Pacificar l’artèria principal
Junts recupera el govern a Sant Pol, però la minoria l’obliga a retre comptes a una oposició molt crítica
L’obra de la plataforma única al nucli urbà i la inauguració de l’institut escola marcaran el mandat
El nou contracte de la recollida d’escombraries i la construcció d’habitatge accessible, en cartera
Sant Pol de Mar afrontarà aquest mandat una de les obres històriques del municipi: convertir en plataforma única i en espai més segur per als vianants l’eix vertebrador del nucli urbà: el carrer Consolat de Mar, paral·lel a la via del tren, des del pont de fusta de la riera i fins a la plaça dels Quatre Cantons. Aquesta primera fase hauria de tenir continuïtat amb una segona actuació que s’allargaria des del carrer Nou i fins al pas a nivell, però tot indica que serà una actuació a resoldre en el proper mandat. Després de quatre anys del primer govern en coalició d’ERC i la CUP, en un Sant Pol on s’havien anat encavalcant les alcaldies en mans de CiU i, posteriorment, Junts, aquesta formació va aconseguir tornar a l’alcaldia malgrat que el maig del 2023 no va obtenir prou suports a les urnes perquè s’hi pogués mantenir amb majoria suficient. Aquest escenari de fragilitat, admès tant per la llista guanyadora com per l’oposició, ha fet d’aquesta primera part del mandat un constant estira-i-arronsa per poder tirar endavant els projectes. De fet, la construcció de la plataforma única és l’única proposta que ha tingut el suport unànime de les forces representades dins l’Ajuntament, però aquesta afinitat inicial no ha aconseguit en cap cas superar les constants diferències polítiques que han alentit tot el procés. En aquest cas, i a hores d’ara amb el projecte aprovat i posat a licitació, encara hi ha dubtes sobre quin serà el calendari definitiu i si les obres s’aturaran o no durant la temporada turística, per garantir una millor convivència amb la ciutadania en una època de gran activitat per al municipi. Si la plataforma única és el gran projecte a començar, les obres del nou institut escola són el gran projecte que ha de finalitzar aquest 2025. L’ampliació de l’escola Sant Pau per esdevenir un centre on es pugui cursar l’ESO i el batxillerat, no pas cicles formatius, neix del conveni signat entre el govern d’ERC i la CUP amb el Departament d’Educació per desencallar una actuació que s’eternitzava i que, a parer de l’alcalde de llavors, Albert Zanca, beneficiava el futur educatiu del poble, ja que garantia un equipament de primera i abandonava definitivament els barracons ubicats al parc del Litoral. Un mandat complex marcat per la covid, la crisi i l’encariment de les matèries primeres ha allargat el procés, però tot fa pensar que el nou espai obrirà les portes coincidint amb l’inici del curs 2025/26, el mes de setembre vinent. Sant Pol tancarà així un expedient difícil, però la inauguració anirà a càrrec d’un equip de govern que ha manifestat en més d’una ocasió que la solució pactada al seu moment amb la Generalitat no és la millor i que representa afegir a les arques municipals una despesa en manteniment i serveis que hauria d’haver correspost al govern català. Sigui com sigui, els infants santpolencs ja podran cursar els seus estudis reglats dels 3 als 18 anys en un mateix espai.
Aprovar definitivament el POUM
El mandat 2019-2023 tancava gairebé in extremis l’aprovació inicial del pla d’ordenació urbanística municipal (POUM) per actualitzar un planejament obligat a incorporar noves necessitats al municipi que havien aparegut en els darrers deu anys, com ara l’emergència climàtica i l’oferta d’un parc públic d’habitatges suficient per donar sortida a la demanda dels mateixos ciutadans, ja que actualment és pràcticament inexistent.
Aquesta primera aprovació del POUM va tenir el suport unànime de totes les forces. Partia d’unes premisses establertes ja el 2014 basades en un creixement natural, descartava el desenvolupament de cap altre sector residencial i una reserva de terrenys per a nous equipaments esportius. Malgrat el vot favorable aconseguit de Junts, la formació que ara encapçala el govern ja va advertir que hi havia aspectes amb els quals no estava d’acord, com ara aturar el creixement del poble, no traslladar el pavelló esportiu i sí reformar-lo i apostar per més habitatge assequible, especialment per a la gent jove.
Garantir viure a Sant Pol
Sant Pol de Mar, com la gran majoria dels municipis costaners, no té prou habitatges a preus assequibles que garanteixin que els ciutadans es poden quedar a viure al municipi sense deixar-s’hi més de la meitat del sou. Amb lloguers prohibitius i un mercat cada cop més destinat a la demanda estiuenca, el consistori anuncia un projecte de construcció d’una vuitantena d’apartaments en diferents espais del terme municipal que donin sortida a les necessitats detectades. Una actuació, però, que s’hauria d’impulsar a través d’una fundació que s’encarregués de tot el procés i sota la supervisió del consistori.
La llista de deures fins a finals de mandat continua amb el nou contracte de recollida de residus, que ha de millorar el servei i adequar-lo a les necessitats reals. Un contracte que s’ha demorat en el temps i que ha d’actualitzar i ampliar el sistema del porta a porta, que Sant Pol va implantar al centre el 2009 i que fins ara es complementa amb contenidors. El nou sistema hauria d’haver coincidit amb un increment de la taxa de la brossa, perquè, per llei, el servei l’ha de pagar el ciutadà en la seva totalitat, però l’oposició va aturar l’augment al·legant que abans calia conèixer el nou cost de la brossa i els diners que suposarà implantar-lo.
Finalment, Sant Pol de Mar espera resoldre definitivament enguany un dels problemes greus que arrossega des de fa prop de dos anys i que necessita la col·laboració tant de la Generalitat com de l’Estat. Es tracta de la reparació del mur de l’avinguda del Doctor Furest, que va quedar afectat per l’envestida del mar i que ha generat filtracions d’aigua que podrien provocar l’esfondrament d’una part del passeig. En el tram malmès, s’hi va fer un esvoranc que també va afectar el clavegueram. L’Ajuntament hi va haver d’actuar d’urgència, però el vial es troba en una zona d’afectació maritimoterrestre i cal la intervenció de les altres administracions. El poble també espera que avanci la pacificació de la carretera N-2 a què es va comprometre el govern català.