Política

Sandra Guaita Esteruelas

Alcaldessa de Reus (PSC)

“Ser Ciutat de Ciència i Innovació és una oportunitat brutal”

“El 83% dels vehicles compleixen els requisits de la zona de baixes emissions, és a dir, actualment ja podrien circular”

“Com a ciutat, no tenim la demanda d’un auditori. Quan se’ns expliqui el projecte, veurem la seva idoneïtat o no”

Aquest orgull reusenc que tenim d’haver estat una ciutat que ha liderat moltes coses Una cosa que ens distingeix és que tenim un sector comercial que marca diferència

L’alcaldessa de Reus, Sandra Guaita (PSC), afronta amb els seus socis de govern (ERC i Ara Reus) un any ple de reptes amb l’objectiu de liderar el territori en temes com la innovació, el comerç o la sostenibilitat.

Reus ha rebut la distinció de Ciutat de Ciència i Innovació del ministeri. Vostè va dir que aquest era un dels objectius del seu mandat, oi?
Abans de ser alcaldessa, aquest va ser un dels primers objectius que ens vam marcar amb l’actual regidor de Promoció Econòmica, Josep Baiges. Sempre hem pensat que aquesta distinció és una oportunitat brutal per transformar la ciutat i la mateixa administració local.
Què suposa aquesta candidatura per a la ciutat?
A la candidatura que vam presentar hi havia 69 projectes, valorats en prop de 80 milions. En primer lloc, podrem disposar d’un agent d’innovació local que ens permetrà treballar en polítiques innovadores a tot l’ajuntament. I un altre tema molt important és poder treballar en xarxa amb les 112 ciutats de la Red Innpulso en bones pràctiques, projectes comuns i amb una visió diferent i moderna. La distinció és una eina indispensable que forma part d’aquest orgull reusenc que tenim sempre d’haver estat una ciutat que ha liderat moltes coses durant moltes èpoques.
FiraReus va generar el 2024 un impacte econòmic de 37 milions a Reus i al territori. El regidor de Promoció Econòmica va demanar “un gest” a la Generalitat i a la Diputació perquè s’impliquessin més en FiraReus. Ho veu possible?
Històricament, Reus, amb la Fira, Redessa i altres empreses municipals, ha tingut un paper important de transformació de la ciutat però també de tractor del territori. La voluntat de l’actual govern municipal és obrir-nos, ser generosos i ajudar el territori en tot allò que siguem un referent. Per tant, també interpel·lem la resta d’administracions perquè s’hi impliquin.
Vol dir implicar-se com ho han fet amb l’Àrea Metropolitana del Camp de Tarragona?
Estem parlant sovint d’àrea metropolitana i aquest repte metropolità no només passa per l’Ajuntament de Reus, sinó també pel grup impulsor i pels vuit municipis que el formen, la Diputació, els consells comarcals i la Generalitat. Per tant, no tan sols ens ha de servir per generar eines per transformar l’àrea, sinó que ha de ser una eina de col·laboració entre les administracions, i FiraReus n’és un exemple.
El comerç de Reus és un referent a Catalunya, com ho demostren les dades de la campanya de Nadal. Però què cal fer per innovar-lo?
Nosaltres volem canviar el model i crear un consell del comerç per treballar d’una manera més proactiva, bilateral i col·laborativa. L’Ajuntament ha de posar les eines per fomentar el comerç amb campanyes com la de Nadal, amb accions que potenciïn la presència de gent i repercuteixin en l’activitat comercial, i amb la col·laboració publicoprivada. Una cosa que ens distingeix de la resta de gairebé tots els municipis de Catalunya és que tenim un sector comercial que marca diferència. No és el mateix comprar-te una jaqueta per internet que anar-te’n a una de les nostres botigues, on tens un dependent o una dependenta que t’atén bé. Aquest lligam va més enllà d’una venda, ja que pots gaudir de l’experiència comercial i de passejar pels carrers o gaudir del patrimoni cultural.
Quina previsió hi ha de creació d’habitatge públic per a enguany?
Per part nostra, hi ha 132 habitatges de lloguer social del Mas Iglesias, que és la primera construcció d’habitatge públic després de tretze anys i que preveu acabar-se el 2026. També hem parlat amb la Generalitat de la possible cessió de solars municipals per a la construcció d’habitatge públic. Una altra acció molt important és el dret de tanteig i retracte –per poder comprar pisos de segona mà– perquè l’Ajuntament hi tingui un accés ràpid.
La Plataforma de Defensa del Parc Mas Iglesias recull firmes perquè es faci una consulta sobre la ubicació de la nova estació de busos, perquè diuen que l’Ajuntament no els ha presentat una alternativa al projecte actual. Però vostè diu que convocar ara aquesta consulta és precipitat...
A nosaltres, que la ciutadania s’impliqui en la transformació de la ciutat, ens sembla importantíssim. El que passa és que tot això té uns terminis. Aquesta transformació urbanística s’ha estat treballant des del 2022 i som al 2025. Es van fer deu reunions amb deu entitats a l’octubre i el novembre de l’any passat i els vam dir que donaríem resposta a tothom, no tan sols a aquesta entitat, sinó a totes. Hem rebut propostes de les deu reunions i algunes són contradictòries. El que ha de fer l’Ajuntament és analitzar les propostes amb rigor i donar resposta. Per això nosaltres pensem que aquest no és el moment adequat per fer la consulta, no perquè no vulguem que es faci, sinó perquè abans de convocar la consulta cal saber quina és la proposta definitiva de l’Ajuntament.
En quin moment es troba la implantació de la zona de baixes emissions (ZBE)?
D’acord amb les lleis europees i els decrets de la Generalitat, el que ha fet l’Ajuntament és analitzar la situació de la ciutat tenint en compte que el 83% del parc de vehicles ja compleix els requisits de la ZBE, és a dir, que actualment ja podrien circular per la ciutat sense cap requeriment. I per al 17% de vehicles que no els compleixen, s’han fet moratòries fins al 2028. Això vol dir que, avui dia i fins al 2028, la gent que té el vehicle amb l’impost de circulació de la ciutat podrà circular tranquil·lament. Després es preveuen una sèrie de condicions, com per exemple si tens l’aparcament privat en una zona hi podràs entrar. Aquest marge de tres anys fa que aquest 17% de vehicles, probablement, d’aquí a tres anys siguin menys perquè són antics i molts es renoven. Hi ha un control de circulació unes hores al dia (de 7 de la tarda a 7 del matí no hi ha cap restricció circulatòria, ni els caps de setmana i festius) i de 7 del matí a 7 de la tarda hi ha aquest canvi en la circulació que no afecta el 83% dels vehicles.
El projecte Renatur, per a la renaturalització de la ciutat, és un dels més dotats en el pla d’inversions del 2025. Quines actuacions s’hi inclouen?
Tots els grans projectes estan licitats perquè, com que han rebut fons del Next Generation, han de finalitzar-se el 31 de desembre. Els principals projectes que tenim sobre la taula són els patis oberts, les basses naturalitzades i els sistemes de drenatge sostenible (SUDS).
Què pensa de l’anunci que va fer la presidenta de la Diputació (i sòcia de govern a Reus) Noemí Llauradó de crear un gran auditori a la ciutat?
Normalment sempre que una altra administració fa un projecte pensat per a la nostra ciutat, es pensa de manera col·laborada. En aquest cas no se’ns n’havia informat i, de fet, vam demanar una reunió perquè se’ns expliqui el projecte de la Diputació i a on s’ha de col·locar. Per tant, quan hàgim parlat amb la presidenta de la Diputació i ens hagi explicat el projecte, llavors ja farem una valoració. En aquest moment, nosaltres, com a ciutat, no teníem la demanda d’un auditori, tenim auditoris i teatres. Però, bé, la inversió pública a la ciutat sempre és benvinguda. Analitzar una cosa que no saps què és seria molt agosarat i poc responsable per part nostra. Quan se’ns expliqui el què, aleshores veurem la seva idoneïtat o no.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia