Opinió

LA GALERIA

Matemàtiques seductores

Les matemàtiques poden ser d'una bellesa extraordinària

Per a què ser­vei­xen l'amor, la bellesa...? Per a res... i per a tot! Passa com amb les matemàtiques, deia en aquest diari abans-d'ahir Anton Auba­nell. És catedràtic d'ins­ti­tut i pro­fes­sor uni­ver­si­tari, impul­sor del Museu de les Matemàtiques del Prat de Llo­bre­gat i pro­mo­tor d'expo­si­ci­ons com la del Museu de l'Empordà de Figue­res, que por­tava per títol Pro­hi­bit no tocar, o la d'Olot que s'inau­gu­rarà el punt de l'any que com­pon el número pi: el mes 3, el dia 14, de l'any 16. I afe­geix: les matemàtiques, encara que a molts no els sem­bli així, poden ser, ep, si s'ente­nen!, d'una bellesa extra­or­dinària; a la vegada que ser­vei­xen per fer arri­bar l'home a la Lluna o per con­tro­lar el trànsit amb els semàfors. El matemàtic, que viu lliu­rat amb entu­si­asme a la feina de popu­la­rit­zar la ciència exacta, explica en l'entre­vista que tracta de man­te­nir-s'hi sem­pre immer­git, fins i tot a casa: ha nego­ciat amb la muller que una paret del men­ja­dor esti­gui deco­rada amb la fórmula d'Euler, exac­ta­ment la Iden­ti­tat d'Euler, per la seva par­ti­cu­lar bellesa –aquí seria pro­lix expli­car-ho–; o que tot allò de l'habi­tatge que tin­gui forma rec­tan­gu­lar man­tin­gui la mítica pro­porció àuria: per cada uni­tat d'alt o d'ample, n'ha de fer 1,6180 de llarg.

Aques­tes coses a Figue­res ens recor­den l'Edu­ard Bar­tolí, con­si­de­ra­ble actor que en aquest cas, però, evo­quem com a deco­ra­dor, que era el seu ofici. L'Edu­ard pro­jec­tista era devot de l'obra de finals del segle XV De Divina Pro­por­ti­one, de Luca Paci­oli; el tre­ball d'aquest matemàtic renai­xen­tista tracta del nom­bre auri, que fixa les esmen­ta­des pro­por­ci­ons con­si­de­ra­des divi­nes i de com són apli­ca­bles en la pin­tura i l'escul­tura, en l'arqui­tec­tura i en els cos­sos platònics –o pitagòrics–: polígons i poli­e­dres; l'Edu­ard inte­ri­o­rista es fixava par­ti­cu­lar­ment en els dibui­xos geomètrics amb què Leo­nardo da Vinci va il·lus­trar el lli­bre: el rec­tan­gle, el tri­an­gle, el car­gol –l'espi­ral d'or–, que, fets segons la raó àuria, fas­ci­na­ven l'Edu­ard.

El pro­fes­sor Auba­nell, opti­mista, diu que cal con­quis­tar els alum­nes per a les matemàtiques; bella empresa. Es tracta de con­duir-los fins que gau­dei­xin d'un minut de glòria matemàtica par­tint del fet que la ciència exacta ofe­reix dues cares, dos acces­sos: l'atrac­tiu d'aquesta estètica interna i la neces­si­tat per la seva uti­li­tat pràctica. Ell en diu l'àliga i la gui­neu; com si fos un conte moral, l'àliga per­met volar cap al cel de l'abs­tracció men­tre que la gui­neu pos­si­bi­lita cal­cu­lar la resistència d'un cir­cuit o de les parets d'una casa. Sort!



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia