Política

política

ERC insta els governs a passar de les paraules als “fets” pel finançament singular

Diu que “fins ara” s’ha avançat com pertocava, però exigeix que han d’arribar ja les “concrecions” pel nou model

Insisteix que el debat al Prat ha de ser el de la gestió aeroportuària des de Catalunya abans que el de l’ampliació

“No volem abraçades, copets a l’esquena ni bones paraules, volem fets”. Ras i curt, el portaveu d’ERC, Isaac Albert, ha reclamat aquest migdia “concrecions” al govern català en els grans eixos de la legislatura, i en especial en l’aposta per un model de finançament singular per a Catalunya que segons l’acord d’investidura de Salvador Illa ha de tancar amb l’executiu espanyol abans que s’acabi aquest mes. Albert ha descrit que “fins ara” s’ha avançat “com pertocava” i s’han produït “les reunions necessàries” perquè s’avanci “en els terminis establerts”, però creu que ja és hora de posar negre sobre blanc d’una vegada per totes, i ha exigit als negociadors “que es posin les piles” per tancar un acord. “Necessitem fets, i el temps corre”, ha etzibat, en al·lusió directa també a una ministra d’Hisenda, María Jesús Montero, que segons ell “ha de començar a prendre decisions”. “Som conscients de la complexitat, però l’ambició per part d’ERC és total i l’exigència també”, ha conclòs Albert, que també ha criticat “la gesticulació i l’escenificació” que suposarà la celebració divendres a Barcelona de la conferència de presidents autonòmics.

Pel que fa a l’altre gran eix de la legislatura que depèn dels governs, el traspàs de Rodalies, Albert s’ha mostrat menys amoïnat, ja que ha dit que la negociació “avança bé”, ja que els republicans ja han rebut l’esborrany dels estatuts de la nova empresa operadora i hi han fet aportacions. “La creació d’una societat 100% catalana ha de ser realitat en les properes setmanes”, ha augurat. Ara que també s’és a prop que el govern presenti la seva proposta per a l’ampliació de la capacitat de l’aeroport del Prat, després de mesos de treball tècnic per part d’una comissió d’experts de les administracions implicades, ERC vol que el debat se centri més en la gestió aeroportuària, que reclama igualment que es faci des de Catalunya com la de Rodalies, que no pas en l’espai físic. “No va d’ampliació sinó que va de gestió”, ha etzibat, tal com ha recordat que apunten també els acords d’investidura. I és que en aquest cas, el PSC podria tenir una posició més propera a altres possibles socis com Junts per aconseguir un aval parlamentari, com així ha reconegut Albert, però ha recordat que la reivindicació dels republicans “no és menor”, ja que segons ell Aena ha vinculat fins ara la construcció de la terminal satèl·lit, en què ERC està d’acord, a l’ampliació de la pista. “Qui fa xantatge al govern és Aena perquè és qui gestiona, sovint a favor de Madrid i Barajas i contra els interessos de Catalunya”, ha etzibat. Per això ha insistit que primer cal exigir que “la gestió i la decisió” s’han de fer des de Catalunya. “I a partir d’aquí haurem de ser capaços de posar-nos d’acord al país”, ha conclòs.

Junts, per la bilateralitat

Josep Rius, portaveu de Junts, també ha denunciat que la conferència de presidents no és més que un nou episodi “de la batalla interna entre PP i PSOE a Madrid”, i creu que Catalunya “ni hi és, ni hi ha de ser”. En aquest sentit, ha denunciat que la iniciativa de fer-ho a Barcelona “forma part” de la intenció d’Illa “d’espanyolitzar la política catalana”, “premeditada des del primer dia i amb el suport dels comuns i d’ERC”. En contraposició, Rius ha exigit que el país ha de negociar bilateralment amb l’Estat “totes les qüestions” que afecten els catalans, com les Rodalies, les infraestructures, l’habitatge o el finançament. “No s’ha de fer en un organisme amb comunitats del règim comú on es reparteix ‘café para todos’, és una olla de grills i no serveix absolutament per res”, ha etzibat. Rius ha evitat avançar tampoc cap escenari sobre l’oficialitat del català a Europa. “Volem actuar amb total discreció, hi ha partit i no sortirem d’aquí”, ha conclòs.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia