Política

FERRAN PUIG

ALCALDE DE SANT JAUME DE LLIERCA (JUNTS PER SANT JAUME - AM)

“Volem el traspàs del carrer Major”

Encapçalant una llista d'independents associada a ERC, Ferran Puig i Estartús, un empresari de 30 anys del ram del turisme, va protagonitzar un fet històric a Sant Jaume en les últimes municipals: per primer cop, CiU quedava a l'oposició.

En quina situ­ació s'ha tro­bat l'Ajun­ta­ment, des del punt de vista econòmic?

No ens podem quei­xar. Les coses s'havien fet rao­na­ble­ment bé. Pot­ser ens tocarà can­viar algu­nes pri­o­ri­tats i abo­car-nos més al ves­sant social. El de Sant Jaume és dels ajun­ta­ments que pot dir que, pel que fa al pres­su­post, ens n'anem sor­tint. No és per tirar coets, però com que tenim un gran polígon indus­trial dis­po­sem d'uns ingres­sos impor­tants.

I soci­al­ment? Ho dic perquè des de fora sem­blava que hi havia una certa divisió arran de la planta de tri­atge. És tan greu com sem­bla?

Crec que no. Ho va ser durant una època, però no pas en el man­dat ante­rior, sinó abans. Pre­ci­sa­ment un dels mèrits de l'alcal­dia d'Enric Llon­gar­riu [2003-2007] ha estat apai­va­gar un ambi­ent de cris­pació que havia arri­bat a situ­a­ci­ons –per a nosal­tres inac­cep­ta­bles– com ara anar a tirar ous a casa d'una regi­dora. Som només 800 habi­tants i no ens podem per­me­tre estar mal avin­guts.

I la planta de tri­atge? S'aca­barà fent?

Ara mateix està tot parat. No hi ha cap ter­reny com­prat i no hi ha cap pla­ne­ja­ment, al marge de decla­ra­ci­ons de volun­tat i infor­mes envi­ats a la Gene­ra­li­tat. De tota manera, des de l'Ajun­ta­ment –i recor­dem que donem suport als veïns que estan en con­tra de la planta–, ente­nem que hi ha un clima favo­ra­ble al Con­sell Comar­cal i al govern perquè es faci. Recent­ment, el con­se­ller Reco­der s'expres­sava a favor que es fes aquí. Nosal­tres estem en con­tra de la ubi­cació pro­po­sada i, si final­ment és ine­vi­ta­ble, dema­na­rem com­pen­sa­ci­ons.

Fins a on esta­rien dis­po­sats a arri­bar?

Ente­nem que s'està tra­mi­tant de manera que la planta es con­si­deri d'interès gene­ral. Això vol dir que, encara que l'Ajun­ta­ment digui que no, es farà igual­ment. Per tant, l'única manera que té l'Ajun­ta­ment d'influir-hi és fer que es com­plei­xin fil per randa totes les nor­ma­ti­ves, siguin tècni­ques o siguin medi­am­bi­en­tals. La par­tida ja no es juga a Sant Jaume, ja no tenim capa­ci­tat de decisió, però sí que podem vigi­lar de prop el procés. En última instància podríem atu­rar la llicència d'acti­vi­tats. Però això hau­ria d'estar jus­ti­fi­cat i seria un cas extrem, és clar. Crec que a ningú li convé arri­bar a aquest punt.

Quin seria el prin­ci­pal repte dels pròxims qua­tre anys?

El més impor­tant és la trans­for­mació i el traspàs del car­rer Major [l'antiga tra­ves­sera urbana de la C-150]. Ja era una assig­na­tura pen­dent en els pri­mers man­dats de la democràcia i tots els alcal­des dels últims trenta anys no se n'han sor­tit. Ha de ser de pro­pi­e­tat muni­ci­pal. El pro­blema rau en la dotació econòmica que el Minis­teri de Foment hau­ria de posar-hi quan es fes el traspàs.

Ara dis­po­sen d'unes nor­mes sub­sidiàries. Quan faran un pla gene­ral?

El pla gene­ral és una altra pri­o­ri­tat. Con­vin­dria tenir un POUM ja en aquest man­dat, per mar­car les línies de crei­xe­ment per als pròxims 15 o 20 anys. Està tot per fer, mal­grat que se'n parla des de fa molts anys. Cre­iem que no ho podem dei­xar per a més enda­vant. És una qüestió de res­pon­sa­bi­li­tat. Pen­sem en un crei­xe­ment mode­rat, és clar, que es basa­ria a com­pac­tar el poble (relli­gar l'eixam­ple i el barri del Bosc d'en Puig) i millo­rar el nucli antic. Un altre tema a solu­ci­o­nar en aquest man­dat seria con­di­ci­o­nar un espai perquè les enti­tats del poble el puguin fer ser­vir de magat­zem. Ara usen una nau que com­par­tei­xen amb la bri­gada. Final­ment, serà neces­sari orde­nar el polígon indus­trial, fer-lo créixer de manera com­pacta i cohe­rent i pre­veure la pos­si­bi­li­tat d'atraure-hi un tipus d'indústria que interessi el muni­cipi.

L'ante­rior Ajun­ta­ment va anun­ciar que final­ment ins­tal·larien senyals de trànsit al nucli urbà. Ho faran en aquest man­dat?
Tenim els infor­mes sobre la taula. Hi farem retocs perquè ente­nem que es volia apli­car una regu­lació exces­siva. Pel volum de trànsit que hi ha, no cal massa senyals, excep­tu­ant les vies prin­ci­pals. La revisió ser­virà també per reduir-ne el pres­su­post. A més, les reco­ma­na­ci­ons tècni­ques pro­po­sen que la major part de car­rers tin­guin un sol sen­tit de cir­cu­lació, però aquest és un aspecte que hem de valo­rar amb més calma.
La gaso­li­nera del pla de Poli­ger fa anys que està aban­do­nada. Ho podran des­en­ca­llar?
Des del punt de vista admi­nis­tra­tiu -que és l'única en la que l'Ajun­ta­ment pot actuar- no hi podem fer res perquè el cas es va dur per la via judi­cial. Fins que no hi hagi una sentència sobre qui en té els drets, no podrem fer cap pas des del punt de vista admi­nis­tra­tiu. L'ideal seria que les parts enfron­ta­des reti­res­sin les denúncies. Ales­ho­res pas­sa­ria a l'àmbit admi­nis­tra­tiu i seria fac­ti­ble solu­ci­o­nar-ho. Va per llarg, em temo.
Hi ha alguna nove­tat en el tema de l'empresa que volia ins­tal·lar una planta de biogàs?
No han pas­sat de ser rumors. Quan es va plan­te­jar, el pro­jecte anava de bra­cet amb la planta de tri­atge. Però l'ini­ci­a­tiva pri­vada que havia de pro­mo­ci­o­nar-ho es va fer enrere i no se n'ha par­lat mai més.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.