Política

CRÒNICA

El dia que vaig veure Baixar al-Assad

Després es va produir el silenci i, al cap d’uns minuts, pels altaveus, una veu va ordenar que tothom s’aixequés. Va aparèixer el president sirià amb tres ministres del seu govern
Síria no pinta gaire bé; hi ha el precedent de l’Iran, que de la dictadura laica va passar a la religiosa

L’any 2008 vaig visi­tar Síria durant deu dies, en un viatge orga­nit­zat per una agència cata­lana. Sem­pre havia tin­gut ganes d’anar a aquest país mil·lenari, bres­sol i cruïlla de civi­lit­za­ci­ons; l’únic car­rer d’una ciu­tat que surt esmen­tat a la Bíblia i on supo­sa­da­ment va viure l’apòstol Pau és el car­rer Recte de Damasc, que encara exis­teix i a més a més es diu igual. Síria (que en àrab es pro­nun­cia Súria, com la població del Bages), ha estat domi­nada des d’antic per cul­tu­res diver­ses: per­ses, grecs, romans, àrabs, oto­mans i fran­ce­sos hi han pas­sat, tots dei­xant la seva empremta. També els cro­ats, que en època medi­e­val van anar al Pròxim Ori­ent a inten­tar recu­pe­rar els llocs sants que eren en mans dels infi­dels, van dei­xar-hi un lle­gat en forma de for­ti­fi­ca­ci­ons. De fet hi ha un cognom freqüent al país, Salibi, que es tra­du­eix com a croat, herència històrica dels cris­ti­ans que van anar-hi i s’hi van que­dar a viure.

Síria era en aquell moment gover­nada per Bai­xar al-Assad des de feia vuit anys i en fal­ta­ven tres perquè la revolta pro­vo­cada per les ano­me­na­des pri­ma­ve­res àrabs fos sal­vat­ge­ment repri­mida i donés lloc a la guerra civil. Era una dic­ta­dura dis­fres­sada de democràcia, amb car­tells del pre­si­dent a tot arreu i també del pare del pre­si­dent, Hafiz al-Assad, que el va pre­ce­dir en el càrrec.

També cal dir que la dic­ta­dura era civil i no reli­gi­osa, i hi havia una tolerància gene­ra­lit­zada envers tot tipus de con­fes­si­ons. El 15% dels cris­ti­ans que hi vivien podien fer la seva vida tran­quil·lament, sense cap obli­gació a fer el ramadà quan era el moment, i els dru­sos i els ala­ui­tes podien prac­ti­car el seu culte sense pro­ble­mes. Els que ana­ven a presó, que eren molts, era per motius polítics i no reli­gi­o­sos. A més a més, el país tenia fama de ser civi­lit­zat i culte, i l’ama­bi­li­tat i l’edu­cació dels siri­ans la vaig notar en tot moment. Hi havia gent de dife­rents llocs del món àrab que hi ana­ven a estu­diar; en un bar que hi havia al cos­tat de l’hotel de Damasc vaig conèixer un noi sudanès que hi havia anat a cur­sar els seus estu­dis uni­ver­si­ta­ris.

Damasc ens va sem­blar una ciu­tat amb molta vida als car­rers, pla­ces i mer­cats. Al cen­tre, un trànsit de cot­xes intens i, com en molts països àrabs, ple de boti­gue­tes a tot arreu que obren a totes hores i cada dia, i bars on els homes pre­nien te o fuma­ven amb un nar­guil. Hi havia ves­ti­gis antics: a l’entrada d’un soc o mer­cat es veien encara les res­tes del tem­ple romà dedi­cat a Júpiter, i un arc romà sepa­rava la part musul­mana de la part cris­ti­ana. La mes­quita dels Ome­ies, cons­truïda l’any 705, el quart lloc sagrat de l’Islam i patri­moni de la huma­ni­tat, era un lloc esplen­dorós, majestuós, impres­si­o­nant. La nete­dat i llu­en­tor que des­pre­nia con­tras­tava amb la brutícia que es veia pels car­rers pro­pers. La tra­dició afirma que allà hi ha enter­rat el cap de Sant Joan Bap­tista, ja que abans hi havia hagut una església bizan­tina.

Els dies següents vam fer un tour pel país. Vam visi­tar Tartús, a la costa, on hi ha la base mili­tar russa, i Hama, famosa per les seves sínies i per la revolta que va haver-hi fa 40 anys amb una repressió que va cau­sar milers de morts (el guia no en va voler par­lar). En aca­bat vam anar a Alep, segona ciu­tat del país, domi­nada per una ciu­ta­de­lla impo­nent al cen­tre urbà.

Després de visi­tar Apa­mea, una enorme ciu­tat romana enmig del no-res, vam arri­bar fins al riu Eufra­tes, a la ciu­tat de Deir ez-Zor, que poste­ri­or­ment seria ocu­pada per Estat Islàmic durant la guerra. Era una ciu­tat pol­sosa amb molta presència bar­ce­lo­nista: totes les boti­gues del car­rer on hi havia l’hotel tenien l’escut del Barça a l’apa­ra­dor. Ho vaig pre­gun­tar a un boti­guer, però no en vaig acla­rir el motiu; vaig supo­sar que podia ser per opo­sició als gus­tos de la capi­tal, ja que a Damasc havíem vist unes quan­tes samar­re­tes del Real Madrid. Per cre­uar l’Eufra­tes hi havia una pas­sera per a via­nants que van fer els fran­ce­sos quan ges­ti­o­na­ven el país. Els locals em van dir que l’havia fet Gus­tave Eif­fel, però crec que em van enga­nyar perquè no vaig tro­bar enlloc aquesta infor­mació quan la vaig bus­car.

També vam visi­tar la for­ta­lesa cro­ada de Crac dels Cava­llers i la mítica ciu­tat de Pal­mira, al desert, capi­tal d’un regne a l’anti­gui­tat que va ser con­que­rit pels romans, que hi van afe­gir els seus edi­fi­cis i final­ment va que­dar aban­do­nada durant segles.

El dar­rer cap de set­mana a Damasc vam anar al barri cristià a fer unes cer­ve­ses i en un bar vaig conèixer un grup de siri­ans amb qui vaig estar par­lant. Em van con­vi­dar a anar a un con­cert l’endemà, i vaig accep­tar la invi­tació. Vaig anar a la plaça on em van dir, on hi havia un munt d’auto­bu­sos que ens van tras­lla­dar a Busra, al sud de Damasc. Durant el tra­jecte vaig pre­gun­tar quant havia de pagar, i em van dir que tot ho pagava el govern. Busra va ser capi­tal de província en època romana i fins i tot va donar un empe­ra­dor, Felip l’Àrab, que va coman­dar l’imperi Romà del 244 al 249.

Les res­tes anti­gues eren impres­si­o­nants i el tea­tre, fet de la pedra local, de color gris fosc, era un dels més ben con­ser­vats de tota la roma­ni­tat. El con­cert tenia lloc pre­ci­sa­ment en aquest tea­tre, que era ple a ves­sar. Era el cap­ves­pre, i la calor que havia fet durant el dia havia bai­xat, tot donant lloc a una certa brisa agra­da­ble. Va sor­tir l’orques­tra, es van asseure i van afi­nar. Després es va pro­duir el silenci, i al cap d’alguns minuts pels alta­veus una veu va orde­nar que tot­hom s’aixequés. Va aparèixer Bai­xar al-Assad amb tres minis­tres del seu govern, les seves res­pec­ti­ves mullers i l’alcalde de Busra. Cal dir que tres de les dones ana­ven ves­ti­des a la manera occi­den­tal i només una por­tava hijab, tot un símbol de la tolerància reli­gi­osa que impe­rava. Va sonar l’himne de Síria i tot seguit l’alcalde va par­lar, tot diri­gint-se al pre­si­dent, recor­dant el pas­sat històric de la ciu­tat i llo­ant el govern. Després tot­hom va seure i va començar el con­cert, que va con­sis­tir en una com­bi­nació de música àrab i de música clàssica euro­pea. Un cop aca­bat, tot­hom va haver de res­tar asse­gut fins que les auto­ri­tats van sor­tir, per motius de segu­re­tat. No vaig poder fer cap foto de l’acte perquè em van dir que no en fes i qual­se­vol s’arrisca a deso­beir una ordre en una dic­ta­dura.

La resta de la trista història de Síria ja la saben tots vostès: revolta con­tra el govern el 2011, repressió sag­nant i guerra civil, que va durar fins fa pocs dies. Mili­ons de des­plaçats, mig milió de morts i molts dels edi­fi­cis històrics mera­ve­llo­sos que exis­tien, des­truïts. La guerra ha aca­bat de forma molt sob­tada i sem­bla que ha estat un acord entre les parts, els detalls del qual no conei­xem. Queda per veure com es resoldrà la gestió de la zona kurda i quin paper hi tindrà Tur­quia, que està por­tant a terme una política expan­si­o­nista gens dis­si­mu­lada a tot arreu on pot.

Els indi­vi­dus que ara osten­ten el poder a Damasc no tenen un bon currículum; d’entrada són isla­mis­tes, i encara que vul­guin mos­trar-se mode­rats el pri­mer que van dir quan van fer la roda de premsa anun­ci­ant que havien vençut va ser “bis­mi­llah”, que en àrab vol dir “en nom de Déu”, en lloc de dir “en nom del poble” o “en nom de la democràcia”. Tota una decla­ració de prin­ci­pis.

Tenim els pre­ce­dents de l’Iran, que va pas­sar de la dic­ta­dura laica del xa a la dic­ta­dura reli­gi­osa actual, i de l’Afga­nis­tan, que també va aca­bar igual. Les coses no pin­ten bé per als pobres siri­ans, i tot pot ser que l’espe­rança que neix quan es der­roca un dic­ta­dor es torni aviat en decepció per la impo­sició de la dura rea­li­tat. Tant de bo esti­gui equi­vo­cat.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia