Política

Cartells per a un clam

Il·lustradors i dissenyadors gràfics han realitzat obres en suport del dret de decidir

Les propostes, per a tots els gustos i de tots els formats, s'han penjat de manera espontània sota l'etiqueta #cartells9N a Instagram, Twitter i Facebook

Molts dels cartells utilitzen l'humor i reclamen llibertat d'expressió

Mari­ano Rajoy seu sobre una urna per sege­llar-la i impe­dir el vot (Aleix San­taló). Un grup de boques cla­men per expres­sar-se tan­ca­des en una gàbia (Marta Bell­vehí). En una foto­gra­fia una noia mos­tra la seva boca esbor­rada, silen­ci­ada, amb una frase que expressa que no és natu­ral no tenir lli­ber­tat d'expressió (Arnau Tor­rente). Un préssec, en un fons blanc, sim­bo­litza la “pressa” per votar (Col·lec­tiu Ata­ba­lats). El nom de “Maria-No” se separa: “Mari­ano sem­pre diu que no” (Xavi Vega). Són algu­nes de les idees per als car­tells a favor de la con­sulta d'avui, dis­se­nyats per il·lus­tra­dors i dis­se­nya­dors gràfics dins de la cam­pa­nya #car­tells9N. Des de mit­jan octu­bre, i uti­lit­zant aquesta eti­queta, les xar­xes de Twit­ter, Face­book i Ins­ta­gram aple­guen aquesta cam­pa­nya gràfica, oberta no només a pro­fes­si­o­nals sinó a tota la ciu­ta­da­nia: “Volem que hi par­ti­cipi tot­hom, i ho diem lite­ral­ment. Ens agra­da­ria veure car­tells d'arreu”, asse­gu­ra­ven els orga­nit­za­dors en la seva pri­mera crida.

El pro­jecte va néixer arran d'una piu­lada de l'il·lus­tra­dor Con­rad Roset en què pro­po­sava rea­lit­zar algun tipus de cam­pa­nya gràfica a favor del dret de deci­dir. “Tot va ser molt impro­vi­sat i espon­tani –explica Roset–. Ens vam reu­nir una vin­tena d'il·lus­tra­dors i dis­se­nya­dors gràfics i vam deci­dir que el més efec­tiu era crear una eti­queta i que la gent pengés el que volgués a favor de la con­sulta, sense limi­tació d'estil ni de for­mats. I la veri­tat és que estem molt con­tents de com ha anat. La idea era sim­ple­ment recla­mar que es pugui votar.”

Con­rad Roset con­si­dera que la cam­pa­nya ha estat un èxit de con­vo­catòria i es plan­teja en un futur reco­llir els car­tells en una expo­sició o algun tipus de publi­cació, sigui de paper o digi­tal.

La cam­pa­nya ha coin­ci­dit en el temps amb la deno­mi­nada #art­ve­ui­vot, que ha con­vo­cat una vui­tan­tena d'artis­tes visu­als a rea­lit­zar una obra sobre el tema del dret de deci­dir. El pro­jecte es va pre­sen­tar en una expo­sició que es va veure al llarg de l'octu­bre al Museu d'Història de Cata­lu­nya, i que dijous es va tras­lla­dar al Cen­tre de Lec­tura de Reus. La mos­tra també està pen­sada com una cam­pa­nya de comu­ni­cació, ja que les obres poden ser difo­ses lliu­re­ment a través de la xarxa sota l'eti­queta #art­ve­ui­vot i reproduïdes en ban­de­ro­les i car­tells

Iniciatives culturals
Aquesta iniciativa dels il·lustradors i dissenyadors gràfics s'afegeix a d'altres a favor del dret de decidir provinents del món cultural. Artistes visuals, arquitectes, escriptors o poetes són alguns dels col·lectius que han expressat el seu suport a la consulta.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia