Opinió

El radar

A Lla­gos­tera, ara fa uns dies, un radar va caçar un con­duc­tor que cir­cu­lava a 229 km/h en un punt on no podia pas­sar de 100. El con­duc­tor, doncs, havia sobre­pas­sat de 129 km/h la velo­ci­tat per­mesa. Aquest diari en va par­lar en un arti­cle breu. El peri­o­dista va escriure que havien caçat el con­duc­tor perquè, quan algú con­du­eix tan de pressa, no es diu que se l'atrapa, sinó que se'l caça. En tot cas, per als de trànsit, els radars ser­vei­xen per con­tro­lar que cap con­duc­tor no sobre­passi la velo­ci­tat màxima a què es pot cir­cu­lar en un punt. Ells, però, no diuen que atra­pen o que cacen algú: diuen que con­tro­len. I els radars els van la mar de bé perquè són més impla­ca­bles que mitja dot­zena de mos­sos. I, a més, a un mosso, un cop t'ha caçat, encara se'l pot convèncer: a un radar què se li pot dir? Però, quan el con­duc­tor s'exce­deix molt en la velo­ci­tat, per als peri­o­dis­tes els radars ser­vei­xen, a més, per fer-ne un comen­tari a la ràdio o un arti­cle breu al diari, i, per als mul­tats, per dir que els radars hi són també per tal que les auto­ri­tats recap­tin uns diners extres. Que els recap­ten és evi­dent. Tots conei­xem gent que té o que ha tin­gut uns quants punts de menys al seu car­net i unes quan­tes con­tri­bu­ci­ons suple­mentàries a l'erari públic. Abans, aques­tes con­tri­bu­ci­ons diguem-ne espe­ci­als aju­da­ven a finançar vés a saber quina obra pública. Avui, seria més difícil d'esca­tir. Tots supo­sem que deuen aju­dar a tapar forats. Cap d'aquests con­duc­tors afec­tats, però, no deu superar un ciu­tadà suec que un radar va caçar quan anava a 290 km/h a l'auto­pista entre Berna i Lau­sana. Els de trànsit d'aquell país el van mul­tar amb 789.548 euros. Com que el suec conduïa un Mer­ce­des SLS AMG i, com que un model d'aquests val només uns 200.000 euros, ara serà com si hagués com­prat no un, sinó qua­tre Mer­ce­des. Hi ha gent a qui això ja li està bé. Dirien que el suec podia haver pro­vo­cat un acci­dent o que podia haver matat algú. No ha pas­sat res. D'acord. Però és millor pre­ve­nir que curar. En medi­cina. I sem­bla que també en dret i en tot el que té a veure amb el trànsit. Però el que jo no acabo de tenir tan clar és que el suec aquell hagués aca­bat pagant tants diners d'haver matat algú. No. No ho tinc gens clar perquè segur que ell i el seu advo­cat hau­rien argu­men­tat con­tra el pobre mort. I és que a un mort se'l pot acu­sar encara que sigui mort. Però a un radar? A un radar què vols poder dir-li?



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia