Opinió

La gestió de la ventada

Moltes de les escoles de Terrassa van rebre les ordres de confinament quan els nens ja havien sortit del centre

Cada cop que hi ha una desgràcia natu­ral en què es per­den vides huma­nes s'obre el debat sobre si es va fer tot el pos­si­ble per evi­tar-ho, si es van pren­dre les mesu­res necessàries, etcètera. Recor­den els dies 2 i 3 de febrer de l'any 2012? El pri­mer a la tarda, per ordre directa d'Inte­rior, i el segon, per decisió d'ajun­ta­ments i esco­les, no hi va haver classe per una amenaça de neu. Va nevar, però poc; la tem­pesta va girar cap al mar, con­tra els pronòstics, i hi va haver poques incidències. Lluny que­dava el col·lapse monu­men­tal del març de l'any 2010, per exem­ple. La nevada no va ser com­pa­ra­ble, però l'acti­tud amb què es va afron­tar tam­poc. I dimarts? Amb la ven­tada? El Depar­ta­ment d'Edu­cació va orde­nar el con­fi­na­ment de les esco­les men­tre Pro­tecció Civil ho ampli­ava i reco­ma­nava no fer cap acti­vi­tat a l'aire lliure.

Vist així, no hi ha cap dubte sobre l'actu­ació. Però la rea­li­tat és que cen­te­nars de nens de dife­rents edats eren al car­rer a quarts de 12 del mig­dia, en el pit­jor moment d'una ven­tada que, a Ter­rassa, va tom­bar arbres però va fer volar teu­les, vidres, tros­sos de metall, etcètera. La comu­ni­cació moderna, les xar­xes soci­als, se'n van fer ressò el mateix dimarts a la nit i sobre­tot dime­cres. A l'escola Ramon y Cajal un gran pi va caure al cos­tat de la porta a dos quarts i mig d'una. Els nens havien sor­tit a dos quarts. A l'IES Ter­rassa alguns nens plo­ra­ven de por men­tre sor­tien amb un gran pi cai­gut davant la porta... A par­tir de ter­cer, nou anys, els nens, per nor­ma­tiva, ja poden sor­tir sols. Els nens de pri­mer d'ESO tenen dotze anys. Què va fallar? Mol­tes de les esco­les van rebre els avi­sos de con­fi­na­ment quan els nens ja havien sor­tit de classe. I algu­nes, men­tre avi­sa­ven del con­fi­na­ment, tru­ca­ven als pares perquè anes­sin a bus­car els fills.

El dele­gat del govern a les comar­ques bar­ce­lo­ni­nes, Fer­nando Brea, no sabia res­pon­dre diven­dres en la seva visita a Ter­rassa per què aquesta diferència entre els avi­sos i l'acti­vi­tat a les por­tes de les esco­les. En tot cas, va adme­tre, com va fer el mateix alcalde, Jordi Ballart, que a Face­book dime­cres afir­mava que “la reacció del Depar­ta­ment d'Ense­nya­ment davant l'emergència que vam patir va ser clara­ment insu­fi­ci­ent, laxa i ine­ficaç”, que caldrà ana­lit­zar què havia fallat per cor­re­gir-ho. I és que aquesta és l'obli­gació i la res­pon­sa­bi­li­tat dels polítics, solu­ci­o­nar el que no fun­ci­ona.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia