Política

opinió

L’auge dels populismes i l’extrema dreta

En el període d’entre­guer­res del segle XX es con­so­li­den a Europa dife­rents règims fei­xis­tes. La decan­tació política cap a l’extrema dreta és con­seqüència del pànic de les clas­ses con­ser­va­do­res davant del tri­omf de la Revo­lució d’Octu­bre, que esdevé una espe­rança per al pro­le­ta­riat euro­peu i una amenaça per al capi­tal (tot i que molt aviat la revo­lució deriva en un nou sis­tema tota­li­tari); de les repa­ra­ci­ons de guerra impo­sa­des a Ale­ma­nya en el Trac­tat de Ver­sa­lles (1919), que resul­ten humi­li­ants, pro­vo­quen una hiperin­flació que empo­breix i radi­ca­litza les clas­ses mit­ja­nes i faci­li­ten l’ascens del nazisme, i d’una crisi econòmica que genera una crei­xent con­tes­tació de les democràcies libe­rals.

En aquest con­text, flo­reix el dis­curs dels movi­ments fei­xis­tes, basat en un naci­o­na­lisme ètnic (la raça ària per al nazisme) que nega la con­flic­ti­vi­tat social i cerca un boc expi­a­tori (els jueus o altres mino­ries) per expli­car les dis­fun­ci­ons del sis­tema, en la fide­li­tat cega a la figura carismàtica del líder ungit d’una auto­ri­tat moral i política indis­cu­ti­ble i en la gestió d’una política de pro­pa­ganda de mas­ses i de con­trol dels mit­jans de comu­ni­cació que, a través d’una esce­no­gra­fia d’estètica i mit­jans (ràdio, cinema...) apa­rent­ment moderns i sovint agres­sius, embol­ca­llen una ide­o­lo­gia pro­fun­da­ment reac­cionària. És l’Europa dels vells fei­xis­mes d’uni­for­mes, cor­re­tat­ges, braç enlaire, anti­se­mi­tisme, para­des mili­tars, con­cen­tra­ci­ons i mítings de mas­ses, pro­vo­ca­ci­ons, atemp­tats i assas­si­nats. No en va, un dels eslògans de les for­ces de xoc nazis era “Apo­de­rar-se del car­rer és la clau per acon­se­guir el poder de l’Estat”. Des del 1930, la con­fron­tació elec­to­ral i al Reichs­tag “es com­pleta –i en part és subs­tituïda– pels xocs als car­rers entre les for­ces arma­des del par­tit i els ele­ments rivals” (Alan Bullock). I així es defi­neix Falange, “Somos una gene­ración… que enti­ende la política de manera radi­cal ... Como estilo de vida hemos ele­gido la mili­cia y esta mili­cia la prac­ti­ca­mos con la pluma, pero también con la espada... dialéctica de puños y pis­to­las” (El Esco­rial, desem­bre del 1941).

Poc importa, en dar­rera instància, que les pro­pos­tes con­tra­di­guin la rea­li­tat, perquè, com sin­te­titza Joseph Goeb­bels, minis­tre de Pro­pa­ganda i Il·lus­tració Popu­lar (1933-1945) de Hit­ler, es tracta de sim­pli­fi­car al màxim el mis­satge i l’anàlisi de la rea­li­tat fins i tot a costa de defor­mar-la, perquè la com­prensió i la capa­ci­tat recep­tiva de les mas­ses és limi­tada; de con­ver­tir tots els adver­sa­ris en un ene­mic únic (ells i nosal­tres); de bana­lit­zar els errors pro­pis i mag­ni­fi­car els dels adver­sa­ris (que només són enfo­ca­ments polítics dife­rents); de popu­la­rit­zar, repe­tint-los fins a la saci­e­tat, eslògans sim­ples que inten­ci­o­na­da­ment anul·len l’anàlisi política i fal­se­gen la rea­li­tat i de crear una allau d’acu­sa­ci­ons –encara que fal­ses– con­tra l’adver­sari, perquè “una men­tida repe­tida mil vega­des es con­ver­teix en una veri­tat”; i de pro­pi­ciar argu­ments que ali­men­tin acti­tuds pri­mi­ti­ves pre­e­xis­tents i odis i pre­ju­di­cis ances­trals reduc­ti­bles al mani­que­isme del que és bo o és dolent per a la pàtria o la nació segons el líder carismàtic.

Els movi­ments popu­lis­tes que pro­li­fe­ren avui a Europa i Amèrica tenen poc a veure amb el popu­lisme tra­di­ci­o­nal lla­ti­no­a­me­ricà (1930-1950), carac­terístic de soci­e­tats poc estruc­tu­ra­des on el cli­en­te­lisme i l’aliança de sec­tors popu­lars con­tra l’oli­gar­quia con­te­nia meca­nis­mes de reci­pro­ci­tat i lle­ial­tat entre la base elec­to­ral i el líder i podia abas­tar tot l’arc ideològic des de l’esquerra a la dreta. El pro­to­tip és la pri­mera pre­sidència de Juan Domingo Perón (1946-1955).

En canvi, l’auge dels popu­lis­mes actu­als i de l’extrema dreta recorda més aviat el decàleg de Goeb­bels. Així, a cavall de la crisi econòmica de 2008-2014, de l’arri­bada d’immi­grants i refu­gi­ats a Europa i als EUA i de la pandèmia de la covid-19, hom pro­posa solu­ci­ons sim­ples a situ­a­ci­ons com­ple­xes –que Donald Trump redu­eix als 280 caràcters de les piu­la­des–, sovint auto­ritàries i anti­de­mocràtiques. Són movi­ments que nor­ma­lit­zen la cor­rupció i les fake news, ali­men­ten el rebuig de “l’altre” espe­ci­al­ment si és musulmà o sud-ame­ricà, pro­mo­uen un euro­es­cep­ti­cisme que desem­boca en democràcies il·libe­rals que qüesti­o­nen i rever­tei­xen valors democràtics fona­men­tals (Polònia, Hon­gria, Eslovènia...) i ante­po­sen un model de segu­re­tat poli­cial-mili­tar-judi­cial al dret d’aco­llida i les lli­ber­tats. Aquest auge es tra­du­eix en l’avenç del vot popu­lista de dreta radi­cal en les elec­ci­ons al Par­la­ment Euro­peu, que entre el 2009 i el 2019 passa del 8 al 25%. Al mateix temps, hi ha estats –i no cal anar gaire lluny– on l’exer­cici del dret a deci­dir i la lli­ber­tat d’expressió són per­se­guits i repri­mits per uns poders arre­lats en les cla­ve­gue­res del deep state que prac­ti­quen una mena de cop d’estat ins­ti­tu­ci­o­nal per­ma­nent. No es tracta de bana­lit­zar el fei­xisme ni els crims d’alguns règims comu­nis­tes, però l’ascens dels popu­lis­mes i de l’extrema dreta és una amenaça per a la con­vivència i el futur de les democràcies –ins­ti­gats per Trump, ara fa un any, una colla de fanàtics van assal­tar el Capi­toli– i, en el cas d’Europa, recorda cada vegada més el que va suc­ceir durant el període d’entre­guer­res del segle pas­sat.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia