Política

Macron aigualeix la protesta

El president diu que comprèn la indignació dels “armilles grogues” però manté l’augment dels impostos sobre el combustible

Anuncia el tancament de catorze dels 58 reactors nuclears que hi ha arreu del país

El pre­si­dent francès, Emma­nuel Macron, va asse­gu­rar ahir que ha comprès la indig­nació del movi­ment dels “armi­lles gro­gues”, però que no rec­ti­fi­carà en l’aug­ment dels impos­tos sobre els car­bu­rants. Durant un dis­curs des de l’Elisi, el jove diri­gent, de 40 anys, va res­pon­dre per pri­mera vegada a la còlera dels auto­mo­bi­lis­tes, que des del 17 de novem­bre orga­nit­zen blo­que­jos de car­re­te­res arreu de França.

La seva res­posta va resul­tar un habi­tual joc d’equi­li­bris macro­nista. Per una banda, es va mos­trar com­pren­siu envers aquesta mobi­lit­zació orga­nit­zada a través de les xar­xes soci­als. Però per l’altra, va expres­sar la seva fer­mesa a l’hora de man­te­nir l’aug­ment de les taxes sobre els car­bu­rants, que s’apu­ja­ran 6,5 cèntims per cada litre de gasoil.

“Hem d’escol­tar les pro­tes­tes d’alarma social, però no hem de renun­ciar a les nos­tres res­pon­sa­bi­li­tats pre­sents i futu­res, ja que també hi ha una alarma medi­am­bi­en­tal”, va afir­mar Macron. “He après en els últims dies que no hem d’aban­do­nar el rumb quan és cor­recte”, hi va afe­gir el pre­si­dent francès, que va apro­fi­tar la pre­sen­tació d’un nou pla sobre la tran­sició ecològica a França per res­pon­dre a la indig­nació dels “armi­lles gro­gues” –segu­ra­ment la mobi­lit­zació més impor­tant des de la seva arri­bada a l’Elisi, el maig de l’any pas­sat–. Mal­grat la seva baixa popu­la­ri­tat, Macron creu que l’èxit del seu man­dat dependrà del fet de man­te­nir-se ferm en el seu pro­grama de refor­mes, a diferència del que, segons ell, van fer els seus pre­de­ces­sors Nico­las Sarkozy i François Hollande.

No obs­tant això, el jove diri­gent va fer ahir una con­cessió al movi­ment dels auto­mo­bi­lis­tes, en anun­ciar un meca­nisme que adapti la fis­ca­li­tat del com­bus­ti­ble en funció del preu del petroli.

Suport als mani­fes­tants

Tot i que els inci­dents als Camps Eli­sis de París van mar­car mediàtica­ment les mani­fes­ta­ci­ons de dis­sabte, els “armi­lles gro­gues” con­ti­nuen tenint el suport de la majo­ria dels fran­ce­sos. Segons un son­deig recent de l’ins­ti­tut BVA, el 72% estan d’acord amb les seves rei­vin­di­ca­ci­ons. Un suport força més ele­vat del que van tenir ante­ri­ors mobi­lit­za­ci­ons sin­di­cals con­tra la reforma labo­ral o de la com­pa­nyia fer­roviària SNCF, que divi­dien l’opinió pública fran­cesa.

Des de prin­ci­pis de novem­bre, quan les xar­xes soci­als ja bullien a França con­tra l’aug­ment del preu del gasoil (més d’un 11% des de prin­ci­pis d’any), el govern francès ha fet dife­rents anun­cis per cal­mar el males­tar dels auto­mo­bi­lis­tes. Per exem­ple, aug­men­tar en 4.000 euros la prima per can­viar un vehi­cle vell per un altre de nou menys con­ta­mi­nant, renun­ciar a la intro­ducció de peat­ges urbans per acce­dir al cen­tre de les grans ciu­tats o a la pro­hi­bició de la venda de vehi­cles dièsel i de gaso­lina a par­tir de 2040. Aques­tes mesu­res, però, no sem­blen apai­va­gar la indig­nació dels “armi­lles gro­gues”, un movi­ment trans­ver­sal que expressa un males­tar més pro­fund que el pre­text de l’aug­ment del preu del com­bus­ti­ble. “Em nego al fet que la tran­sició ecològica accentuï les desi­gual­tats entre ter­ri­to­ris i difi­culti encara més la vida dels nos­tres con­ciu­ta­dans que viuen a les zones rurals o periur­ba­nes”, hi va afe­gir Macron, en un dis­curs en què també va deta­llar algu­nes de les prin­ci­pals mesu­res per com­ba­tre el canvi climàtic.

En con­cret, va anun­ciar el tan­ca­ment de 14 dels 58 reac­tors nucle­ars abans del 2035. Amb aquest anunci, el govern francès va acla­rir els seus plans sobre la reducció del pes de l’ener­gia nuclear, que aporta el 70% de l’elec­tri­ci­tat a França, després d’haver renun­ciat l’any pas­sat a reduir el per­cen­tatge de nuclear al 50% el 2025, un objec­tiu esta­blert per l’ante­rior exe­cu­tiu soci­a­lista. Una decisió que va dis­tan­ciar el pre­si­dent francès del seu popu­lar exmi­nis­tre de la Tran­sició Ecològica, Nico­las Hulot, que va dimi­tir a finals d’agost després de cri­ti­car la política ecològica de “peti­tes pas­ses” de l’exe­cu­tiu cen­trista.

De fet, Macron està atra­pat entre els que con­si­de­ren que la seva política ecològica avança massa len­ta­ment i els que la per­ce­ben com a puni­tiva.

LES FRASES

Hem d’escoltar la protesta [...] però no hem de renunciar a les nostres responsabilitats presents i futures
Em nego a acceptar que la transició ecològica accentuï les desigualtats entre territoris
Emmanuel Macron
PRESIDENT FRANCÈS

Els fums fan disparar el cost sanitari

Redacció

La contaminació del trànsit passa factura: 70.000 milions d’euros anuals en concepte de danys a la salut a la Unió Europea, segons un informe publicat ahir, que atribueix a les emissions de dièsel un 75% del mal infligit. L’estudi, de l’Aliança de Salut Pública Europea (EPHA), assegura que la major part d’aquest cost el suporten els contribuents a través del finançament públic de la sanitat. Una suma que es podria reduir un 80% pel 2030, si les institucions prenguessin accions més decidides, hi afegeix l’informe. Les emissions de dièsel han estat al centre de la polèmica des del 2015, quan es va descobrir que Volkswagen havia instal·lat un programa informàtic per falsejar el mesurament de les emissions contaminants dels seus motors. L’estudi de l’EPHA inclou impactes sobre la salut com ara afectacions de cor i pulmonars, però no entra en altres possibles malalties relacionades amb la contaminació, com ara la diabetis o la demència.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia