Política

Rubí defensa un corredor verd

El PSC governa en coalició amb En Comú Podem, però sense arribar a assolir la majoria absoluta

Rebutgen la proposta de Sant Cugat de crear un nou barri a l’antic camp de golf de Can Sant Joan

L’elaboració del POUM i les obres de l’avinguda de l’Estatut, dos dels temes clau del mandat

Hi ha pendents reivindicacions històriques, com l’hospital i la segona estació de ferrocarrils

L’Ajun­ta­ment de Rubí ha rebut com una galleda d’aigua freda la pro­posta de Sant Cugat del Vallès de trans­for­mar els ter­renys de l’antic camp de golf de Can Sant Joan en un dis­tricte eco­sos­te­ni­ble amb 3.000 habi­tat­ges, 2.000 dels quals, públics de llo­guer. Els ter­renys són a tocar de Ca n’Oriol, el pulmó verd de la ciu­tat, i els plans de l’Ajun­ta­ment, encapçalat per la soci­a­lista Ana María Martínez, incloïen i encara inclo­uen la cre­ació d’una àrea verda entre les dues ciu­tats veïnes. L’any 2021 hi havia damunt la taula una pro­posta de la Gene­ra­li­tat per recon­ver­tir l’antic camp en un cor­re­dor verd, d’unes 60 hectàrees, entre Coll­se­rola i la serra de Galli­ners. També es van apro­var per ple moci­ons als dos con­sis­to­ris que ana­ven en la mateixa línia. L’Incasòl va recu­pe­rar la pro­pi­e­tat dels ter­renys l’any 2019, quan la Fede­ració Cata­lana de Golf va renun­ciar al dret de superfície. L’any 2018 es clau­su­ra­ven per ordre judi­cial unes ins­tal·laci­ons dis­se­nya­des l’any 1994 per Seve­ri­ano Balles­te­ros i que es con­ver­tien en el pri­mer camp públic del país. El febrer pas­sat, l’equip de govern de Sant Cugat, for­mat ara per Junts i ERC, donava a conèixer la pro­posta per crear habi­tatge públic al seu muni­cipi i aixe­cava les crítiques del con­sis­tori veí i d’enti­tats eco­lo­gis­tes. Des de Rubí, asse­nya­len que, tot i que són ter­renys de Sant Cugat, són a tocar del seu terme muni­ci­pal, de “l’espai verd més pro­te­git de la ciu­tat”, argu­menta Martínez. Insis­teix, a més, que hi havia un acord previ entre els dos con­sis­to­ris i l’Incasòl, que no s’havia aca­bat de mate­ri­a­lit­zar en un con­veni, per rena­tu­ra­lit­zar l’espai, que de fet ja és espai habi­tual d’esbarjo i esport per a molts ciu­ta­dans. La pilota se situa ara a la teu­lada de la Gene­ra­li­tat i de l’Incasòl, pro­pi­e­tari dels ter­renys. Men­tres­tant, la ciu­tat té altres fronts oberts, com tot un seguit de rei­vin­di­ca­ci­ons històriques –una segona estació de fer­ro­car­rils; l’hos­pi­tal Vicente Fer­rer (rede­fi­nit com a cen­tre d’alta reso­lució), que ha de donar ser­vei a Rubí, Cas­tell­bis­bal i Sant Cugat; l’eli­mi­nació del peatge de la C-16 per als veïns i uns nous jut­jats–, que per ara sem­bla que no tin­dran una mate­ri­a­lit­zació imme­di­ata. En el cas de l’hos­pi­tal, es tracta d’una demanda comar­cal de fa més de dues dècades que dife­rents con­se­llers de Salut, de diver­sos par­tits polítics, han anat posant sobre la taula i, fins i tot, albi­rant dates de posada en fun­ci­o­na­ment.

El que sí que sem­bla que avança és el pla d’orde­nació urbanística muni­ci­pal (POUM) que ha de subs­ti­tuir l’actual, que és de l’any 1981 i que es va modi­fi­car el 1987. Amb l’arri­bada de Martínez a l’alcal­dia, l’any 2015 es va reac­ti­var el procés per defi­nir un nou pla que havia ini­ciat l’alcal­dessa ante­rior, Carme García, i havia que­dat atu­rat. En aquest nou docu­ment s’ha bus­cat la par­ti­ci­pació dels par­tits i de la ciu­ta­da­nia, a la recerca d’un con­sens que no s’havia donat ante­ri­or­ment i que l’equip de govern, for­mat per el PSC i els comuns, vol man­te­nir fins al final del procés com van expres­sar durant el ple del juny del 2024, quan es va apro­var l’avanç amb les úniques abs­ten­ci­ons de l’AUP (Alter­na­tiva d’Uni­tat Popu­lar de Rubí) i Vox. El docu­ment que es vol apro­var, almenys ini­ci­al­ment abans que fina­litzi aquest man­dat, aposta per una ciu­tat “com­pacta” i per un crei­xe­ment inte­rior d’uns 6.000 nous habi­tat­ges dins de la trama urbana, a més de dues ane­lles ver­des i la rena­tu­ra­lit­zació de la riera. Un dels temes que inclou el POUM i que aquest man­dat va fent pas­ses cap enda­vant és la reforma i paci­fi­cació de l’avin­guda de l’Esta­tut, un dels eixos prin­ci­pals de la ciu­tat. Després de l’apro­vació defi­ni­tiva en el ple del desem­bre, aquest març el con­sis­tori ha posat a lici­tació les obres d’una pri­mera fase, que tenen un pres­su­post de 5,5 mili­ons d’euros i que es faran en un ter­mini de divuit mesos entre els car­rers Galícia-Bas­ses i la plaça de l’Agri­cul­tura. L’any 2019, la titu­la­ri­tat de la via, que estava en mans de la Gene­ra­li­tat, va pas­sar al con­sis­tori i es va obrir la porta a la trans­for­mació. Es com­plia una rei­vin­di­cació històrica de la ciu­tat i dels veïns que hi viuen a banda i banda, que al llarg dels anys havien anat incre­men­tant amb el crei­xe­ment propi de la ciu­tat. Des del 2020 s’han fet diver­ses actu­a­ci­ons per afa­vo­rir els via­nants en una via ocu­pada històrica­ment pels vehi­cles que volien cre­uar la ciu­tat. Així, per exem­ple, es van col·locar reduc­tors de velo­ci­tat, es va reduir a 30 km/h i es va limi­tar el pas de vehi­cles de més de 3,5 tones. Els tre­balls, que es pre­veu que comen­cin aquest any, inclo­uen vore­res més àmplies, ins­tal·lació de semàfors, la cre­ació d’un car­ril bici segre­gat i la plan­tació d’arbres, entre altres coses.

Impul­sar l’FP

“Ja som refe­rents en FP a escala comar­cal, però volem tenir totes les eines per millo­rar”, asse­gura l’alcal­dessa en relació amb la petició de la Taula de la Com­pe­ti­ti­vi­tat Indus­trial, for­mada per orga­nit­za­ci­ons empre­sa­ri­als, sin­di­cats i l’Ajun­ta­ment, de tenir a la ciu­tat un cen­tre de for­mació pro­fes­si­o­nal inte­grada. Com a muni­cipi de forta tra­dició i pes indus­trial, es vol una for­mació que s’adapti a les neces­si­tats del tei­xit econòmic de la zona i, per tant, que hi hagi cicles rela­ci­o­nats amb la indústria. Exis­teix ara una oferta for­ma­tiva que es con­cen­tra en famílies asso­ci­a­des al sec­tor ser­veis, com ser­veis soci­o­cul­tu­rals, admi­nis­tració i informàtica, men­tre que les opci­ons indus­tri­als, com fabri­cació mecànica i elec­tri­ci­tat, són encara limi­ta­des.

Abo­cats a nego­ciar

Els resul­tats a les urnes van situar de nou el PSC i Ana María Martínez al cap­da­vant del con­sis­tori, però sense la força sufi­ci­ent per gover­nar en soli­tari, amb nou regi­dors. A prin­ci­pis de l’any pas­sat, es va repe­tir l’acord amb En Comú Podem, amb dos regi­dors, que tam­poc els va per­me­tre asso­lir la majo­ria abso­luta del man­dat ante­rior. Aquesta situ­ació els ha abo­cat a haver de nego­ciar temes impor­tants. El dar­rer capítol, encara obert, és el del pres­su­post del 2025. S’ha pror­ro­gat el del 2024. Esquerra és la segona força més votada, amb cinc regi­dors, dos menys que als dar­rers comi­cis. La resta del ple està for­mat per Vox, el PP, Veïns per Rubí i AUP.

La llarga recuperació del Casino
Molt a prop de l’Ajuntament, al centre, hi ha un dels espais més coneguts de la ciutat: el Casino. Es troba des de fa anys immers en un procés de rehabilitació integral. L’any 2016, el consistori aconseguia la titularitat de l’espai, gràcies a un acord amb la Societat Casino Español; el 2018, presentava un pla per a la seva renovació i, l’estiu del 2020, s’iniciaven les obres de rehabilitació per solucionar els problemes de conservació que patia l’edifici. Es preveia que duressin un any i mig. L’any 2021, la troballa de restes romanes del segle II a l’interior es va traduir en la modificació del projecte de rehabilitació i l’encariment de les obres. Els treballs van patir un nou retard l’any 2022, quan es van detectar i solucionar greus deficiències estructurals a la façana de l’edifici. Aquest 2025 podria ser l’any que reobri les portes. Des d’Esquerra, demanen que es faci una programació i un ús obert a tothom. La darrera iniciativa del consistori ha estat fer una crida perquè la gent aporti fotos antigues del Casino per recuperar la memòria d’un espai que forma part de la història de la ciutat.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia