Marta Paset
Cap de l’oposició (ERC)
“Les inversions són només per anar rehabilitant el que ja tenim”
“Més que un nou equipament lluny del centre, la nostra proposta és la instal·lació de petites deixalleries o una deixalleria mòbil”
“Apostem pel policia de barri, que faci carrer, que pugui parlar amb els ciutadans i li puguin explicar què és el que els preocupa”
La regidoria de Política Lingüística és l’exemple que amb un objectiu comú podem anar junts
Marta Paset valora que Tordera hagi pogut aprovar un pressupost per al 2025, però el considera poc ambiciós i retreu al govern que actuï tan sols per atendre els problemes del dia a dia i no projecti quin ha de ser el futur del municipi.
Hem encetat el 2025 amb pressupost. Un pas endavant?
Més que un pas endavant diria que és un pas normal, perquè el que no s’entenia és que després de dos anys d’uns pressupostos prorrogats, i amb una majoria com la que tenia el govern, no s’haguessin tirat endavant els comptes del 2024. Només faltaria que no haguessin aprovat aquests! Tot i això, l’any passat ho van justificar amb l’argument que el volien fer molt bé i quan l’hem tingut a les mans hem vist que, un molt bon pressupost, no ho és. És per anar cobrint el dia a dia. Més un canvi estructural que no pas de contingut.
El govern n’ha destacat les inversions. Les consideren poc ambicioses?
Bé, les inversions tampoc no són excepcionals. Són molt d’anar reparant o d’anar rehabilitant el que ja tenim. L’única inversió que podríem destacar i que no era inclosa en el pressupost, amb els diners del PUOSC, és una nova deixalleria que es preveu al costat de la zona de la Mina d’Or. Parlem de més d’un milió d’euros i no és el que hauríem prioritzat.
Per què?
Perquè ja tenim una deixalleria. Petita, és cert, però de moment funciona. La nostra proposta que hem reiterat diverses vegades és la instal·lació de petites deixalleries o una deixalleria mòbil a les urbanitzacions, perquè recordem que a Tordera tenim 84 km² de territori. Si fem novament una deixalleria que ja és més allunyada del centre que no pas la que tenim ara a Can Verdalet, continuem sense donar servei a veïns que viuen molt lluny.
A la particularitat de Tordera amb un gran parc de pisos buits, hi cal una resposta diferent amb el problema de l’habitatge.
Tenim un gran nombre d’habitatges de grans tenidors que estan tancats en un moment on s’ha enfilat la demanda de pisos i que, a més, arrosseguen un greu problema d’ocupacions. Seria una bona solució poder-los posar al mercat, perquè el que no s’hauria de fer és cedir terrenys a la Generalitat per construir més habitatge. En tot cas no serà fàcil i també s’haurà de veure l’estat d’aquests pisos, que van ser construïts entre el 2008 i el 2010.
En un moment d’emergència lingüística de país quin paper ha de tenir una regidoria per la llengua?
La iniciativa va ser nostra i, a més a més, l’estem treballant conjuntament amb el govern. És l’exemple que quan hi ha un objectiu comú podem anar junts. L’any passat vam crear el logo a partir del lema A Tordera, clar i català, que és el que ha de vestir totes aquestes iniciatives. Ara el que hem fet és un decàleg d’ús intern del mateix Ajuntament amb mesures per aplicar a tots els departaments i equipaments per incentivar que en aquests llocs públics es fomenti l’ús de la llengua. També es vol impulsar una autodiagnosi entre els treballadors. Se’ls passarà una enquesta per saber amb quina llengua atenen primer els ciutadans, com parlen entre els companys, si creuen que els faria falta un curs de millora... Més endavant ens ocuparem de les entitats esportives, en què hi ha moltes mancances, del comerç, la retolació...Queda molta feina per fer, però crec que estem ben encaminats.
S’ha posat en marxa la nova ordenança de circulació.
Hi estem prou d’acord, sobretot pel fet que reguli l’ús dels patinets elèctrics. El més difícil serà poder-la aplicar i veure si és efectiva o no. Les normatives han de buscar sempre el benestar comú dels veïns i les veïnes, però el més difícil és fer-les complir.
Cal més policia?
És el problema de sempre, la falta d’efectius. Sí que sabem que ara contractaran més agents, però amb una plantilla de menys de 35 policies a Tordera, en un municipi que ja han passat dels 19.000 habitants i que té tretze urbanitzacions és molt poc. I sembla que si afegeixen més normes els poses més feina a fer i és una feina poc lluïda. Apostem pel policia de barri de proximitat, que faci carrer, que pugui parlar amb els ciutadans i li puguin explicar què és el que els preocupa.
El transport escolar passa finalment a mans del Consell Comarcal.
Era una anomalia a tota la comarca perquè Tordera era l’únic municipi que no tenia conveni amb el Consell Comarcal. ERC sempre recordàvem al govern que segur que pagàvem molt més car el transport. Ara, quan la Generalitat ha delegat el servei al Consell Comarcal, ha arribat el moment de resoldre-ho. Amb el nou estudi de costos l’Ajuntament de Tordera haurà de pagar un terç, més o menys, del que estava pagant fins ara. Són molts diners, ens estalviarem més de 100.000 euros, a banda que també hi haurà tot aquest estalvi de gestió i burocràtica que delegarem al Consell Comarcal. A més, la nova situació ens ha permès mantenir la ruta de Sant Llop que es volia eliminar per un tema de cost, perquè no els hi sortia compte.
L’incivisme a l’espai públic no s’acaba de resoldre.
És molt complicat. Evidentment que s’ha de fer molta pedagogia, però arribes a un punt on topes amb una manca de valors infranquejable. Has d’acabar imposant sancions, malauradament, perquè hi ha gent que fins que no li toquen la butxaca no reacciona. Nosaltres plantejàvem, com ja hi havia hagut fa temps enrere, la figura d’agents cívics, ni que sigui, per un període de temps determinat fins que ho puguem, endreçar-ho tot una miqueta. Estaria bé tornar a recuperar una miqueta aquesta feina de peu de carrer, d’anar intentant incidir perquè la ciutadania que no fa les coses ben fetes canvii.
ERC també reclamava certa empenta al mercat setmanal. Deixar de pagar per aparcar és una bona pensada?
El 2019 ja ho portàvem al programa electoral perquè pensem que no podem penalitzar els visitants. I més amb la competència que tenim amb un altre mercat que tenim a prop com és el de Santa Susanna. Em consta que s’està treballant en altres iniciatives i com a ERC ja plantejàvem precisament això, un pla de màrqueting del mercat. S’ha d’incidir en la qualitat de les parades i també en la diversitat dels productes. Hem d’aconseguir que venir al mercat sigui una experiència, no només el de la compra per ella mateixa. A Tordera tenim la gran sort que estem en un entorn incomparable, per tant, hi ha una oferta molt àmplia a nivell de natura i també de la gastronomia.
S’ha posat en marxa la nova ordenança de circulació.
Hi estem bastant d’acord, sobretot pel fet que reguli l’ús dels patinets elèctrics, que és un problema que a molts ens preocupa. El més difícil serà poder-la aplicar i veure si és efectiva o no. Les normatives han de buscar sempre el benestar dels veïns i les veïnes però et calen mitjans per fer-les complir.
Cal més policia?
És el problema de sempre, la falta d’efectius. Sí que sabem que ara contractaran més agents, però amb una plantilla de menys de 35 policies a Tordera, en un municipi que ja han passat dels 19.000 habitants i que té 13 urbanitzacions és molt poc. I sembla que si afegeixen més normes els hi poses més feina a fer i és una feina poc lluïda. Però, és que al final, tot això també fa que les persones tinguem més o menys sensació d’inseguretat. Apostem pel policia de barri de proximitat, que faci peu, que faci carrer, que pugui parlar amb els ciutadans i li puguin explicar què és el que passa, què és el que els preocupa.
I instal·lar més càmeres?
Penso que en aquest àmbit ja han fet pràcticament tot el que es podia fer, perquè s’han instal·lat a les illes de contenidors precisament per vigilar i multar la gent que no llença correctament les escombraries. També s’han posat càmeres de lectura de matrícules per al control dela velocitat i de les entrades i sortides a les urbanitzacions. Crec que més aviat s’hauria d’il·luminar bé zones que encara estan massa fosques.
S’ha resolt un dels greuges més antics pel què fa a serveis al municipi. El transport escolar passa finalment a mans del Consell Comarcal.
Era una anomalia a tota la comarca perquè Tordera era l’únic municipi que no tenia conveni amb el Consell Comarcal. Des d’ERC sempre recordàvem al govern que segur que pagàvem molt més car el transport. Ara, quan la Generalitat ha delegat el servei al Consell Comarcal ha arribat el moment de resoldre-ho. Amb el nou estudi de costos l’Ajuntament de Tordera haurà de pagar un terç més o menys del que estava pagant fins ara. Són molts diners, ens estalviarem més de 100.000 euros, a banda que també hi haurà tot aquest estalvi de gestió i burocràtica que delegarem al Consell Comarcal. A més, la nova situació ens ha permès mantenir la ruta de Sant Llop que es volia eliminar per un tema de cost, perquè no els hi sortia compte.
Després de 20 anys es recupera el projecte de la depuradora d’Àgora Parc.
És una gran notícia. Una gran notícia a la qual cal afegir que s’ha resolt el recurs a favor de l’Ajuntament per l’EDAR de Terra Brava. Tot i això parlem d’unes obres que no es faran realitat fins aquí dos o tres anys, però com a mínim la tramitació ja és una realitat. Els veïns porten molt de temps reivindicant-ho i evidentment que serà una gran millora, perquè es podran anul·lar les fosses sèptiques.
Parlant de projectes que semblaven superats. El perllongament de la C-32 torna a estar sobre la taula.
Sembla ser que els tres ajuntaments afectats en aquest cas, Tordera, Blanes i Lloret, estan d’acord en que s’ha de resoldre d ’una manera o d’una altra. Que s’ha de desencallar està clar, però crec que ja no és tant un tema d’Ajuntaments com de partits polítics. El debat està servit i encara se n’ha de parlar molt, però és obvi que cal una solució. Ja no només és a l’estiu, que és que quan s’acumulen les retencions de trànsit, sinó durant tot l’any pels veïns de Mas Mora o de Sant Daniel que han de patir la congestió eterna de la GI-600. Nosaltres preferim una solució que no passés per la continuïtat de la C-32, està clar, però que no traslladi el problema a un altre municipi. A part que crec que com a societat hauríem de reflexionar tots plegats si necessitem el cotxe per desplaçar-nos fins al mateix centre del poble. Està tot col·lapsat.
Què queda pendent a Tordera?
El Pla d’Actuació Municipal (PAM) no l’ha presentat el govern i ja estem a mig mandat. Se’ns va prometre que sí, que tenien recursos de la Diputació per tirar-lo endavant, però crec que a aquestes alçades potser ja no té gaire sentit. D’altra banda, crec que s’han equivocat refusant participar en el programa de l’Eurovelo que gestiona el Consell Comarcal. Potser sí que quedem lluny dels itineraris traçats, però podíem tenir una infraestructura que ens pugui incentivaria el cicloturisme. Palafolls, Alella i Sant Cebrià ho han aprofitat i no son pobles de costa. Dol que perdem aquestes oportunitats i, sobretot, quan venen de la mà d’altres administracions que ho gestionen pràcticament tot. Finalment, malgrat que s’està treballant en un reglament de participació ciutadana, aquest mandat no hi ha hagut cap audiència pública o cap espai on els ciutadans puguin tenir aquesta interlocució directa amb l’equip de govern. Abans teníem uns espais que eren el consell de la Vila i podíem venir els ciutadans i interpel·lar els regidors. Hem perdut aquest espai, que encara que no funcionés, era l’únic que teníem, i de moment no tenim res més. Per tant, tot això de la transparència i la bona comunicació ara com ara no es compleix.
Notícies relacionades
Escriure un comentari
Identificar-me.
Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar.
Vull ser usuari verificat.
Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.