Política

La UE, a remolc de Trump

Washington decidirà, al febrer, si imposa nous aranzels per protegir la seva indústria de l’automòbil

Brussel·les es considera preparada per contrarestar les barreres que els nord-americans puguin posar al comerç

La històrica bona relació empre­sa­rial entre els dos grans blocs occi­den­tals, els Estats Units i la Unió Euro­pea, no ha sal­vat els euro­peus de la guerra comer­cial decla­rada pel pre­si­dent nord-ame­ricà, Donald Trump.

En un clima d’incer­tesa econòmica, en part cau­sada per la mateixa Casa Blanca, Brus­sel·les s’esprem el cer­vell per pro­te­gir els seus nego­cis just quan la remun­tada de la crisi del 2008 s’estava esta­bi­lit­zant. L’anunci de la impo­sició d’aran­zels a les impor­ta­ci­ons euro­pees d’acer i alu­mini, ara fa gai­rebé un any, podria ser només la punta de l’ice­berg de tots els mal­de­caps que Trump pot crear a la UE en l’àmbit del comerç.

Els cot­xes, un sec­tor molt més potent i impor­tant per als socis euro­peus, és en el punt de mira del polèmic líder de l’eco­no­mia més gran del món.

Brus­sel·les ha pas­sat de nego­ciar un ambiciós i polèmic acord de libe­ra­lit­zació comer­cial amb els EUA a bata­llar amb Was­hing­ton per no rever­tir els seus nego­cis prolífics. Amb l’arri­bada de Trump, es van atu­rar les nego­ci­a­ci­ons de l’Asso­ci­ació Transatlàntica per al Comerç i la Inversió (el TTIP, en anglès). La UE es va estal­viar un mal­de­cap per les for­tes reticències soci­als inter­nes al pacte, però en va gua­nyar un altre: el rebro­ta­ment del pro­tec­ci­o­nisme.

En decla­ra­ci­ons a El Punt Avui, Peter Chase, exvi­ce­pre­si­dent de la Cam­bra de Comerç dels EUA i actual inves­ti­ga­dor per al think tank Ger­man Mars­hall Fund, explica que Trump ha adop­tat una política comer­cial més “agres­siva” perquè pensa que la resta de països s’han “apro­fi­tat de l’ober­tura” de la seva eco­no­mia. En el seu segon any de man­dat, Trump va voler fer pagar això al seu prin­ci­pal soci comer­cial impo­sant nous aran­zels a l’acer i l’alu­mini. Vis­tes les for­mes i la impre­vi­si­bi­li­tat del popu­lista pre­si­dent nord-ame­ricà, els euro­peus van optar per limi­tar els danys cau­sats i reforçar la relació amb altres amics amb diners.

Atès el gir pro­tec­ci­o­nista del gegant ame­ricà, Chase asse­gura que el bloc euro­peu ha incre­men­tat “la seva activa política comer­cial” tan­cant un ampli acord amb el Japó, acce­le­rant con­ver­ses amb Mèxic i l’Amèrica del Sud i ini­ci­ant-ne de noves amb Austràlia i Nova Zelanda. “És la res­posta cor­recta”, afirma.

“Molta incer­tesa”

Tot i rei­vin­di­car d’aquesta manera el libe­ra­lisme comer­cial, Brus­sel·les ha hagut d’adop­tar mesu­res pro­tec­ci­o­nis­tes per con­tra­res­tar els nous aran­zels i aplica, també, més impos­tos a certs pro­duc­tes dels EUA. Segons Chase, de moment “el dany econòmic ha estat mínim”, però alerta que hi ha “molta incer­tesa” sobre nous movi­ments. El pit­jor podria ser a tocar.

Fa set­ma­nes que corre per Was­hing­ton un esbor­rany d’informe del Depar­ta­ment de Comerç dels EUA sobre la pos­si­bi­li­tat d’esta­blir nous aran­zels per pro­te­gir la indústria auto­mo­bilística al·legant “raons de segu­re­tat naci­o­nal”. “La infor­mació que cir­cula és que farà una reco­ma­nació en aquest sen­tit, la qual cosa podria afec­tar Europa”, avança Chase. Els cot­xes pesen més que l’acer a Europa. Segons dades de l’Asso­ci­ació Euro­pea de Fabri­cants d’Automòbils, els EUA són el prin­ci­pal destí dels cot­xes fets a la UE, ja que repre­sen­ten gai­rebé el 30% d’aques­tes expor­ta­ci­ons. Un sec­tor que dona feina a uns 12 mili­ons d’euro­peus. Així, Chase alerta que “seria molt pro­blemàtic” per a les empre­ses auto­mo­bilísti­ques euro­pees i, de retruc, per a l’eco­no­mia del Vell Con­ti­nent.

Amb aquests núvols en l’horitzó, la UE ha aca­bat entrant en un fosc mer­ca­deig amb Was­hing­ton per fre­nar l’esca­lada d’obs­ta­cles a les empre­ses euro­pees amb interes­sos que ha ini­ciat Trump. Brus­sel·les ha posat sobre la taula un acord comer­cial amb els EUA només per a “béns indus­tri­als”, un sec­tor que pre­o­cupa espe­ci­al­ment el pre­si­dent nord-ame­ricà. “No és el TTIP, és una pro­posta limi­tada, però impor­tant”, ha dit l’euro­co­missària de Comerç, Ceci­lia Malmström. Un movi­ment amb què els euro­peus volen “mos­trar” la seva fle­xi­bi­li­tat per nego­ciar amb Trump.

LA XIFRA

30
per cent
dels automòbils fabricats a Europa es venen als EUA, principal destí d’aquestes exportacions.

El llaç comercial més fort del món

Natàlia Segura Raventós

Els EUA i la UE són els millors amics del comerç mundial. Valorat en més d’un bilió d’euros, el seu vincle comercial és el més fort i ric del món. Per exemple, les inversions europees a l’altra banda de l’Atlàntic són vuit vegades superiors al que Europa inverteix a la Xina i l’Índia juntes. “Tenen una relació econòmica completament única”, explica l’expert Peter Chase. Per això, alerta sobre la nova política proteccionista de Donald Trump com a amenaça per als negocis europeus. “A Europa no es pot substituir la importància dels EUA per cap altre país, ni viceversa”, avisa Chase. En el cas de Catalunya, hi ha gairebé 2.000 empreses que exporten els seus productes als nord-americans, segons dades de la Comissió Europea.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia