Política

S’obre la recerca de col·laboradors

xarxa ·

El decret de normes complementàries de l’1-O fixa la creació d’una administració electoral ‘ad hoc’ a partir d’una borsa de voluntaris que prioritzarà funcionaris amb experiència

El cens serà consultable en línia, i abans del 21 de setembre no hi haurà relació de meses

Demà mateixs’obre el termini perquè es puguin acreditar els observadors i visitants internacionals

El govern obrirà –ja ho va fer ahir, de fet, amb una gran res­posta ini­cial– una borsa de col·labo­ra­dors en què es podrà ins­criure tot­hom que figuri al cens, entre la qual farà un procés de selecció per con­for­mar tota l’admi­nis­tració elec­to­ral encar­re­gada de les tas­ques d’exe­cució del referèndum sobre el ter­reny. És una de les mol­tes con­cre­ci­ons sobre la logística de l’1-O que la llei apro­vada dime­cres delega en la Gene­ra­li­tat, i que ja es des­plega amb detall en el decret de nor­mes com­ple­mentàries, sig­nat pel pre­si­dent Puig­de­mont i el vice­pre­si­dent Jun­que­ras, que l’exe­cu­tiu ja va apro­var tot seguit, prop de la mit­ja­nit, en la reunió extra­or­dinària al Par­la­ment en què va sig­nar també el decret de con­vo­catòria. Això sí, el docu­ment no acla­reix del tot encara aspec­tes bàsics com el cens, que tot just es dedu­eix que ha de sor­tir del padró, o el nom­bre de meses, la relació com­pleta de les quals s’espe­ci­fica que no difondrà públi­ca­ment fins als “deu dies ante­ri­ors” a l’1 d’octu­bre. És a dir, que no se sabrà abans del 21 de setem­bre, se suposa que a fi d’esgo­tar els ter­mi­nis per saber quins ajun­ta­ments col·labo­ra­ran i bus­car-hi alter­na­ti­ves si cal. A banda, la dis­po­sició addi­ci­o­nal segona auto­ritza explícita­ment el govern a “dur a terme l’apro­vació de la des­pesa i les actu­a­ci­ons admi­nis­tra­ti­ves necessàries” per poder fer efec­tiva la cele­bració del referèndum.

Admi­nis­tració elec­to­ral

L’arti­cle 24 i següents dis­se­nyen l’estruc­tura de l’admi­nis­tració elec­to­ral, que serà nome­nada pel govern. D’entrada, el cri­teri és que es tri­a­ran “de manera pre­fe­rent” can­di­dats que acre­di­tin experiència prèvia en pro­ces­sos elec­to­rals, i que esti­guin vin­cu­lats a l’admi­nis­tració pública cata­lana, tot i que per blin­dar-los es deixa clar que, si ho són, mai actu­a­ran en qua­li­tat de fun­ci­o­na­ris o emple­ats públics.

Es cre­a­ran qua­tre grans figu­res, amb una estruc­tura pira­mi­dal. Al nivell més baix, es desig­narà un repre­sen­tant de l’admi­nis­tració a cada col·legi elec­to­ral que es con­formi, que for­marà i donarà assistència als pre­si­dents de les meses, en rebrà infor­mació sobre par­ti­ci­pació, reco­llirà les actes ofi­ci­als amb l’escru­tini i incidències i les lliu­rarà al coor­di­na­dor elec­to­ral muni­ci­pal. Aquesta segona figura haurà de super­vi­sar el con­di­ci­o­na­ment i ober­tura dels locals que són col·legi elec­to­ral, for­mar, coor­di­nar i super­vi­sar els repre­sen­tants de l’admi­nis­tració, i lliu­rar els sobres amb la docu­men­tació de l’escru­tini als coor­di­na­dors elec­to­rals comar­cals. La tasca d’aquests con­sis­tirà a for­mar els coor­di­na­dors locals, dis­se­nyar un pro­to­col per lliu­rar el mate­rial a tots els col·legis del seu àmbit i lliu­rar la docu­men­tació elec­to­ral a la sin­di­ca­tura de demar­cació, que al seu torn la tra­metrà a la de Cata­lu­nya. Per últim, el decret crea la figura dels agents elec­to­rals per a tas­ques de suport admi­nis­tra­tiu i logístic.

Inte­grants de les meses

El pre­si­dent, els dos vocals i els seus suplents a cada mesa els sor­te­jarà el govern entre el segon i el setè dia a par­tir de la publi­cació de la llei. És a dir, entre demà i dime­cres vinent. Segons l’esmena introduïda a última hora en la llei, els esco­llits tin­dran tres dies per al·legar qual­se­vol cir­cumstància per exi­mir-se’n, i la sin­di­ca­tura ho haurà de resol­dre en dos dies. També es for­ma­ran meses, per cert, a cada dele­gació del govern a l’exte­rior, en aquest cas només per a l’escru­tini dels vots que hi arri­bin per cor­reu.

Com en qual­se­vol con­vo­catòria habi­tual, s’haurà d’ator­gar permís labo­ral a tots els que for­min part de meses o siguin apo­de­rats i inter­ven­tors, i cinc hores extra l’endemà al matí. Els ciu­ta­dans, per cert, també tin­dran un permís màxim de qua­tre hores en la jor­nada labo­ral per poder exer­cir el dret a vot.

Cens

L’arti­cle 6 del decret deter­mina que s’usarà el cens elec­to­ral “que s’hagi tan­cat el dia 30 de març del 2017”, si bé deixa oberta la pos­si­bi­li­tat que s’uti­litzi “l’última infor­mació dis­po­ni­ble” en el cas de muni­ci­pis que en aquesta data no hi tin­guin incor­po­rada la seva infor­mació. És a dir, es dedu­eix que són les dades dels padrons que anu­al­ment s’actu­a­lit­zen i es recu­llen a l’Ides­cat. Es deixa clar, en tot cas, que l’ela­bo­ració del cens és com­petència de l’admi­nis­tració elec­to­ral del propi govern, sota la super­visió de la sin­di­ca­tura. Encara una altra nove­tat nota­ble: caldrà garan­tir en tot moment la con­sulta de les llis­tes elec­to­rals vigents, “pre­fe­rent­ment per mit­jans informàtics”.

Vot exte­rior

Es recorre al cri­ti­cat pro­ce­di­ment del vot pre­gat per poder exer­cir el vot exte­rior, amb la diferència que s’evita la inter­venció del ser­vei esta­tal de Cor­reus, ja que tot el flux es dona entre el resi­dent a fora i la dele­gació del govern que tin­gui assig­nada. Tots els que figu­ren al regis­tre gover­na­men­tal de cata­lans a l’exte­rior han de rebre en els pro­pers set dies una comu­ni­cació de l’exe­cu­tiu en què se’ls infor­marà que poden dema­nar el vot. Els que ho facin rebran les ins­truc­ci­ons i la docu­men­tació necessària per fer-ho efec­tiu, inclòs un docu­ment d’iden­ti­fi­cació per­so­nal i la pape­reta de vot, que s’haurà de tra­me­tre “exclu­si­va­ment per cor­reu postal” a la seva dele­gació de referència. Per tant, no s’obre la pos­si­bi­li­tat del vot pre­sen­cial. Les meses elec­to­rals de cada dele­gació recomp­ta­ran tots els vots que hagin rebut l’1 d’octu­bre a les vuit del ves­pre (hora cata­lana). El repre­sen­tant de l’admi­nis­tració de cadas­cuna es des­plaçarà a Cata­lu­nya en les 24 hores següents per lliu­rar per­so­nal­ment la docu­men­tació amb l’escru­tini a la sin­di­ca­tura.

Escru­tini

Un cop cen­tra­lit­zada tota la docu­men­tació per part de la sin­di­ca­tura de Cata­lu­nya, l’arti­cle 23 dona un ter­mini màxim de sis dies com a màxim després de la votació perquè fina­litzi l’escru­tini i, per tant, es dedu­eix, es pro­cla­min els resul­tats ofi­ci­als, fet que obri­ria el ter­mini de dos dies que marca la llei per pro­cla­mar la inde­pendència. Això sí, en paral·lel l’arti­cle 34 esta­bleix que es poden inter­po­sar recur­sos admi­nis­tra­tius elec­to­rals a la sin­di­ca­tura de Cata­lu­nya con­tra totes les reso­lu­ci­ons de les diver­ses sin­di­ca­tu­res, inclosa ella mateixa (cas en el qual hau­rien d’inter­ve­nir vocals dife­rents en la reso­lució). Els recur­sos es poden inter­ve­nir en un ter­mini de dos dies des que es va pro­duir o conèixer el fet impug­na­ble, i la sin­di­ca­tura té un ter­mini de fins a cinc dies per eme­tre reso­lució que esgota la via admi­nis­tra­tiva. Al final, això vol dir que els resul­tats elec­to­rals defi­ni­tius es podrien pro­cla­mar fins al 14 d’octu­bre. I la inde­pendència, el 16.

Obser­va­dors exte­ri­ors

També resulta novedós el capítol X que es des­tina a regu­lar el paper dels obser­va­dors elec­to­rals inter­na­ci­o­nals i els visi­tants inter­na­ci­o­nals, dues figu­res dife­rents, que es deixa ben clar que assu­mi­ran totes les des­pe­ses del viatge i l’estada, i que en cap cas podran ser per­so­nes amb naci­o­na­li­tat espa­nyola. L’arti­cle 30 esta­bleix un seguit de requi­sits, com el fet que siguin per­so­nes de “demos­trada for­mació i experiència en l’àmbit de l’obser­vació elec­to­ral”, en el cas dels obser­va­dors, i que siguin “mem­bres de la comu­ni­tat acadèmica o per­so­nes amb experiència política o una des­ta­cada tra­jectòria en la defensa i pro­moció dels drets humans”, en el cas dels visi­tants.

Tot­hom que ho vul­gui ser, que també haurà de sig­nar una decla­ració jurada de bones pràcti­ques, ho haurà de dema­nar a la sin­di­ca­tura a par­tir d’avui mateix. Els acre­di­tats podran rebre ses­si­ons infor­ma­ti­ves sobre l’1-O, el procés i el seu con­text, se’ls haurà de faci­li­tar l’accés a qual­se­vol actu­ació rela­ci­o­nada amb el referèndum, podran eme­tre quei­xes i con­sul­tes, i hau­ran de pre­sen­tar els seus infor­mes pro­vi­si­o­nals la mateixa nit de l’escru­tini, i defi­ni­tius en un ter­mini màxim de deu dies després de la publi­cació de l’escru­tini final. Els visi­tants també ho podran fer.

Com sempre.
Tret dels canvis que es fan per esquivar el boicot estatal, el funcionament general de l’1-O s’acosta al màxim a qualsevol cita convencional regulada per la Loreg, per exemple a l’hora de definir material electoral (disseny de paperetes o urnes “d’un material resistent”) , horaris de votació o neutralitat i pluralisme de tots els mitjans en campanya. Això sí, hi introdueix canvis com la participació d’entitats, que tindran dret a un 30% d’espais públics de propaganda per al 70% dels partits.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia