Opinió

El dret a la indeterminació

La dilació és la tècnica preferida d'aquells que no volen arribar
a un pacte o a la conclusió d'un litigi

Que l'Estat espa­nyol faci avor­tar el procés cap a la inde­pendència de manera més o menys gro­llera seria l'inici de la victòria defi­ni­tiva dels cata­lans. El drama, però, és que ni tan sols arri­bem a plan­te­jar un des­a­fi­a­ment a Madrid perquè els par­tits amb repre­sen­tació al Par­la­ment aca­bin dis­so­lent el con­flicte.

La fase actual la podríem des­criure, per part d'aquells que teòrica­ment donen suport a la con­sulta, com la del neguit de gua­nyar temps a la des­es­pe­rada perquè no se sap ben bé què fer davant del mur que les ins­ti­tu­ci­ons espa­nyo­les aixe­quen. I, en última instància, els retards que s'insi­nuen tant en l'apro­vació de la llei de con­sul­tes com en l'acord sobre la data i la pre­gunta són una manera de reflec­tir la manca de volun­tat de les elits polítiques d'arri­bar a un pacte sobre com pro­moure una secessió de l'única manera pos­si­ble que es pot fer res­pecte a Espa­nya: a través d'una rup­tura. Per què és tan difícil incloure la paraula inde­pendència a la pre­gunta si és l'únic terme que aporta clare­dat i legi­ti­mi­tat de cara a la comu­ni­tat inter­na­ci­o­nal? Doncs perquè bona part de l'esta­ment polític que deia que apos­tava pel procés en el seu fur intern no tenia cap intenció d'arri­bar fins al final. La dilació és la tècnica pre­fe­rida d'aquells que no volen arri­bar a un pacte o a la con­clusió d'un litigi. I man­te­nir l'ambigüitat a hores d'ara és un ins­tru­ment de retard per­fecte, com també equi­val a esta­ve­llar-se con­tra les roques sense neces­si­tat que ni Madrid ni l'uni­o­nisme nos­trat moguin un dit.

Els ter­mes jurídics en els quals s'està dibui­xant la pro­posta de con­vo­catòria de con­sulta són reve­la­dors d'aquesta deso­ri­en­tació total que impregna la classe política. El pri­mer que cal obser­var és que les ins­ti­tu­ci­ons espa­nyo­les ja han rebut­jat rei­te­ra­da­ment diver­ses fórmu­les de pro­posta de con­sulta a la ciu­ta­da­nia de Cata­lu­nya sobre un canvi de marc polític. Hom podria pre­gun­tar-se per què encara cal insis­tir en uns ter­mes que ja han rebut la nega­tiva del pre­si­dent del govern espa­nyol o de les Corts Gene­rals en diver­sos capítols, i la res­posta no pot ser cap altra que la de la impotència del cata­la­nisme d'endin­sar-se per un camí uni­la­te­ral. A més, si encara es vol esce­ni­fi­car una pro­posta des del Par­la­ment que aspiri a obrir una nego­ci­ació, les fórmu­les que s'estan exhi­bint són del tot des­en­cer­ta­des. Si, per exem­ple, es vol tor­nar a inten­tar que l'Estat trans­fe­reixi la seva com­petència en matèria d'auto­rit­zació de referèndums d'acord amb l'arti­cle 150.2 CE (cosa que ja s'ha pro­vat cinc vega­des), aquest pro­ce­di­ment només es pot acti­var si el Par­la­ment el plan­teja com una pro­po­sició de reforma de llei orgànica. Fer-ho a través d'una pro­po­sició no de llei, com per exem­ple defensa ERC, és obrir la porta al fet que la mesa del Congrés no admeti d'entrada la pro­po­sició, no perquè esti­gui en con­tra de per­me­tre que la Gene­ra­li­tat auto­ritzi referèndums (que segu­ra­ment també), sinó per mer incom­pli­ment de requi­sits for­mals. Per actuar en la incons­ti­tu­ci­o­na­li­tat més val fer-ho per per­pe­trar direc­ta­ment el gest inde­pen­den­tista i no a través d'ini­ci­a­ti­ves que volen aparèixer com a res­pec­tu­o­ses amb la lega­li­tat quan són veri­ta­bles nyaps jurídics.

L'altra qüestió que esbor­rona és com és pos­si­ble que un any després de la cons­ti­tució del Par­la­ment sor­git de les elec­ci­ons del 2012 la dinàmica jurídica i política es con­tinuï movent a cop d'impro­vi­sació (ara una carta envi­ada a Mari­ano Rajoy, ara el 150.2 CE, ara nego­ci­a­ci­ons in extre­mis sobre la pre­gunta...) Com és que els par­tits cata­la­nis­tes fan un canvi d'ori­en­tació radi­cal i no tenen almenys un esquema del full de ruta a seguir quan pre­nen la decisió? La meva res­posta, i la rea­li­tat ho va cor­ro­bo­rant, és perquè no van creure mai en aquest gir radi­cal. En defi­ni­tiva, el gran inter­ro­gant del pro­per cicle és com la volun­tat d'exer­cir el dret a l'auto­de­ter­mi­nació que ha mani­fes­tat el poble de forma mul­ti­tu­dinària acaba superant el dret a la inde­ter­mi­nació que van opo­sant els par­tits per blo­que­jar l'entu­si­asme de la gent.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia