sis­tema, sobre­tot des de la teo­rit­zació que se'n farà amb el cata­la­nisme polític dels segles dinou-vint. L'altre ele­ment del sis­tema, con­sis­teix en la nostàlgia d'una terra per­duda des del 1714, amb una guerra per­duda. El mot­lle ideal per arro­do­nir-lo es tro­barà en el Roman­ti­cisme, que entre molts altres aspec­tes conté la miti­fi­cació de les Pàtries, mol­tes d'elles aca­ba­des d'orga­nit­zar en estats. El roman­ti­cisme català assenta el mite de la Pàtria per­duda unit al d'aque­lla llen­gua que cal embe­llir, amb la memòria dels tro­ba­dors i d'altres ele­ments lite­ra­ris medi­e­vals. També alguns com­tes i reis cata­lans esde­vin­dran mites potents, com és el cas de Cap d'Esto­pes, mort en mans del seu germà, el de Jaume I que s'eri­geix com el gran rei que ha estès Cata­lu­nya cap al mar i cap a Garbí, i el mite del comte Jaume d'Urgell der­ro­tat com a con­seqüència del Com­promís de Casp.

No podríem però, cop­sar el punt neuràlgic del que pas­sarà a ser l'ima­gi­nari dels cata­lans si no con­tem­plem la igual­tat Llen­gua = Pàtria. La Pàtria cata­lana per­duda al 1714 es recu­pe­rarà amb la llen­gua d'aque­lla pàtria. Seran les grans obres del roman­ti­cisme, i del finals del dinou, les que con­so­li­da­ran la llen­gua cata­lana amb la qual expli­ca­ran la Pàtria cata­lana. Al tom­bants del XX, la cul­tura, envol­tada de civi­li­tat, de cor­recció en el llen­guatge, d'aca­de­mit­zació de la llen­gua cata­lana, d'ense­nya­ment, de lec­tura tipi­fi­cada amb l'escola de bibli­o­tecàries serà el solemne mite de l'ima­gi­nari català indes­tri­a­ble de la lite­ra­tura nou­cen­tista. Aquest mite alçarà el monu­ment al tre­ball i a la Indus­tri­a­lit­zació en un Eixam­ple moder­nista, creat per l'embo­gida ima­gi­nació d'uns arqui­tec­tes que només una bur­ge­sia il·lus­trada podia adme­tre i pagar.

Per enten­dre l'ima­gi­nari cas­tellà, cal ado­nar-se d'un fet con­di­ci­o­nant: a Cas­te­lla no es con­fi­gura un feu­da­lisme clàssic, si no és el dels grans Mones­tirs, cosa que pos­si­bi­lita el poder abso­lut a uns reis que només tenen sota seu el poble i uns quants nobles, a l'inici pocs, de nomi­nació reial. Orga­nit­zat en un sis­tema clos, l'ima­gi­nari cas­tellà es for­marà amb una miti­qui­fi­cació de l' E.M. de cava­llers ven­ce­dors –el Mio Cid-, i dels monar­ques valents, Alfonso VIII, que han escom­brat un ter­ri­tori que va del Cantàbric a Gibral­tar, uns Monar­ques que han estès ten­ta­cles arreu del món tot for­mant un imperi d'or i plata amb la magnífica Isa­bel la Catòlica asse­guda en el seu setial del qual flu­eix la bellíssima lite­ra­tura del segle d'Or, que des­criu la terra màgica i l'arro­do­neix. Un ima­gi­nari que s'explica amb una sola llen­gua, la llen­gua cas­te­llana, que ja s'ha crus­pit l'Asturià i el Lleonès i que, pas­sant per damunt de la pèrdua de les colònies i del tumultuós segle dinou, arri­barà al fran­quisme que el dis­tor­si­o­narà a gust seu. És clar que els dos sis­te­mes des­crits xoquen fron­tal­ment, sobre­tot en els moments en què els ima­gi­na­ris es veuen reforçats per enfron­ta­ments i es con­ver­tei­xen en Naci­o­na­lis­mes, com és el cas d'ara mateix.

Com poden con­viure dins un sol Estat aques­tes dues rea­li­tats? Només amb un pro­jecte con­fe­de­ral que les con­tin­gui d'igual a igual. Un pro­jecte que mai no ha estat pos­si­ble. Cata­lu­nya el podria assu­mir, per la tra­dició con­fe­de­ral i de pacte. Espa­nya pen­sada només amb un sol poder, el cen­tra­lit­zat, una sola nació, Espa­nya, amb una sola llen­gua, la cas­te­llana, forma un sis­tema clos, on no hi ha escletxa pos­si­ble. No cal pen­sar-hi mai més



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia