Miguel Comino
Alcalde de Sant Vicenç dels Horts (PSC)
“Volem evitar el trasllat a Sant Boi de l’ambulància medicalitzada”
“Ens agradaria recuperar les especialitats de ginecologia, d’endocrinologia i de dermatologia, que vam perdre fa anys”
“Hem aconseguit el compromís de la consellera Paneque d’estudiar la possibilitat de fer subterrànies les vies dels FGC”
Hem reinserit prop de 300 persones en el mercat laboral gràcies al projecte ‘Treballa’t’
Miguel Comino (1978) és alcalde de Sant Vicenç dels Horts des del 2019. És llicenciat en filosofia, diplomat en magisteri i màster en filosofia contemporània i pensament clàssic.
Sant Vicenç registra l’atur més elevat del Baix Llobregat. Per què i quins plans teniu en marxa per revertir-ho?
Ara estem a l’entorn del 10%, una miqueta menys, unes 1.350 persones, un parell de punts per sobre de la mitjana, com sempre hem estat. Tot i estar a prop del 10%, nosaltres el considerem un atur estructural. Segurament té a veure amb la història del nostre municipi, amb les dades de formació, amb l’èxit escolar, tot de qüestions que nosaltres no hem encapçalat mai. Com a conseqüència de l’atur, tenim la renda per capita disponible de les més baixes, si no la més baixa, de la comarca, i diria que de l’àrea metropolitana. Fem tot el que podem. Tenim un projecte que ens està funcionant molt bé, que és el Treballa’t, de bracet amb l’Àrea Metropolitana de Barcelona, que posa uns diners per fer polítiques actives d’ocupació. La majoria d’ajuntaments els destinen a plans d’ocupació. Nosaltres vam contractar dues empreses del tercer sector, Solidança i la Fundació Maria Auxiliadora, que té seu a Sant Vicenç. És un projecte de reinserció real. Prop de 300 persones s’han reinserit en el mercat laboral després de passar per aquest projecte. Va ser pioner. L’AMB ens va autoritzar a fer-lo com a prova pilot i està funcionant molt bé. I després estem fent una tasca de conèixer tothom, les 1.400 persones que estan aturades, per saber exactament quina és la situació real de cadascuna per poder oferir les formacions adequades.
S’implanten empreses noves?
Hem tingut l’opció d’incorporar l’empresa STEF Iberia, de logística frigorífica, amb una planta nova. Estem parlant d’uns 200 llocs de treball nous. L’empresa no té cap obligació de contractar personal de Sant Vicenç, però sí que hem arribat a acords per treure’n de la borsa de treball de Sant Vicenç. Ens faran arribar les seves ofertes i nosaltres els enviarem currículums i perfils que quadrin. Ells s’encarregaran de fer la selecció, però tenen el compromís de recórrer a la nostra borsa. Estan acabant les obres. Després de l’estiu ja estaran a punt.
En quin punt de tramitació està la Clau 9?
Aquest és un dels projectes de creació d’habitatge que tenim entre mans. Tenim tres grans projectes de creació d’habitatge. Un està més evolucionat que la Clau 9, que és el de 39 pisos de lloguer per a joves que fem amb l’Impsol al camí de la Font de Sant Josep. Ja tenim la llicència d’obres i ara és a concurs per veure quina empresa fa la construcció. La previsió és que al setembre-octubre comencin les obres i durant aquest mandat estigui acabat aquell edifici. Pel que fa a la Clau 9, ara mateix està en espera de l’aprovació provisional. Abans de l’estiu l’haurem fet en sessió plenària, i ja s’enviarà cap a l’aprovació definitiva a la comissió d’Urbanisme.
I la tercera és a la zona industrial de la Bofarull.
Sí, és un espai industrial pendent de reparcel·lació i en desús, on hi ha suspensió de llicències des de fa molts anys. Tenim acords amb els propietaris. L’Àrea Metropolitana ens ha redactat el document per poder fer l’aprovació inicial d’aquesta transformació urbanística. El tenim des de fa dues setmanes, però no volem fer cap pas sense parlar-ne amb els propietaris. Anem a poc a poc per anar bé. És a dir, la Clau 9, pendent d’aprovació provisional i la zona Bofarull, pendent d’aprovació inicial, però amb els documents ja sobre la taula. A la Bofarull estem parlant d’uns 550 habitatges. Una part està tocant al camí fluvial; intentarem que hi hagi zones verdes i estiguin situades en aquesta àrea de l’entrada del riu, per dignificar-la.
A part de les places d’escola bressol, amb el canvi de govern a la Generalitat, s’ha desencallat alguna qüestió que us afecti?
Sí. Hem notat diverses coses. Primer, sensibilitat. Que el president hagi estat alcalde segur que hi té alguna cosa a veure. També hi ha consellers que venen del món local, la consellera Sílvia Paneque, la consellera Esther Niubó. Això fa que el govern sigui més sensible a l’hora d’entendre la realitat de la política municipal. Amb la consellera Paneque hem aconseguit un compromís d’estudi de la possibilitat de fer subterrànies les vies dels Ferrocarrils de la Generalitat. Un estudi, no és que s’hagi de fer, però tindrem algú que definitivament ens digui si és absolutament impossible o si és possible però quant val. Algú que ens situï davant la realitat. I estem parlant també amb la conselleria de Drets Socials sobre la residència. Ens estan escoltant i jo crec que també arribarem a port, tot i que encara és una mica precipitat.
S’ha notat també amb diners?
Sí. El pla únic d’obres i serveis [PUOSC] és una meravella. Multipliquen per dos els diners que l’Ajuntament rebrà en aquest mandat per fer inversions. Ens n’anem a prop de 800.000 euros. I et pots avançar amb un crèdit de l’Institut Català de Finances finançat pràcticament al 100% pel Departament de Presidència de la Generalitat, que assumirà pràcticament la totalitat dels interessos del préstec.
Aquests diners per a què han de servir?
Els destinarem pràcticament tots a la transformació dels equipaments esportius, a un pla de millora, perquè tenim problemes de goteres i s’ha de canviar tota la coberta del pavelló municipal, s’ha de canviar el parquet, s’ha de canviar la gespa d’un dels dos camps de futbol...
Quines necessitats teniu en matèria de salut?
Fa uns anys hi va haver un canvi important en el nostre sistema de salut local. Hi havia dos ambulatoris diferents, cadascun atenia una part de la població, un CAP i un CUAP. Van decidir ajuntar-ho i ara tot és un únic ambulatori. Això ha ajudat que el servei sigui més pràctic, útil i falli menys. Estem contents amb aquest canvi que van fer. És veritat que pel camí hem perdut algunes prestacions que teníem i que s’han desplaçat a Sant Boi. Teníem ginecologia, es va perdre el servei d’endocrinologia i el dermatòleg, tres especialitats que hi havia a Sant Vicenç i que fa anys que van marxar cap a Sant Boi. A nosaltres ens agradaria recuperar-les, però l’ambulatori està funcionant bé.
Teniu por de perdre l’ambulància medicalitzada del Servei d’Emergències Mèdiques (SEM)?
A Sant Vicenç tenim una ambulància medicalitzada i dues ambulàncies més del SEM no medicalitzades. Estan en un polígon, en una nau d’un polígon industrial, i des d’allà surten i fan els serveis. Hem demanat una reunió amb els responsables del SEM perquè sembla, i dic sembla perquè encara no està confirmat, que hi ha la voluntat de desplaçar aquesta ambulància medicalitzada a la seu de l’hospital de Sant Boi, que és el nostre hospital de referència. Diuen que aquestes ambulàncies medicalitzades han de tenir seu a l’hospital on han d’actuar, però nosaltres el que veiem és que es desplaça a un quart d’hora d’on és ara, i el temps de reacció és important, no només per a la població de Sant Vicenç, sinó també per a la població dels voltants, a qui dona servei aquesta ambulància medicalitzada: Cervelló, la Palma, Corbera, Vallirana... Tots aquests municipis també estarien afectats si es concreta aquest trasllat. Estem parlant amb el SEM per intentar evitar el trasllat d’aquest servei quinze minuts més lluny. Voldríem no perdre aquesta ambulància medicalitzada.
Com ha millorat la mobilitat amb el trasllat de la rotonda de les Ovelletes i els nous accessos a l’A-2?
Estem molt contents. Eren dues obres diferents, tot i que l’espai d’actuació era molt proper. La rotonda de les Ovelletes és la rotonda que distribueix trànsit cap a Sant Boi i Torrelles o cap a l’A-2 i la B-23. La feia la Diputació de Barcelona, que és la propietària de la via, ha crescut i s’ha traslladat una mica, és més ampla. Però el que sobretot ha transformat la mobilitat són les dobles vies d’entrada i sortida cap a l’A-2, una obra que ha fet el Ministeri de Mobilitat. Abans podies estar mitja hora per sortir de l’embús, ara en 5-10 minuts està resolt. El trànsit ha millorat molt i més que millorarà quan les obres a Sant Boi s’acabin. Ara mateix ens estan derivant una part important de trànsit que va a agafar l’A-2. La previsió és que a final d’any estigui acabada aquella transformació. Hi haurà un abans i un després quant a mobilitat al nostre municipi.
Escriure un comentari
Identificar-me.
Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar.
Vull ser usuari verificat.
Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.