Política

política

Illa assumeix la presidència d'Els Quatre Motors que critiquen els aranzels

El pre­si­dent de la Gene­ra­li­tat, Sal­va­dor Illa, ha assu­mit la pre­sidència rotatòria d’Els Qua­tre Motors per a Europa fent una crida a “no dei­xar-se inti­mi­dar” ni pels Estats Units ni per Rússia. Illa ha defen­sat que “cal con­ti­nuar avançant” i ha dema­nat “no caure en el der­ro­tisme”. L’orga­nit­zació, que abans pre­si­dia la Llom­bar­dia, ha acor­dat aquest diven­dres una decla­ració con­junta con­tra els aran­zels de Donald Trump i els han qua­li­fi­cat “d’injus­ti­fi­cats i per­ju­di­ci­als”. El grup con­si­dera que els aran­zels “ata­quen al cor l’aliança transatlàntica”.

Durant l’acte de presa de pos­sessió, Illa ha afir­mat que Europa “està reac­ci­o­nant” i “ha pres consciència del seu poten­cial”. El pre­si­dent ha lloat la “res­posta serena, però ferma” de la UE a la guerra aran­zelària i ha defen­sat el caràcter “pro­ta­go­nista, espe­rançant i empre­ne­dor” que està adop­tant l’orga­nisme. En la mateixa línia, el text apro­vat pels qua­tre ter­ri­to­ris aposta també per aquesta res­posta euro­pea “forta, con­junta i coor­di­nada” per evi­tar que hi hagi “una esca­lada” a la guerra comer­cial. Els Qua­tre Motors han apel·lat al diàleg i a la nego­ci­ació per evi­tar “danys mutus”. A més, les qua­tre regi­ons s’han com­promès a bus­car “nous mer­cats amb noves opor­tu­ni­tats” per a les seves eco­no­mies amb l’objec­tiu “d’enfor­tir la resiliència econòmica”.

La decla­ració sig­nada remarca que els aran­zels no són la solució perquè creen “incer­tesa” i “bar­re­res inne­cessàries” al comerç inter­na­ci­o­nal. A més, aca­ben per­ju­di­cant tre­ba­lla­dors, empre­ses i con­su­mi­dors. “Aques­tes mesu­res només agreu­gen les divi­si­ons i afe­blei­xen totes les eco­no­mies impli­ca­des”, diu el text.

Els qua­tre ter­ri­to­ris rebut­gen la con­fron­tació i dema­nen la coo­pe­ració de totes les parts per asse­gu­rar un diàleg “cons­truc­tiu” que per­meti evi­tar una esca­lada. En el text afir­men que per solu­ci­o­nar els rep­tes glo­bals cal un “res­pecte mutu i com­promís com­par­tit”, i ins­ten a Europa a “pre­ser­var i pro­moure els valors euro­peus” i a defen­sar “la justícia social, la igual­tat i la cohesió”.

Pel que fa a Cata­lu­nya, el full de ruta per la seva pre­sidència del grup s’organ­tiza en qua­tre grans blocs: inno­vació en tec­no­lo­gies avançades, des­car­bo­nit­zació, auto­no­mia estratègica en segu­re­tat i reiliència, talent, tre­ball digne i opor­tu­ni­tats. Una de les pri­o­ri­tats serà pres­si­o­nar les ins­ti­tu­ci­ons euro­pees per pro­te­gir els fons de cohesió mal­grat la rees­truc­tu­ració del macro­pres­su­post comu­ni­tari i vet­llar perquè les regi­ons puguin tenir “un veri­ta­ble rol” en el debat pres­su­pos­tari. Illa també defen­sarà un pro­grama de recerca i inno­vació i una política agrària comuna que “doni res­posta a les neces­si­tats i expec­ta­ti­ves de les regi­ons” del grup.

El Qua­tre Motors és una asso­ci­ació de coo­pe­ració inter­re­gi­o­nal cons­tituïda el 1988, durant el govern de Jordi Pujol, amb l’objec­tiu “d’incre­men­tar les poten­ci­a­li­tats econòmiques, científiques, soci­als i cul­tu­rals” dels qua­tre ter­ri­to­ris que en for­men part: Cata­lu­nya, Baden-Württem­berg (Ale­ma­nya), Llom­bar­dia (Itàlia)i Alvèrnia-Roine-Alps (França). En les últi­mes dècades l’aliança ha anat ampli­ant els nivells de coo­pe­ració i ha incor­po­rat la inter­na­ci­o­na­lit­zació de els regi­ons i les empre­ses, bus­cant posi­ci­o­na­ments comuns en l’àmbit euro­peu que afa­vo­rei­xin els qua­tre ter­ri­to­ris. La dar­rera vegada que Cata­lu­nya va pre­si­dir l’orga­nit­zació va ser el 2020-2021, una etapa mar­cada per la pandèmia i que es va cen­trar en l’Agenda 2030 i el Pacte Euro­peu.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia