Opinió

Tribuna lliure

Per l'Alan, actuem

“Resulta urgent que reforcem la tasca tutorial i orientació integral dels alumnes

El cas de l'Alan, el noi trans­se­xual de tan sols 17 anys que es va lle­var la vida la nit de Nadal, no es pot trac­tar com un fet aïllat i mar­gi­nal. No ha estat només una víctima de la transfòbia, sinó també de la manca de cul­tura i sen­si­bi­lit­zació envers la diferència i la diver­si­tat. L'Alan va acon­se­guir ser un dels pri­mers menors als quals un jutge va auto­rit­zar el canvi de nom. També tenia el ple suport fami­liar i, mal­grat tot, el rebuig social, l'odi absurd i igno­rant, la no-accep­tació de la seva diver­si­tat per part de tants i tants, fins al pre­sumpte asset­ja­ment esco­lar per­pe­trat en més d'un ins­ti­tut, el van por­tar al seu tràgic desen­llaç. Només podrem pre­ve­nir casos com el de l'Alan si enca­rem de manera deci­dida un canvi pro­fund de men­ta­li­tat social i, pel que fa al sis­tema edu­ca­tiu, si ens replan­te­gem a fons el tipus de guiatge docent envers l'alum­nat.

L'asset­ja­ment esco­lar no és pas un feno­men nou a les aules. Tot­hom pot expli­car exem­ples que recorda de la seva esco­la­rit­zació. Tan­ma­teix ara, la nos­tra soci­e­tat, igual que reque­reix que el seu sis­tema edu­ca­tiu pro­mo­gui una for­mació bàsica per a tot­hom sense excep­ci­ons, també li hau­ria d'exi­gir que garantís, entre els esco­lars, unes rela­ci­ons per­so­nals i de grup ple­na­ment inclu­si­ves i d'alta civi­li­tat. Resulta urgent que, sobre­tot als ins­ti­tuts, refor­cem la tasca tuto­rial i d'acom­pa­nya­ment i ori­en­tació inte­gral dels alum­nes, de tots ells, i que ho fem des d'equips docents reduïts que puguin exer­cir un segui­ment intens de tots els seus alum­nes, conei­xent-los a fons perquè els acom­pa­nyen durant tota l'etapa; comu­ni­cant-se per­ma­nent­ment amb les famílies; ori­en­tant les rela­ci­ons soci­als en els grups d'alum­nes; pro­mo­vent la comu­ni­cació, el res­pecte mutu i l'esta­bli­ment de lli­gams forts entre tot l'alum­nat que facin impos­si­ble l'aïlla­ment, el buit social i el rebuig per­so­nal, social o esco­lar; que pro­gra­min ses­si­ons regu­lars de con­versa i diàleg franc entre tots els mem­bres; que espe­ro­nin les tas­ques i les fites acon­se­gui­des entre tots; que edu­quin des del conei­xe­ment rigorós de les temàtiques afec­ti­ves, sexu­als, iden­titàries, cul­tu­rals, reli­gi­o­ses i de diver­si­tat fun­ci­o­nal en tots els seus ves­sants per evi­tar la mar­gi­nació de tot aquell que
és dife­rent o pre­senta qual­se­vol difi­cul­tat.

Aquesta reforma edu­ca­tiva resulta la més pri­o­ritària de totes. De què ser­vi­ria un sis­tema edu­ca­tiu amb excel·lents resul­tats acadèmics si el preu fos con­ti­nuar exclo­ent noies i nois com l'Alan, o tants d'altres amb dife­rents diver­si­tats i neces­si­tats. Actuem can­vi­ant les pri­o­ri­tats edu­ca­ti­ves, en els objec­tius, les pràcti­ques i els pro­ces­sos ava­lu­a­dors que evi­tin les clas­si­fi­ca­ci­ons i les estig­ma­tit­za­ci­ons.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia