Política

El camí cap al 30-M

La llei electoral fixa uns terminis reglats que caldrà veure si es flexibilitzen per donar més temps al vot per correu o poder vacunar els membres de les meses

La previsió legal determina el tancament del cens l’1 de març

El PSC amenaça amb un recurs si es permet presentar més candidatures

L’aposta del govern català per sus­pen­dre els comi­cis del 14 de febrer i fer un decret nou de con­vo­catòria per al 30 de maig suposa for­mal­ment començar el procés de zero i, per tant, rei­ni­ciar també el calen­dari i els ter­mi­nis de pre­sen­tació de can­di­da­tu­res, d’elecció dels mem­bres de les meses o de vot per cor­reu.

Tenint en compte que la Gene­ra­li­tat no dis­posa d’una llei elec­to­ral pròpia, les elec­ci­ons cata­la­nes es regei­xen per la llei orgànica de règim elec­to­ral gene­ral (Loreg), que n’esta­bleix la data de cele­bració 54 dies després de la seva con­vo­catòria. El decret que deixa sense efecte el 14-F apro­vat diven­dres pel govern català i publi­cat ahir al Diari Ofi­cial de la Gene­ra­li­tat (DOGC) deter­mina que la nova con­vo­catòria d’elec­ci­ons també es farà per mitjà de decret gover­na­men­tal “per tal que tin­guin lloc el dia 30 de maig”. Tenint en compte els 54 dies de la Loreg, el vice­pre­si­dent Pere Ara­gonès en subs­ti­tució del pre­si­dent haurà de sig­nar el nou decret el dia 5 d’abril per tal que l’endemà, dia 6, amb la seva publi­cació al DOGC, comenci el compte enrere cap al 30-M.

Cens actu­a­lit­zat

Pel que fa al cens, que tot­hom entén que s’hau­ria d’actu­a­lit­zar per donar entrada als nous elec­tors que hau­ran fet els 18 anys, la llei espa­nyola esta­bleix que es tanca el pri­mer dia del segon mes ante­rior a les elec­ci­ons. Ate­nent a la lite­ra­li­tat de la llei, el cens s’hau­ria de tan­car el dia 1 de març, de manera que el 30-M hau­rien de poder votar també els joves que hau­ran arri­bat a la majo­ria d’edat entre l’1 de desem­bre del 2020 – quan es va tan­car el cens per al 14-F – i l’1 de març vinent. Els mem­bres de les jun­tes elec­to­rals pro­vin­ci­als (JEP) i de la junta elec­to­ral de zona (JEZ) s’hau­rien de tor­nar a nome­nar entre el 9 i el 13 d’abril.

Per la seva banda, els mem­bres de les meses elec­to­rals s’hau­rien de triar entre els dies 1 i 5 de maig. Però, en aquest cas, algun par­tit com ara Junts ja ha dema­nat que es faci pos­si­ble la vacu­nació con­tra la Covid-19 dels seus inte­grants però també dels inter­ven­tors i apo­de­rats dels par­tits, tal com pre­ve­ien els pro­to­cols ela­bo­rats de cara al 14-F.

Meses i vacuna

Aquesta con­dició, però, serà difícil d’asso­lir sense fle­xi­bi­lit­zar els ter­mi­nis que pre­veu la llei, que obri­ria a par­tir del 5 de maig un període d’uns quinze dies per a pos­si­bles renúncies jus­ti­fi­ca­des i subs­ti­tu­ci­ons dels mem­bres tri­ats –per a cada mesa s’ha de nome­nar un pre­si­dent, dos vocals i sis suplents. Es farà difícil garan­tir la vacu­nació de tots ells si no s’avança el ter­mini de nome­na­ment tenint en compte que, abans del 30-M, se’ls hau­ria hagut de sub­mi­nis­trar les dues dosis de la vacuna dis­po­ni­ble actu­al­ment.

Però qual­se­vol fle­xi­bi­lit­zació de ter­mi­nis hau­ria de tenir el vis­ti­plau de la Junta Elec­to­ral Cen­tral o un con­sens que per­metés una difícil reforma exprés de la Loreg que s’hau­ria d’abor­dar amb urgència al Congrés dels Dipu­tats, tenint en compte que el Par­la­ment de Cata­lu­nya està dis­solt i que el govern català no té potes­tat per fer-ho via decret. La por­ta­veu de Junts, Elsa Artadi, va fer una crida diven­dres a tots els par­tits reu­nits amb el govern per ajor­nar el 14-F per fer-ho pos­si­ble a la cam­bra baixa en les pròximes set­ma­nes. De fet, Artadi també va dema­nar fer pos­si­ble el vot anti­ci­pat, cone­gut com a “urna mòbil”, que encara sem­bla més impro­ba­ble.

Vot per cor­reu

Els ter­mi­nis del vot per cor­reu són un altre ele­ment sus­cep­ti­ble de modi­fi­cació si es vol reduir al màxim l’afluència pre­sen­cial d’elec­tors als col·legis. A pesar que el vot postal ja es podria sol·lici­tar des del 6 d’abril, no es podria fer efec­tiu a les ofi­ci­nes de cor­reus fins al període reglat entre el 10 i el 20 de maig.

Encara que s’esta­bleixi una pròrroga fins al 26 com ja s’havia pre­vist en el cas de les elec­ci­ons sus­pe­ses, l’incen­tiu més gran per pro­moure aquesta moda­li­tat seria poder fer efec­tiu el vot ja abans del 10 de maig. Però, un cop més, cal­dria un con­sens per modi­fi­car o inter­pre­tar la llei amb màniga ampla.

Es fle­xi­bi­lit­zin o no els ter­mi­nis del vot postal, la JEC haurà de resol­dre què fer amb les 35.000 sol·lici­tuds ja fetes per part d’elec­tors de cara al 14-F.

Per­me­tre més llis­tes

Les can­di­da­tu­res hau­rien d’estar pro­cla­ma­des el 4 de maig, sis dies abans de l’inici del vot per cor­reu. Aquest és el punt polèmic de dis­crepància par­ti­dista perquè el PSC ha adver­tit que no admetrà noves modi­fi­ca­ci­ons de llis­tes i coa­li­ci­ons res­pecte a les pre­vis­tes pel 14-F en con­si­de­rar que es tracta de les matei­xes elec­ci­ons que han estat ajor­na­des per motius sani­ta­ris.

Si es per­me­ten can­vis, els soci­a­lis­tes ame­na­cen de recórrer als tri­bu­nals con­tra el decret de sus­pensió apro­vat diven­dres amb la pos­si­bi­li­tat real d’una sentència que el tombi i forci a tor­nar al 14-F. De fet, el recurs és l’amenaça més plau­si­ble per a l’ajor­na­ment decre­tat perquè la mateixa Loreg no el pre­veu, tot i que tam­poc l’impe­deix expres­sa­ment.

També caldrà deci­dir què es fa amb les sol·lici­tuds ja tra­mi­ta­des de vot exte­rior –el ter­mini s’aca­bava ahir. En cas que s’hagués de tor­nar a dema­nar, els resi­dents a l’estran­ger ho hau­rien de fer abans del Pri­mer de Maig.

LES DATES

06.04.21
Publicació al DOGC
del decret de convocatòria per a les eleccions catalanes del 30 de maig
05.05.21
Nomenament
dels membres de les meses electorals. El procés s’hauria iniciat l’1 de maig
14.05.21
Inici
oficial de la campanya electoral, que s’allargaria 14 dies, fins al divendres 28 de maig
04.05.21
Proclamació
oficial de les candidatures que concorrerien als comicis del darrer dia de mes
10.05.21
Inici
del termini de vot per correu, que finalitzaria el dia 20. Per al 14-F estava prevista la pròrroga
29.05.21
Jornada de reflexió
, en què ja estaria prohibida la propaganda electoral per ser la vigília de la votació

El risc de l’ajornament no previst per llei

Abans que s’acordés pels grups parlamentaris l’ajornament i davant l’advertència del PSC, diversos experts alertaven del terreny jurídicament incert d’un possible recurs al TSJC contra el decret que divendres va aprovar el govern. Perquè la Loreg no preveu un ajornament un cop han estat convocades les eleccions com era el cas del 14-F. El decret d’ajornament, advertien, hauria d’argumentar molt bé les causes sanitàries i organitzatives que farien imprescindible prendre una decisió que restringeix un dret fonamental com el de vot. El decret de suspensió estableix que l’agreujament de la pandèmia, el risc creixent de contagi i les mateixes restriccions poden fer que persones contagiades, en quarantena, vulnerables o emplaçades en àmbits territorials confinats renunciïn al seu dret a vot. A més, reconeix que les mesures preventives previstes han esdevingut “insuficients per a la plena garantia de la protecció de la salut” dels electors. El decret també se sustenta en un dictamen de la Comissió Jurídica Assessora que reconeixeria que una “força major” habilita un ajornament que no preveu la llei. El jurista Xavier Arbós va mantenir ahir que veu el decret vulnerable davant un possible recurs.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia