Política

Acord entre Brussel·les i Alemanya sobre la llei de cotxes sense CO2

L’entesa sobre la prohibició a partir del 2035 inclou una excepció als automòbils que utilitzin combustibles sintètics o e-fuels

Els electrocombustibles són climàticament neutres i beneficien la potent indústria automobilística bavaresa

Berlín posa fi a setmanes de vet sobre els vehicles de combustió

De set­ma­nes de fric­ci­ons pel vet d’Ale­ma­nya a un acord en l’últim minut de la pròrroga. La Comissió Euro­pea va anun­ciar ahir un acord in extre­mis amb Ale­ma­nia que des­blo­queja l’apro­vació de la norma sobre la fi dels vehi­cles de com­bustió a par­tir del 2035. L’entesa inclou una excepció als automòbils que uti­lit­zin com­bus­ti­bles sintètics o elec­tro­com­bus­ti­bles (e-fuels), que són climàtica­ment neu­tres. Si bé Berlín havia para­lit­zat durant set­ma­nes la nova regu­lació euro­pea –quan ja estava pac­tada– que pretén que a la UE no es puguin matri­cu­lar cot­xes amb motors con­ta­mi­nants a par­tir del 2035, al final de la cimera de líders cele­brada dijous i diven­dres es va for­jar l’entesa. “Hem arri­bat a un acord amb Ale­ma­nya sobre l’ús futur dels elec­tro­com­bus­ti­bles en els cot­xes”, va cele­brar a Twit­ter el vice­pre­si­dent exe­cu­tiu de la Comissió Euro­pea i encar­re­gat del Pacte Verd Euro­peu, Frans Tim­mer­mans.

Si bé el can­ce­ller Olaf Scholz es va per­me­tre en dies pre­vis jugar a la iro­nia –“sé que el peri­o­disme també forma part de la indústria de l’entre­te­ni­ment i li sem­bla una xim­ple­ria que ens posem d’acord, però suc­ceirà”, va dir–, la pressió que des de dins del govern de coa­lició han exer­cit els libe­rals –actu­ant en favor dels interes­sos de la potent indústria auto­mo­bilística ale­ma­nya– havia arri­bat a dei­xar Berlín i l’SPD en mal lloc davant els socis euro­peus. El tri­omf de l’ala libe­ral i del minis­tre de Trans­ports, Volker Wis­sing, és que una excepció que fins ara era insi­nu­ada des d’ahir ja és explícita i ava­lada per la Comissió Euro­pea, en sin­to­nia amb els fabri­cants ale­manys –espe­ci­al­ment bava­re­sos i dedi­cats a la gama alta– que van endar­re­rits enel des­ple­ga­ment del cotxe elèctric i que han tre­ba­llat en el desen­vo­lu­pa­ment de com­bus­ti­bles sintètics.

El regla­mento sobre els estàndards de CO2 per als cot­xes s’inclourà en la reunió que els ambai­xa­dors dels estats davant la UE man­tin­dran dilluns, amb l’objec­tiu que la norma s’adopti dimarts durant la cita dels minis­tres d’Ener­gia dels Vint--i-set a Brus­sel·les. “És una molt bona notícia que per fi s’hagi arri­bat a una solució que per­meti que el govern d’Ale­ma­nya i el govern d’Itàlia se sen­tin còmodes i així des­llo­ri­gar aquest punt estrany en el qual ens trobàvem i que no ens per­me­tia seguir avançant en el paquet de reducció d’emis­si­ons en un 55% el 2030. Hi haurà una pro­posta sobre la uti­lit­zació de com­bus­ti­bles sintètics en deter­mi­nats vehi­cles, és el que la CE ha ofert al govern d’Ale­ma­nya, i amb això posem punt i final a aquest epi­sodi d’últim minut”, va cele­brar la vice­pre­si­denta ter­cera i minis­tra de Tran­sició Ecològica, Teresa Ribera.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia