Política

Jordi Colomí Massanas

Alcalde de Torroella de Montgrí (UMP)

“ Cal abordar la millora de la mobilitat i prendre decisions”

“No pot ser que continuem amb aquestes cues que generen pèrdua de temps i tenen efectes econòmics i mediambientals”

“Si no es veu clar el futur del Cousteu ens posarem a disposició dels propietaris dels terrenys per trobar-hi solucions efectives”

Som un territori molt sensible mediambientalment i emocionalment. Cal pensar un urbanisme més agradable, amb més ombres, pensat per a la gent

L’alcalde de Tor­ro­e­lla de Montgrí, Jordi Colomí (UPM), que governa amb ERC i OTE, es mos­tra molt crític davant la falta de decisió dels governs supe­ri­ors, Estat i Gene­ra­li­tat, a l’hora de fer lleis que ser­vei­xin per regu­lar l’accés dels habi­tat­ges tan­cats pro­pi­e­tat de bancs o fons d’inversió. Segons Colomí, aquesta és una situ­ació “inad­mis­si­ble”. Per això reclama més decisió perquè, i segons des­taca, ajun­ta­ments com el de Tor­ro­e­lla esta­rien dis­po­sats a fer inver­si­ons impor­tants per posar aquests pisos al mer­cat a un preu just. L’alcalde al llarg de l’entre­vista també repassa els prin­ci­pals rep­tes que té el muni­cipi, com ara solu­ci­o­nar la pro­blemàtica de la mobi­li­tat, que genera a l’estiu eter­nes cues; redac­tar un pla de millora de tots els bar­ris o gene­rar llocs de tre­ball tot l’any, espe­ci­al­ment amb la cap­tació d’empre­ses amb valors afe­gits. Final­ment, Colomí demana resul­tats amb el pro­jecte de l’Espai Cous­teau, reclama que aquest avanci i remarca que si no veu clar el seu futur es posa­ran a dis­po­sició dels pro­pi­e­ta­ris dels ter­renys per, entre tots, tro­bar-hi altres solu­ci­ons.

Quins són els prin­ci­pals rep­tes que té Tor­ro­e­lla davant seu?
Els rep­tes són clars per a nosal­tres: abor­dar els pro­ble­mes de mobi­li­tat que afec­ten el Baix Ter, arran de les cues que es for­men, si bé aquest és un tema que ha d’abor­dar la Gene­ra­li­tat, i la pro­blemàtica de l’habi­tatge, en què recla­mem poder fer polítiques acti­ves en aquesta matèria, amb eines.
Com ara qui­nes?
Com ara dis­po­sar d’aquells pisos que estan en mans de bancs o fons d’inversió.
Con­ti­nuem amb els rep­tes.
També acon­se­guir llocs de tre­ball esta­ble al llarg de tot l’any, més enllà de la tem­po­rada turística. I, final­ment, dis­po­sar abans de final d’aquest man­dat d’un pla de millora de tots els nos­tres bar­ris de Tor­ro­e­lla, l’Estar­tit i totes les urba­nit­za­ci­ons. Això ens per­metrà tre­ba­llar un urba­nisme més ama­ble i, també, adap­tar-nos als rep­tes que com­porta el canvi climàtic.
Un bon decàleg. Cen­trem-nos pri­mer en el de la mobi­li­tat.
Tor­ro­e­lla és com un gran embut. Evi­dent­ment, aquí ha d’actuar l’admi­nis­tració supe­rior, en aquest cas la Gene­ra­li­tat. I no em refe­reixo només a les car­re­te­res, sinó també a des­en­ca­llar solu­ci­ons glo­bals per treure els taps que es for­men al nos­tre muni­cipi i que afec­ten el con­junt del Baix Ter. Molta gent no ens ve pre­ci­sa­ment per les cues que sap que s’hi for­men.
No obli­dem que Tor­ro­e­lla està situ­ada en un punt molt sen­si­ble.
I per això cal ser mol curós. Les acci­ons han d’estar molt i molt ben estu­di­a­des. Fer qual­se­vol cosa, ja sigui un nou vial, un pont o un car­rer, és molt com­plex i reque­reix abor­dar-ho amb sen­si­bi­li­tat. No em refe­reixo només a una sen­si­bi­li­tat medi­am­bi­en­tal, sinó que estic par­lant de la que és més emo­ci­o­nal. És a dir, les alter­na­ti­ves han d’estar molt ben encai­xa­des quirúrgi­ca­ment en el marc dels valors ter­ri­to­ri­als. Som un ter­ri­tori molt sen­si­ble medi­am­bi­en­tal­ment i emo­ci­o­nal­ment.
Ho entenc. Però mol­tes d’aques­tes acci­ons s’espe­ren fa més de sei­xanta anys.
I per això cal abor­dar la millora de la mobi­li­tat i pren­dre algun tipus de decisió. No pot ser que con­ti­nuem amb aques­tes cues que gene­ren pèrdua de temps i tenen efec­tes econòmics i medi­am­bi­en­tals, tots efec­tes nega­tius.
El tema de l’habi­tatge que abans ha posat sobre la taula pre­o­cupa tots els alcal­des. Es veu amb les mans lli­ga­des?
Sí, perquè és inad­mis­si­ble que amb una pro­blemàtica tan greu com aquesta, no s’atre­vei­xin a fer unes lleis que posin en el mer­cat habi­tat­ges que en aquests moments estan tan­cats. Aquí hi ha res­pon­sa­bi­li­tats polítiques i també penso que soci­als. Cal ser exi­gents amb els governs supe­ri­ors, com ara la Gene­ra­li­tat i espe­ci­al­ment amb l’Estat.
Els ajun­ta­ments estan per la feina?
Per des­comp­tat! Molts ajun­ta­ments, com el nos­tre, estem dis­po­sats a assu­mir un cost econòmic per posar aquests habi­tat­ges al mer­cat. El govern ha de fer una llei per acce­dir als pisos dels bancs. Si accedíssim a aquests immo­bles, posem per trenta anys, molts ajun­ta­ments pri­o­rit­zaríem inver­si­ons per posar-los al mer­cat a uns preus jus­tos. I això implica fer polítiques per faci­li­tar que els ajun­ta­ments puguin ges­ti­o­nar solu­ci­ons efi­ci­ents per a l’accés a l’habi­tatge.
Els tenen comp­ta­bi­lit­zats?
Entre Tor­ro­e­lla i l’Estar­tit deuen vol­tar entre els 250 i 300. Estem par­lant d’habi­tat­ges que o estan tan­cats, i per tant no tenen cap ús, o bé estan ina­ca­bats, arran de la crisi del 2008.
I en mans dels matei­xos.
Enti­tats finan­ce­res, la Sareb i els fons d’inversió.
Par­lava de gene­rar llocs de tre­ball per tot l’any.
Cal allar­gar la tem­po­rada turística. De fet, això ja s’està acon­se­guint. El que ens cal ara és cap­tar empre­ses amb valors afe­gits que gene­rin llocs de tre­ball més tècnics o amb un nivell de for­mació més alt.
Els joves ja no tor­nen.
Exac­ta­ment. Quan mar­xen, amb 16 o 18 anys, a estu­diar a fora ja no tor­nen. Si el muni­cipi oferís un tipus de feina més tècnica, molts joves segur que tor­na­rien. A més, és molt impor­tant recu­pe­rar per al muni­cipi tot aquest conei­xe­ment.
Un dels rep­tes de què par­lava abans era abor­dar els bar­ris.
Abans es con­si­de­rava que qua­li­tat de vida era poder apar­car davant de casa o tenir un car­rer ample. Ara cada cop més s’ha de valo­rar que als bar­ris hi hagi com menys cot­xes millor o pro­hi­bir esta­ci­o­nar en segons quins car­rers, on hi ha plan­tes bai­xes. Cal fer una cirur­gia pen­sant en els bar­ris al ser­vei de la gent. Tor­ro­e­lla no té pro­ble­mes d’apar­ca­ment. Una altra cosa és l’Estar­tit, on ja estem par­lant amb l’EMD de fer un pla inte­gral. Cal pen­sar un urba­nisme més agra­da­ble, amb més ombres, pen­sat per a la gent. I també al nucli antic uni­fi­car tots els car­rers i treure les bar­re­res arqui­tectòniques.
Quan vaig assis­tir a la pre­sen­tació de l’Espai Cous­teau vaig escriure al diari que podria ser com un suflé. És un bluf?
Ens fa molta il·lusió un pro­jecte d’aques­tes carac­terísti­ques. Però veiem que es va endar­re­rint, i això ens pre­o­cupa. Segons tinc entès, per pro­ble­mes interns de la mateix fun­dació, que sem­bla que van solu­ci­o­nant.
Pro­jec­tes, aquests, com­pli­cats.
Sí, és cert. Però ha arri­bat un moment en què nosal­tres volem veure coses. El que podem dir és que estem a dis­po­sició de les dues fun­da­ci­ons impli­ca­des per aju­dar en tot allò que puguem. La Fun­dació Mas­cort va fer un acte de gene­ro­si­tat impor­tant posant a dis­po­sició una par­cel·la. Si no es veu clar el futur del Cous­teu, ens posa­rem a dis­po­sició dels pro­pi­e­ta­ris dels ter­renys per tro­bar solu­ci­ons efec­ti­ves.
A més, estan a punt d’obrir l’Espai Medes, a l’Estar­tit. Con­cep­tes afins.
Sí, l’obri­rem abans de Set­mana Santa. Ens feia molta il·lusió tenir l’Espai Medes com­ple­men­tat amb el Cous­teu, que seria a escala mun­dial, i que com­pli­ria amb els objec­tius d’allar­ga­ment de tem­po­rada i d’oferta de feina tot l’any. El que s’ha de tenir clar és que si el Cous­teau cau, nosal­tres llui­ta­rem d’acord amb la Fun­dació Mas­cort perquè en aquest espai s’hi pugui fer un equi­pa­ment de pri­mer nivell.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia